    Date: Wed, 13 Apr 2011 17:43:58 +0200
    From: cyklista <c...@k...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki

    Nic nie tnę bo całość jest istotna dla zrozumienia sprawy i łatwiejsza
    potem do wydruku dla przekonania księgowej.

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    >
    > A tak klient dostaje kilka wersji.
    >
    > Popatrz na to tak: taka sprzedaż nie różni się niczym od przypadku
    > "mamy kolory biały i srebrny, proszę zaznaczyć w zamówieniu" czy
    > też "mamy rozmiary średni i duży".
    > Przecież to są *różne* oferty (dotyczą różnych towarów, fakt że
    > podobnych i w tej samej cenie jest bez znaczenia - w rozumieniu
    > KC, *mimo* że są to "rzeczy nienazwane", one są *nadal* rozróżnialne,
    > nierozróżnialne są "średnie srebrne" między sobą), zawarte w jednej treści.
    > Klient ma wybór, po wyborze pozostaje jedna konkretna, kompletna

    Właśnie chodzi o to jak prezentować sprawę również przed US, żeby wyszło
    lepiej dla mnie.

    > Miałeś sprzedaż 7%?
    > :)

    w 80%, problem tylko będzie w znalezieniu tych konkretnych sprzedaży i
    wyciąganiu z nich stawek vat i jego różnicy,

    > O ile wiem, parę lat temu był to jeden z "myków" (opisywany AFAIR
    > również na grupie), pozwalającej ominąć problemy związane z "wiażącą
    > interpretacją".
    > Ponieważ podatnik obliczał i wpłacał podatek w sposób niekorzystny
    > dla siebie, nie groziły mu sankcje za zaniżanie podatku ani
    > odsetki, a co najwyżej odmowna decyzja US.
    > Nie wiem, czy od tego czasu nie pojawił się jakiś "hak" w przepisach,
    > ale nie sądzę.

    Więc może najpier skorygować jeden miesiąc podając jako powód "błędnie
    naliczona zawyżona stawka vat23% od wysyłek towarów poczta polską" :-)
    Myślę że taki powód pomimo niewielkiej kwoty niechybnie doprowadzi do
    rozpoczęcia postępowania wyjaśniającego (jeśli nawet nie kontroli).

    > Jaka miałaby być podstawa określenia "karalnej błędności"?
    > Kojarzysz całą akcję pod hasłem "okna z montażem"?
    > Tu mamy podobny przypadek.
    > I jak sądzę, rzeczywiście należy się liczyć z zatoczeniem przez "opinie
    > US" sporego wycinka koła, a obszar objęty zatoczeniem zależeć będzie
    > wyłącznie od tego jakiego szczebla urzędnik i jak szybko zajarzy,
    > że próba przyjęcia stanowiska o "rozdzielaniu transakcji na części"
    > może grozić ubocznymi konsekwencjami :)

    W takich odwołaniach to już nie będę biegły i mogę po pierwszym
    odrzuceniu się poddać.

    > A tu czuję się zapatowany :(

    Ja Cię jednak odpatuję

    > Powodem jest konieczność rozważenia co jest zdarzeniem opodatkowanym.
    > Rzecz jasna chodzi mi o to, że "sprzedaż w rozumieniu VAT" wcale
    > nie odwołuje się do cywilnoprawnego zdarzenia "sprzedaży", a bliższa
    > jest "wydaniu".
    > Pytanie obronne które mi się pojawia sprowadza się do: "co w takim
    > razie >>wydaje<< tamta firma".
    > Mi się wydaje :), że wydaje właśnie "komplet".
    > To co Ty fakturujesz IMVHO powinno jakoś dać się podciągnąć pod
    > przepisy o "łąńcuszku" (art.7.8 i art.8.2a), tylko zastanawiam
    > się gdzie są końce tego "łańcuszka" - chyba pośrednik i klient :>
> [...]

    Moje ponowne przemyślenie wygląda tak:
    Klient kupuje u mnie towar z wysyłką i za to zapłacił. Moją sprawą jest
    czy ja to wyślę kurierem, poczta polską, zawiozę na rowerze, czy zlecę
    jeszcze innej firmie (a ta inna firma może tez dostarczyć dowolnie,
    czyli np. wysłać pocztą) która mi za usługę wystawia fakturę i mnie
    reszta nie obchodzi.

    > Powiem tak: takie postawienie sprawy może dać pasjonujący spór z US,
    > a zakończenie tego sporu poniżej WSA/NSA/ETŚ da wynik "zwyciężców się
    > nie sądzi" ;) (przy czym zwyciężcę w swojej osobie wskaże US),
    > niemniej... IMHO właśnie tak jest.
    > Co miałoby przemawiać przeciw?
    > A z drugiej strony - pokonany już się osądził bo podatek wpłacił,
    > jak wyżej napisałeś :D
    >
    > pzdr, Gotfryd

    ps. proszę jednak w oścwiecenie mnie czy to mi się podatkowo opłaca,
    jeśli firma pakująca to moja żona i ona jednak musi te 23% vatu
    odprowadzać, bo na pewno mojej firmie się to opłaci ale niekoniecznie
    już całej mojej rodzinie (i tak ja płacę niewiele vatu a ona dużo
    więcej), ewentualnie podanie kiedy by się jednak opłaciło

    bo ja od klientów skasuję 100zł za pakowanie i wysyłkę i odprowadzę od
    tego 8% vatu a 92 będzie moim przychodem, teraz ona mi wystawi fakturę na:
    1. 92 netto + 23v;
    2. 100 brutto (78netto);
    3. wystawia na 50 zł netto (i wtedy pojawiają się problemy z podmiotami
    powiązanymi i wyceną usługi pakowania i wysyłki)
    4. ja jej płącę tylko za pakowanie np. 1 zł od sztuki przedmiotu, a ona
    mi re-fakturuje fakturę poczty polskiej z vat zw. - to by było
    najkorzystniejsze pod względem vatu