  • 1. Data: 2003-04-02 22:56:17
    Temat: Straty z lat ubiegłych - ciekawa interpretacja
    Od: "AHS" <a...@g...pl>

    Witam,

    zawsze, gdy zastanawialem sie, czy nie mozna odliczyc strat z lat ubieglych
    wystarczajaco (p. 142 pit-36) zniechecajaca byla uwaga:
    "Odliczenie straty przysługuje tylko od dochodu z tego samego źródła, które
    przyniosło stratę"

    W mojej sytuacji mam udzialy w dwoch spolkach cywilnych A i B. A przynosi co
    roku dochod a B przynosila od poczatku straty az zostala w zeszlym roku
    zlikwidowana.

    Dotad uwazalem, ze straty ze spolki B moglbym odliczyc wylacznie gdyby ona
    istniala i zaczela przynosic dochod. I wylacznie od tego dochodu mozna
    cokolwiek odliczac.

    Dzisiaj jednak natrafilem na ciekawy artykuł omawiający likwidacje
    działalności gospodarczej.
    http://www2.gazeta.pl/firma/1388352,41441,1229657.ht
    ml?as=2&ias=2

    i interesujacy komentarz:

    "Korzystnym dla podatników rozwiązaniem jest możliwość odliczenia w
    kolejnych latach straty poniesionej w związku z działalnością gospodarczą.
    Niestety nie zawsze można z tego skorzystać - zgodnie z przepisami ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych stratę poniesioną z określonego źródła
    przychodów odliczyć można jedynie od dochodów z tego samego źródła, ale już
    nie z innych źródeł. Aby więc móc "rozliczyć" stratę poniesioną przez
    likwidacją firmy trzeba podjąć kolejną działalność gospodarczą.

    Zgodnie z przepisami osoby, które prowadziły działalność gospodarczą
    opodatkowaną na zasadach ogólnych i poniosły na tej działalności stratę,
    mają możliwość sukcesywnego odliczenia tej straty od dochodu w ciągu pięciu
    lat następujących po roku, w który strata wystąpiła. W kolejnych latach
    podatkowych można odliczać po 50 proc. tej straty.

    Możliwość odliczenia straty daje zarówno prowadzenie nowej działalności
    gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów
    i rozchodów) jak i ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W pierwszym z
    tych przypadków stratę odliczmy od dochodu, w drugim - od przychodów.
    Natomiast wybierając kartę podatkową rezygnujemy z możliwości zmniejszenia
    od podatku płaconego z tej działalności w związku z odliczaniem straty z lat
    ubiegłych."

    O ile prawidłowo odczytałem zawartą w nim myśl, wynika z niego, że "to samo
    źródło" oznacza, ze wystarczy, ze dochod pochodzi z działalności
    gospodarczej , bez wzgledu na to, czego ona dotyczy. I ze celem ustawodawcy
    bylo uniemozliwienie odliczania strat z dzialalnosci gospodarczej od
    dochodow np. ze stosunku pracy.

    Czy mam racje?
    Czy jednak moge odliczyc te straty , mimo, ze spolka B juz nie istnieje?

    Pzdr

    AHS

  • 2. Data: 2003-04-03 06:44:01
    Temat: Re: Straty z lat ubiegłych - ciekawa interpretacja
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    AHS wrote:

> [...]
    >
    > Czy mam racje?
    > Czy jednak moge odliczyc te straty , mimo, ze spolka B juz nie

    Masz rację. Możesz odliczyć. To że B nie istnieje nie ma znaczenia

    --
    Lekcja Historii:
    Gdy ktoś głośno krzyczy, że nie chce umierać za Gdańsk,

  • 3. Data: 2003-04-04 13:45:43
    Od: "ahs" <a...@w...pl>

    > Masz rację. Możesz odliczyć. To że B nie istnieje nie ma znaczenia

    Dzieki wielkie. To dobra wiadomosc, warta z 5 cyfr. Rozumiem, ze jestes
    pewien,a nie sa to spoznione zarty z okazji 1 kwietnia? ;-)

    Pzdr

    AHS

  • 4. Data: 2003-04-04 18:53:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Apr 2003, ahs wrote:

> [...]
    >+ Dzieki wielkie. To dobra wiadomosc, warta z 5 cyfr. Rozumiem, ze jestes
    >+ pewien,a nie sa to spoznione zarty z okazji 1 kwietnia? ;-)

    Nie żartował :), dobrze gada.
    Co do nieistnienia "starej" DG to ja głowy nie daję :], ale w ustawie
    *nie ma* zastrzeżenia o przepadaniu strat :>, więc...
    W myśł hasła "każdy odpowiada za siebie" - powiem że ja bym odliczył :)

    *UWAGA*: z których lat były owe straty ?
    Bo o ile wiem to możliwość odliczania strat przez 5 lat z limitem "do
    50% w roku" to są coś ostatnie 2 czy 3 lata !
    Dawniej było "3 lata max 30% w roku" !!
    Czyli jak masz straty z roku 1998 to już dawno 'przepadły' !
    Poszukaj ustaw wg stanu prawnego *z tych lat kiedy były straty*.

    >+ Pzdr

    wzjm, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-04-06 10:24:11
    Od: "AHS" <a...@g...pl>

    > Czyli jak masz straty z roku 1998 to już dawno 'przepadły' !
    > Poszukaj ustaw wg stanu prawnego *z tych lat kiedy były straty*.

    Dzieki. Nie ma problemu. To wszystko "dorobek" 2001 roku :-(

    Pzdr

    AHS