  • 1. Data: 2011-04-07 14:58:09
    Temat: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki
    Od: "Marek" <brak@email_no_spam>

    Zamierzam sprzedawać towar na Allegro. Mam wątpliwość dotyczącą kosztów
    wysyłki. Księgowość uproszczona opierająca się na KPIR.
    Przykładowo sprzedaję towar za 100 zł koszt wysyłki 20 zł, czy moge sobie
    wciagnąć koszt wysyłki w koszty i normalnie nabić na kasie towar + kolejna
    pozycja wysyłka ? Musiałbym dodać kolejny kod na kasie, ale to akurat nie
    jest problem.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2011-04-07 15:29:55
    Temat: Re: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > pozycja wysyłka ? Musiałbym dodać kolejny kod na kasie, ale to akurat nie

    Tak właśnie powinieneś robić, nie zapominając o vat 23% na wysyłkę.

  • 3. Data: 2011-04-07 15:36:45
    Od: "Marek" <brak@email_no_spam>

    Użytkownik "cyklista" <c...@k...pl> napisał

    >Tak właśnie powinieneś robić, nie zapominając o vat 23% na wysyłkę.

    Masz na mysli to, że powinienem dokładać 23% do kosztów wysyłki jakie ja
    ponoszę, czy ogólnie abym zaprogramował kod wysyłka z 23% VAT ?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 4. Data: 2011-04-07 18:07:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Apr 2011, Marek wrote:

    > Użytkownik "cyklista" <c...@k...pl> napisał

    Protestuję ;)

    > Masz na mysli to, że powinienem dokładać 23% do kosztów wysyłki jakie ja
    > ponoszę,

    Niemal na pewno to, że dokładać należy do kwoty *netto*.

    > czy ogólnie abym zaprogramował kod wysyłka z 23% VAT ?

    Chodzi o traktowanie wysyłki jako "całości".
    W przypadku zwykłej sprzedaży nie ma mowy o refakturze, bo to nie jest
    "zakup uboczny".
    Co najwyżej co poniektórzy usiłują obejść problem tak, żeby dostać
    upoważnienie od klienta i wystąpić jako jego pośrednik, co i tak
    wygląda na sporne (acz IMVHO formalnie poprawne).

    Niemniej - całość rozbija się o fakt, że wysyłka pocztą jest
    zwolniona. Ale zwolnione jest świadczenie usługi *przez pocztę*.
    Skoro więc wydasz 20 zł "na wysyłkę pocztą", a to *TY* wystawiasz
    f-rę, wychodzi że klient zapłaci 20 zł plus należny VAT.
    Proporcja "przepływu pieniędzy" zależy więc od stawki, jaką
    obłożona jest dostawa i stawki sprzedaży.

    A protest na samym początku dlatego, że VAT powinien byc taki
    sam, jak "całość sprzedaży" :D
    Skoro istnieje możliwość (choćby tylko teoretyczna), że ktoś
    dokona sprzedaży opodatkowanej 8% albo niżej (wyśle bułeczki :P)
    to teza że będzie to *zawsze* 23% jest do podważenia :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-04-08 07:44:47
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Protestuję ;)na pozyc

    Ja jednak protest odrzucam

> [...]
    > dokona sprzedaży opodatkowanej 8% albo niżej (wyśle bułeczki :P)
    > to teza że będzie to *zawsze* 23% jest do podważenia :D

    Skoro nabijana ma być przesyłka jako osobna pozycja to w jaki sposób
    wstawić tam vat inny niż 23%?

    Rozumiem że przy wliczeniu przesyłki w cene towaru i wybicie jako jednej
    pozycji "towar z wysyłką" vat może być mniejszy.

  • 6. Data: 2011-04-08 12:24:04
    Od: "Marek" <brak@email_no_spam>

    To teraz już zupełnie nie rozumiem.
    Myślałem, że sprawa bedzie prosta - wysyłam przedmiot za 100 zł, wysyłka
    kosztuje mnie 20 zł, na która otrzymuję fakturę. Wrzucam fakture w koszty i
    na kasie wybijam 100 zł towar + 20 zł wysyłka jako kolejna pozycja. Co jest
    nie tak w takim postępowaniu ?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 7. Data: 2011-04-08 12:56:04
    Temat: Re: Sprzeda? na Allegro a koszty wysy?ki
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 08.04.2011 14:24, Marek pisze:
    > To teraz ju? zupe?nie nie rozumiem.
    > My?la?em, ?e sprawa bedzie prosta - wysy?am przedmiot za 100 z?, wysy?ka
    > kosztuje mnie 20 z?, na kt?ra otrzymuj? faktur?. Wrzucam fakture w koszty i
    > na kasie wybijam 100 z? towar + 20 z? wysy?ka jako kolejna pozycja. Co jest
    > nie tak w takim post?powaniu ?

    A) Niezgodne z zasadami Usenetu cytowanie NAD, które jest metodą
    właściwą dla korespondencji pocztą elektroniczną, ale nie w UseNecie.

    B) Niewłaściwa konfiguracja czytnika, którego można częściowo naprawić
    wg tego opisu: http://www.grzegorz.net/oe/config.php Niestety tylko
    częściowo, bo to go nie zmusi do właściwego kodowania tematów, więc
    polskie znaki w tematach i tak będzie kaszanił. Ale przynajmniej treść
    będzie czytelna. Najwłaściwsze rozwiązanie, to migracja na inny czytnik.
    Na przykład Thunderbird, który jest darmowy, podobny w obsłudze i w
    zakresie funkcjonalności OE raczej bez błędów.

