    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Spis Powszechny - jakie kary?
    Date: Tue, 14 May 2002 09:12:40 +0200

    On Sun, 12 May 2002, inkoguto wrote:
    [...]
    >+ Ja też jestem Ślązak z dziada pradziada, ale pojęcie narodowości śląskiej
    >+ wydaje mi się po prostu śmieszne.

    Przyjęto :)

    >+ Niemiec, które niemieckie pochodzenie mieli po laciach Salamander

    -:) Tylko że sprawa "naciągania" *pochodzenia* dla potrzeb
    *obywatelstwa* ma się IMO nijak do *narodowości*.

    >+ Śmieszne także wydaje mi się posiadanie narodowości niemieckiej, dla
    >+ potomków osób urodzonych po 1945 roku nawet na terenach wchłoniętych do
    >+ Polski i nadal tu mieszkających.
    [...Rzeszów przesunięty wyżej...]
    >+ Jak i sporo Ślązaków, których całe rodziny są w Niemczech, a deklarujących
    >+ obywatelstwo polskie, bo tu się urodzili, i mieszkają, mimo, że rodzice po
    ************
    >+ polsku umieli tylko kilka słów typu "cień dobry"
    [...przesunięte...]
    >+ Tak samo nie rozumiem narodowości polskiej na obywateli państw byłego ZSRR
    >+ dla potomków osób urodzonych po 1945 roku.

    Ależ dałeś popis równania pt. "narodowość=obywatelstwo".
    Może nie byłoby takie złe, oprócz... właśnie, problemu że na całym
    świecie problem "przywiązania" do narodowości występuje.

    W klasycznej postaci mamy właśnie zjawisko Polonii: w USA, Brazylii
    (i to rzędu 2 wieków)... Podobnie jest z Niemcami tu i ówdzie itp.
    I *nie wszysycy ci ludzie* mają *obywatelstwo* kraju pochodzenia !
    Owszem, dość często ułatwia się im jego (obywatelstwa) uzyskanie;
    przy okazji zaś daje różne "bonusy" (np. możliwość pracy) - więc
    co poniektórzy korzystają. Ale NIE ma równości obywatel==naród
    Natomiast ty - wrzucasz:
    - obywatelstwo (wcale nie takie niemożliwe było, że mogło nam
    przypasć czeskie (!) lub niemieckie)
    - pochodzenie
    - narodowość
    ...do jednego worka. I nim skleisz pochodzenie i narodowość
    w jedno - to zastanów się, jak to było że bracia walczyli po
    różnych stronach powstania.
    Bardzo proszę o nie wałkowanie tematu że powstania to głupota,
    bo kontrargumentów nie widać :> - ja tylko stwierdzam fakt...
    Ludzie bywają tak zacięci - a *państwom* na tym zależy. Co
    nie powoduje oddzielenia narodowości od państwowości (przez
    owo "zacięcie" właśnie).

    >+ I mimo iż nie istniało w ostatnich pokoleniach państwo Śląskie ani Romskie,
    >+ "dociera do mnie" narodowość romska (cygańska) a śląska nie.

    Ależ, majster, tu to wyciągasz na wierzch jeszcze jeden element:
    rasowy mianowicie. To że (obiektywne) istnienie ras ludzkich
    źle się kojarzy po paru historycznych akcjach (m.in. w USA
    pt. "niewolnicy" oraz hitleropodobnych w Europie) i próba
    wprowadzenia rubryki "rasa" spowodowałaby wybuch - jest do
    zrozumienia, ale to (tj. przemilczanie istnienia) niestety
    prowadzi do (IMHO) pomyłek jak wyżej.
    Jak dany człowiek "na oko" się odróżnia - to zdecydowanie
    jest to sprawa rasy, a nie narodowości ani obywatelstwa...

    Pozdrowienia, Gotfryd
    BTW: jak to pisałeś ? Że nie możesz zrozumieć polskości "tych
    z Niemiec" i niemieckości "tych z Polski" ? To może
    (jednak) jesteś "Ślązakiem właściwym" ? ;) -:O !