    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Towar na magazynie a remanent końcowy
    Date: Mon, 8 Nov 2010 11:45:42 +0100

    Użytkownik "R" <b...@p...pl> napisał w
    > TŻ prowadzi sklep, powiedzmy, że papierniczy. DG ma od 1.07 i na
    > razie ciągle wykazuje stratę. Księgowe dały do zrozumienia, że w
    > grudniu ma się pozbyć jak największej ilości towaru, żeby z
    > końcem roku zostało go na magazynie jak najmniej.
    > Z tego co zrozumieliśmy, to co mam na magazynie wlicza się do
    > mojego dochodu. W takim razie jak w styczniu ten towar sprzedam
    > to drugi raz osiągam dochód i drugi raz mam płacić od niego
    > podatek? O co chodzi?

    Az tak zle nie jest. Jesli nie sprzeda, to wartosc towaru powiekszy
    zysk w tym roku, ale koszta zakupu podniosa koszty. Tu bilans
    podatkowy wychodzi na zero. Za to jak go sprzeda w styczniu, to
    bedzie musiala zaplacic zaliczke podatku, ale gdzies tam w grudniu
    przyszlego roku sie okaze ze to byl zysk wynikajacy z wysokiej
    inwentaryzacji otwarcia i podatek sie nie nalezy, albo jest do
    zwrotu. Roznica tylko w czasie placenia podatku .. no i w tym ze
    jak wykaze zwrot, to urzad przysle kontrole :-)

    Ale ta roznica w czasie powoduje ze rozsadny handlowiec na ksiazce
    przychodow-rozchodow w listopadzie kupuje jak glupi.
    Ma sie za listopad wykazac strata lub znikomym zyskiem, co powoduje
    ze zaliczke za grudzien placi mala lub wcale - bo jest ona w
    wysokosci tej za listopad.
    W grudniu towar sprzedaje, szczegolnie niechodliwe artykuly ktore
    wymagaja obnizenia cen - ale koncowy podatek za zysk caloroczny
    placi dopiero w kwietniu.
    Styczen rozpoczyna od zakupow, co mu zapewnia strate na pare
    miesiecy, gdy znow nie placi podatku.
    A w miedzyczasie pieniadze procentuja - byle ich tylko wiosna nie
    zabraklo na podatki.

    J.