  • 1. Data: 2004-02-11 18:19:49
    Temat: Udoste;pnianie mieszkania
    Od: u...@d...invalid

    Witam,

    mam taka; sytuacje; - trzymam mieszkanie dla córki (jest jeszcze
    ma?oletnia) ale z.eby nie ponosic' z.adnych kosztów, chce; je udostepnic'
    znajomym BEZP?ATNIE (tj. tylko za zwrot czynszu i op?at "licznikowych").
    Nie be;de; zarabiac' w tej sytuacji ani grosza - czy musze; zatem podpisywac'
    jaka;s' umowe;, z.eby nikt sie; nie przyczepi??

    Dziekuje z góry za rady.

    Pozdrawiam

    user

  • 2. Data: 2004-02-11 22:46:02
    Temat: Re: Udoste;pnianie mieszkania
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Uzytkownik <u...@d...invalid> napisal w wiadomosci
> [...]
    podpisywac'
    > jaka;s' umowe;, z.eby nikt sie; nie przyczepi??

    Czy to aby na pewno bedzie bezplatne? Przeciez przybedzie Ci w ten sposób
    kilkaset zl gotówki miesiecznie.

    Marek

  • 3. Data: 2004-02-11 22:48:44
    Od: "poilkj" <...@...a.a.a.invalid>

    <u...@d...invalid> wrote in message news:c0e5ps$asg$2@achot.icm.edu.pl...
> [...]
    podpisywac'
    > jaka;s' umowe;, z.eby nikt sie; nie przyczepi??

    Hmm, bedziesz zarabial. Czynsz + oplaty licznikowe. Zdaje sie, ze US wlasnie
    do takich wniosków dochodzi ostatnimi czasy.

  • 4. Data: 2004-02-11 23:12:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Feb 2004, poilkj wrote:

> [...]
    >+ Hmm, bedziesz zarabial. Czynsz + oplaty licznikowe. Zdaje sie, ze US wlasnie
    >+ do takich wniosków dochodzi ostatnimi czasy.

    Dokładniej to trzeba by uściślić pojęcia :)
    Oczywiście masz rację że "invalid user" ;) nie użyczy mieszkania - chyba
    że "przepisze" wszystkie umowy na korzystającego ALBO będzie sam
    płacił.
    Niemniej... ZARABIAĆ w znaczeniu "uzyskiwać dochodów" nie musi: jak
    będzie rozliczał KPiR to dochód=przychód-koszt=0
    Ale.... przed podatkiem to nie uchroni :(, jako że w UoPDoOF
    jest opis jak liczyć podstawę podatku przy "częściowo odpłatnym
    korzystaniu" (płaci się od różnicy) i IM*H*O istnieje ryzyko uznania
    przychodu po obu stronach - tak jak przy korzystaniu bezpłatnym
    (użyczeniu). Po stronie korzystającego: różnica między "czynszem
    rynkowym" a "samymi opłatami", po stronie właściciela: "czynsz
    rynkowy" (jako przychód) i różnica (jako "wirtualny dochód").

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-02-12 16:02:16
    Od: u...@d...invalid

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > rynkowym" a "samymi opłatami", po stronie właściciela: "czynsz
    > rynkowy" (jako przychód) i różnica (jako "wirtualny dochód").

    To jak by to wyglądało w takim przypadku: najemca płaci wszystko, tj.
    czynsz, opłaty licznikowe, telefon itp.?
    Ile bym musiał wtedy płacić do US (jaki ryczałt?)
    I jakie dokumenty składać?
    Czy takie rozwiązanie nie powodowałoby dodatkowych zobowiązań
    podatkowych najemcy wobec US?

    Proszę o podpowiedź.

    Pozdrawiam

    user

  • 6. Data: 2004-02-12 19:35:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Feb 2004 u...@d...invalid wrote:
    [...]
    >+ To jak by to wyglądało w takim przypadku: najemca płaci wszystko, tj.
    >+ czynsz, opłaty licznikowe, telefon itp.?

    Moim zdaniem nie liczy się "kto płaci", tylko "z kim jest umowa".

    Jeśli telefon jest "na ciebie" - to TY płacisz za telefon,
    a korzystający - tobie. Fakt że ON zanosi pieniądze zeby
    w ramach kompensaty TWOJE zobowiazanie wobec TPSA wykonać
    jest bez znaczenia... IMO oczywiście.
    Niedawno ktoś pisał że wynajął mieszkanie amerykaninowi, który
    wydzwaniał po kilka tysięcy $$ miesięcznie.
    No i US "poprosił" go o doliczenie tegoż telefonu do przychodu.
    Myślałem że napisałem wyraźnie: MOIM ZDANIEM :) - umowa
    żeby nie liczyła się "na ciebie" musi być PRZEPISANA.