    C) W kwestii podatkowej, zależy czym wysyłasz. Jeśli wysyłasz niePocztą,
    to wszystko OK. Jeśli wysyłasz Pocztą Polską, to taka wysyłka nie
    podlega pod VAT, ale wtedy, gdy fakturuje ją Poczta Polska. Ty więc
    dostajesz fakturę 20zł + NP VAT (a może zwykłe ZW, nie pamiętam), ale Ty
    już musisz zafakturować 20zł + VAT na swojej fakturze.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 8. Data: 2011-04-08 15:20:58
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 8 Apr 2011 14:24:04 +0200, "Marek" <brak@email_no_spam> wrote:

> [...]
    >na kasie wybijam 100 zł towar + 20 zł wysyłka jako kolejna pozycja. Co jest
    Faktura z Poczty Polskiej jest "nie tak".
    Jak ją zobaczysz to zrozumiesz.
    Tam jest 20 zł VAT zw. A u Ciebie bedzię 20 zł + VAT 23%.

    WAM

  • 9. Data: 2011-04-08 17:48:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Apr 2011, cyklista wrote:

    [...]
    > Ja jednak protest odrzucam

    Przyjąłem.
    Po coś w końcu grupa jest "dyskusyjna" :D
    Składam apelację i proszę Wysoki Sąd o skierowanie sprawy do
    ponownego rozpatrzenia.

    > Skoro nabijana ma być przesyłka jako osobna pozycja to w jaki sposób wstawić
    > tam vat inny niż 23%?

    Bo sprzedaż jest de facto jedna.
    Usługa nie jest przecież świadczona osobno.
    Patrz pytanie niżej :)

    > Rozumiem że przy wliczeniu przesyłki w cene towaru i wybicie jako jednej
    > pozycji "towar z wysyłką" vat może być mniejszy.

    Więc co najwyżej pytanie mamy o prawidłowość "rozbicia" sprzedaży
    na dwie pozycje.
    Pytanie mam takie: czy np. na drodze, jadący nieprawidłowo, np.
    zmieniający na skrzyżowaniu kierunek "nie z tego pasa", powinien
    sygnalizować zgodnie z tym jak jedzie czy zgodnie z tym jak
    prowadzi pas którym *powinien* jechać?
    IMVHO tu mamy taki przypadek: niezupełnie prawidłowy zapis
    sprzedaży, jakoś tam uzasadniony wewnętrznymi potrzebami (lub
    przekonaniem) sprzedawcy nie stanowi kryterium oceny prawidłowości
    (lub nieprawidłowości) wyznaczenia stawki VAT.
    Jeśli VAT od tej transakcji powinien wynieść 8%, to IMO powinien,
    fakt błędnego "rozpisania" stanowi podstawę do ew. korekty
    wpisów, ale nie korekty VATu.
    Przy zapisaniu niewłaściwego VATu (23% od części transakcji,
    która powinna być objęta stawką 8%) mamy do korekty transakcje
    (jako zdarzenia) *oraz* kwoty, przy zastosowaniu własciwej stawki
    mamy do korekty transakcje i ich kwoty, ale nie kwoty łączne
    (->bez korekty deklaracji w razie potrzeby skorygowania).

    Co napisałem źle?
    :D

    To, że US może mieć - w pierwszym przybliżeniu - odmienne zdanie,
    kierując się opisaną przez Ciebie wersją "skoro podatnik wpisał
    dwie pozycje", owszem, jest dla mnie zrozumiałe - tyle, że
    dokładnie ten sam błąd popełnił US każący podatnikowi zapłacić
    VAT od freeware, na podstawie "przecież podatnik wpisał do ST" :P
    No i CO Z TEGO ŻE WPISAŁ?
    Wpisał bezsęsu ;), więc decyzja powinna dotyczyć nakazu
    korekty wpisu, a nie wymierzania podatku od "pustego"
    (nieprawidłowego) wpisu!

    Tu to samo: wpisywanie dwu pozycji dotyczących jednej sprzedaży
    może wzbudzać wątpliwości - zwyczajowo przytoczę przykład
    ton cementu, zbrojenia, cegieł i innych takich zamiast
    "wybudowanie domu"; ale z drugiej strony częstokroć widywałem
    że np. przy sprzedaży komputera sprzedawca traktował
    treść faktury jako specyfikację (wymieniając w "tabelce"
    elementy składowe, a nie w specyfikacji obok!), i jak
    dotąd nie spotkałem się z opisem aby ktoś się takiej
    formy przyczepił.
    Mimo że sprzedany był kompletny komputer (w szczególności
    jeśli na f-rze była pozycja "montaż 80 zł" na przykład),
    i że - jak podejrzewam - w skali kraju nie są to pojedyncze
    przypadki, więc jedna lub druga kontrola musiała coś
    takiego widzieć.
    Ale pewnie wyrok (nie pamiętam czy NSA, czy jeszcze
    za czasów SN to było) o "mniejszej wagi błędzie faktury"
    pamiętają ;)

    Na mój gust, czym najwyżej grozi takie postępowanie,
    to pasjonujące postępowanie przed WSA/NSA, przy czym
    obstawiam wynik jak wyżej ;) (uchylenie "domniemanej"
    ewentualnej decyzji o podwyższeniu VAT).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2011-04-08 21:16:01
    Temat: [OT] Re: Sprzeda? na Allegro a koszty wysy?ki
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-04-08, o godz. 14:56:04
    Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > Polska. Ty więc dostajesz fakturę 20zł + NP VAT (a może zwykłe ZW,
    > nie pamiętam), ale Ty już musisz zafakturować 20zł + VAT na swojej

    Najlepszy post Tristana od dekady. Tak trzymać!

    Tomek