  • 1. Data: 2006-03-31 10:18:32
    Temat: Składki od licencji ?!
    Od: r...@w...pl

    Dotychczas zarobkowałem podpisując cykliczne UoD (przekazanie
    autorskich praw maj. do progr. komput.), ale chcę zastąpić to
    udzieleniem stałej licencji w zamian za % od sprzedaży. Czytając
    interpretacje US dla tego rodzaju umów
    [ np. http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=3039 ]
    niepokoi mnie taki ustęp:
    Zgodnie z art.41 ust.1 ustawy oPDoOFiz, osoby (...), które dokonują
    wypłaty należności osobom określonym w art.3 ust.1, z tytułu
    działalności określonej w art.18, są obowiązane jako płatnicy
    pobierać, z zastrzeżeniem ust.4, zaliczki na podatek dochodowy w
    wysokości 19% należności pomniejszonej o KUP w wysokości
    określonej w art.22 ust.9 oraz pomniejszonej o składki potracone
    przez płatnika w danym miesiącu na U Emer. i U Rent. oraz ubezp.
    chorob.
    Czy to oznacza, że licencjobiorca musi odliczyć i odprowadzić te
    składki (UE, UR, chorob) z mojego wynagrodzenia ( nie jestem nigdzie
    ubezpieczony i zakładaliśmy, że przy licencji będzie tak samo jak
    UoD, czyli zero składek oprócz pit). Przecież, zgodnie z taką
    interpretacją:
    [ wyszukiwarka na http://sip.mf.gov.pl/sip/ -> słowo kluczowe: prawa
    autorskie, pozycja wyszukana nr101 (str. 11) ]
    - dochody z umów licencyjnych nie są działalnością gospodarczą
    a zwłaszcza:
    - "Wykorzystanie majątkowych praw autorskich do stworzonych przez
    podatnika utworów następuje poza stosunkiem pracy"

    Dochodzy wyglądają różnie i np. jeżeli w danym miesiącu dochód
    ze sprzedaży będzie wynosił np. 200 zł to trzeba od siebie
    dołożyć? Licencjobiorca?

  • 2. Data: 2006-03-31 11:54:01
    Temat: Re: Składki od licencji ?!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 31 Mar 2006 r...@w...pl wrote:

    > Dotychczas zarobkowałem podpisując cykliczne UoD (przekazanie
    > autorskich praw maj. do progr. komput.), ale chcę zastąpić to
    > udzieleniem stałej licencji w zamian za % od sprzedaży.
    [...]
> [...]
    > składki (UE, UR, chorob) z mojego wynagrodzenia ( nie jestem nigdzie
    > ubezpieczony i zakładaliśmy, że przy licencji będzie tak samo jak

    Nie wiem. A nie wiem bo nie mam zdrowia i czasu teraz utonąć
    w ustawie o SUS :) a czytam ją znacznie rzadziej niż podatkowe.
    Trzeba ustalić co za rodzajem dochodu *dla ZUS* jest taka
    licencja.
    Niemniej:

> [...]
    > autorskie, pozycja wyszukana nr101 (str. 11) ]
    > - dochody z umów licencyjnych nie są działalnością gospodarczą

    Ale to nie znaczy że to co podpisałeś jest "dziełem".
    Ani że TYLKO od DG należy się ZUS - a np. od umów zlecenia jak
    najbardziej się należy.
    Zaś umowa o charakterze ciągłym na pewno nie jest dziełem!

    "Dzieło" to co coś co:
    - jest "oznaczone". Sztuka, egzemplarz
    - za to "coś" należy się zapłata i za nic innego, w szczególności
    za nakład pracy - za wyj. art. 630-632 KC
    - da się "odebrać". Jest protokół przekazania "czegoś" j.w. i już
    - da się ustalić termin wykonania; to ostatnie wynika pośrednio
    z art. 646.

    Twój opis nijak do "dzieła" nie przystaje...

    Mało, on wprost spełnia definicję zlecenia!
    Popatrz:
    +++
    Art. 734.
    1. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do
    dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
    ---

    Firma ma w twoim imieniu lub na twoją rzec sprzedawać twój program.
    Pasuje?

    > Dochodzy wyglądają różnie i np. jeżeli w danym miesiącu dochód
    > ze sprzedaży będzie wynosił np. 200 zł to trzeba od siebie
    > dołożyć? Licencjobiorca?

    Nie. Składka ubezpieczeniowa od dochodów z pracy lub dochodów
    z umów zlecenia jest procentem z dochodu!

    No to czekam na krytykę takiego stanowiska :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-04-04 14:17:56
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > On Fri, 31 Mar 2006 r...@w...pl wrote:
    [ciach]

> [...]
    > z art. 646.
    >
    > Twój opis nijak do "dzieła" nie przystaje...
    >
    > Mało, on wprost spełnia definicję zlecenia!

    A mi sie wydaje że to nie pasuje do zlecenia, bo on nie zobowiązuje się
    do starannego wykonywania czynności przez jakiś okres czasu, tylko
    sprzedaje produkt, wg. mnie dzieło.

    różnica między czymś takim a typową UoD jest tylko w sposobie płatności
    - zamiast jednej tłustej płatności, biedne procenty przez jakiś okres
    czasu.

    p. m.

  • 4. Data: 2006-04-06 09:03:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Apr 2006, mvoicem wrote:

    > A mi sie wydaje że to nie pasuje do zlecenia, bo on nie zobowiązuje się do
    > starannego wykonywania czynności przez jakiś okres czasu, tylko sprzedaje
    > produkt, wg. mnie dzieło.

    Tak po prawdzie to on nie sprzedaje produktu, tylko prawa majątkowe,
    wynikające z ustawy o prawach autorskich (i IMO podatkowo tak powinno
    to być ujęte).
    W sumie to by wychodziło że to on zleca firmie ich sprzedaż :)
    Zgoda - przedstawiłem argumenty za "pesymistycznym p. widzenia" czyli
    czego mógłby się czepiać ew. ZUS.
    Patrząc w ustawę o SUS trzeba pryznać, że nie widać takiego ujecia
    "dochodów z praw majątkowych" jakie jest w ustawie o podatku dochodowym,
    bo "twórcy i artyści" są tylko w literalnie wymienionych dziedzin
    i programistów tam nie wymieniono :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-04-06 12:00:13
    Od: r...@w...pl

    > różnica między czymś takim a typową UoD jest tylko w sposobie płatności
    > - zamiast jednej tłustej płatności, biedne procenty przez jakiś okres
    > czasu

    A co ciekawe - zdajsie w k.c. przy umowie o dzieło nie ma wymogu
    jednorazowej zapłaty za dzieło, a tylko zapłaty, czyli licencja od
    biedy mogłaby być traktowanan na zasadach UoD, żeby tylko US chciał
    przyjąć taki pogląd ...