    >+ Ile bym musiał wtedy płacić do US (jaki ryczałt?)

    Uważaj na ryczałt.
    Jak weźmiesz KPiR to przychód z telefonu doliczasz ale
    zapłatę za telefon jednocześnie odliczasz - i podatek
    zapłacić od "tego co ci zostanie".
    Przy ryczałcie podatek jest niższy - ale "od wszystkiego" !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-02-12 20:59:45
    Od: "Wildcat" <w...@s...com>

    > Myślałem że napisałem wyraźnie: MOIM ZDANIEM :) - umowa
    > żeby nie liczyła się "na ciebie" musi być PRZEPISANA.

    nie tylko TWOIM ZDANIEM .... takie sa interpretacje wiekszosci USkarbowych.

    ryczalt - 8,5% od wszystkiego (odstepne oraz wszystkie rachynki, ktore sa na
    ciebie).

    Pozdrawiam,
    Wildcat

  • 8. Data: 2004-02-12 22:17:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Feb 2004, Wildcat wrote:

> [...]
    >+
    >+ nie tylko TWOIM ZDANIEM .... takie sa interpretacje wiekszosci USkarbowych.

    Wiem :) (a dla niektórych chyba: ":(").
    Niemniej GP się reklamowała że "potrafi obejść" a co najmniej
    jeden grupowicz który skorzystał z dostępu (ja tego artykułu
    nie czytałem) chwalił sobie. Podejrzewam że skuteczności
    owego "obejścia" nie poznamy. Ale dla porządku... co ja
    będę się doradzcom GP narażał :), wypada zaznaczyć że nie
    wszyscy są jednomyślni :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-02-13 17:20:45
    Od: u...@d...invalid

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > zapłacić od "tego co ci zostanie".
    > Przy ryczałcie podatek jest niższy - ale "od wszystkiego" !

    A kto decyduje, czy to ma być na KPiR czy na ryczałt (tzn. ja czy US)?
    I co jest korzystniejsze? (Co w ryczałcie jest niebezpieczne, że mam
    uważać?) Jestem w tej dziedzinie ZIELONY - żadnego doświadczenia (to
    zresztą chyba widać :-) ).

    Nie wiedziałem, że to będzie takie pogięte - ja robię komuś grzeczność i
    jeszcze mam płacić za to podatek (tj. ten ryczałt od przychodu abo jaki
    inny).
    To może w tej sytuacji po prostu wynająć (za odpowiednią opłatą) i w ten
    sposób nie być stratnym?

    Co mam zrobić?

    Pozdrawiam

    user

  • 10. Data: 2004-02-13 21:42:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Feb 2004 u...@d...invalid wrote:
    [...]
    >+ A kto decyduje, czy to ma być na KPiR czy na ryczałt (tzn. ja czy US)?

    Ty. Przed rozpoczęciem najmu lub do 20 stycznia przy
    kolejnym roku.

    >+ I co jest korzystniejsze?

    Jak widzisz - zależy. Przy KPiR podatek płacisz od DOCHODU,
    czyli różnicy między przychodem a kosztami.
    W tym momencie ani cię ziębi ani parzy że najemca "nabił"
    na *twój telefon* 10 000 zł w miesiącu, zakładając oczywiście
    że fakt korzystania przez niego z telefonu jest w umowie,

    >+ (Co w ryczałcie jest niebezpieczne,

    J.w. Był kilka(naście) dni temu podręcznikowy przykład... wynajmujący
    dowiedział się że rachunki za *jego* telefon wygenerowane przez
    najemcę są JEGO (wynajmującego) przychodem.
    A ryczałt płaci się "od całości".

    >+ że mam
    >+ uważać?) Jestem w tej dziedzinie ZIELONY - żadnego doświadczenia (to
    >+ zresztą chyba widać :-) ).

    Możesz iść do biura podatkowego. To co otrzymujesz na grupie
    to nie porada - po pierwsze nie znając twojej umowy nikt nie
    jest w stanie powiedzieć co "wtopiłeś", nawet jeśli ma uprawnienia
    żeby ci porady udzielić :)

    >+ Nie wiedziałem, że to będzie takie pogięte

    Tu czasem pada hasło: "logika podatkowa". Nie mylić z logiką,
    podobnie jak mylenie krzesła z krzesłem elektrycznym może
    skutki przynieść opłakane :]

    >+ - ja robię komuś grzeczność i jeszcze mam płacić za to podatek

    ...a on TEŻ :> - przecież "mieszka za darmo", prawda ? No to
    zaoszczędził wartość czynszu. No to podatek się należy...
    [...]
    >+ To może w tej sytuacji po prostu wynająć (za odpowiednią opłatą) i w ten
    >+ sposób nie być stratnym?

    IMHO nieźle kombinujesz :) tylko podatek dobry dobierz.

    pozdrowienia, Gotfryd