  • 1. Data: 2002-06-28 18:58:35
    Temat: Ulepszenie srodka trwalego o ponad 3500zl
    Od: "Piotr" <p...@a...torun.pl>

    Mam wlasnie taki problem. Jak to dalej amortyzowac?
    konkretnie chodzi o samochod. Odpisuje go
    sobie co miesiac od kwietnia ubieglego roku /nowy,
    amortyzacja przez 5 lat/. A teraz chce zlozyc
    instalacje gazowa; tylko, ze koszt tej instalacji wyniesie
    5500zl. Jak w tej sytucji dokonywac dalszych odpisow?
    Czy to5500 podzielic przez pozostale 46 miesiecy,
    czy podwyzszyc aktualna wartosc samochodu o te 5500 i amortyzowac
    od poczatku - tylko wtedy wg jakiej stawki. Czy moze
    jeszcze jakos inaczej? Juz myslalem czy calej tej operacji
    nie rozbic na dwe mniejsze, np po 3000 i 2500zl, ale chyba
    w tym wypadku nie daloby sie tego rozsadnie uzasadnic.

    Piotr

  • 2. Data: 2002-06-28 19:16:56
    Temat: Re: Ulepszenie srodka trwalego o ponad 3500zl
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    Wyłącznie podnieść wartość ŚrTrw

  • 3. Data: 2002-06-28 19:51:55
    Od: "Piotr" <p...@a...torun.pl>

    Dziekuje za tak szybka odpowiedz, ale jezeli mozna to
    mialbym jeszcze pytanie praktyczne wiazace sie z podniesiem
    tej wartosci.Czy nowa wartosc srodka trwalego to bedzie
    1. (wartosc poczatkowa - odpisane raty) + 5500
    czy tez
    2. aktualna wartosc gieldowa + 5500.
    Wydaje mi sie, ze raczej punkt 1.

    Czy amortyzowac do 5 lat od chwili zakupu samochodu
    czy zaczynam nowe 5 lat od instalacji gazu?
    Pytanie moze jest dla fachowcow banalne, ale moja watpliwosc
    wynika z nastepujacego faktu: gdybym mianowicie zainstalowal
    te instalacje w ostatnim miesiacu amortyzacji samochodu
    to czy moglbym odliczyc ja jednorazowo?

    Piotr

  • 4. Data: 2002-06-28 20:16:35
    Od: "Piotr" <p...@a...torun.pl>

    Użytkownik "jacek" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > wartosc ST podwyzszasz o 5500, potem
    > te 5500 dzielisz przez ilosc rat pozostalych do konca amortyzacji, i o
    taka
    > kwote podwyzszasz dotychczasowa amortyzacje miesieczna, teoretycznie
    > gdybys dokonal zalozenia gazu w ostatnim miesiacu amoryzacji praktycznie
    > cala kwote 5500 wrzucillbys w koszty w 1 miesiacu
    >
    > jacek

    Dziekuje za odpowiedz

    Piotr

  • 6. Data: 2002-06-29 15:11:52
    Od: p...@f...onet.pl (Andrzej Popowski)

    Fri, 28 Jun 2002 22:17:15 +0200, "jacek" <k...@p...onet.pl>
    piszesz:

> [...]
    >gdybys dokonal zalozenia gazu w ostatnim miesiacu amoryzacji praktycznie
    >cala kwote 5500 wrzucillbys w koszty w 1 miesiacu

    Rzeczywiscie tak?

    Spodziewalbym sie, ze konsekwencja podniesienia wartosci ST jest
    ponowne wyliczenie stawki amortyzacyjnej jako procentu nowej wartosci
    poczatkowej i placenie takiej stawki az calosc zostanie zamortyzowana.

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 7. Data: 2002-06-29 22:19:06
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Użytkownik "Andrzej Popowski" <p...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ponowne wyliczenie stawki amortyzacyjnej jako procentu nowej wartosci
    > poczatkowej i placenie takiej stawki az calosc zostanie zamortyzowana.

    Oczywiście, ze tak. Odpowiedzi wcześniejsze są nieporozumieniem.
    Samochodu nie amortyzujesz przez 5 lat; amortyzujesz go stawką roczną 20%,
    co najczęściej na jedno wychodzi, ale tylko wtedy, gdy środek trwały nie
    jest modernizowany.
    Gdybyś ulepszenia dokonał w ostatnim miesiącu amortyzacji tj. w miesiącu,
    za który suma odpisów amortyzacyjnych zrówna się z wartością początkową,
    ( dla nie modernizowanego będzie to 5 lat ), to podwyższasz wartość środka
    trwałego o wartość ulepszenia i dalej amortyzujesz stawką roczną 20%.

    Przyjmijmy, że samochód kosztował 24000 zł. ( dobrałem 'okrągłą' kwotę)
    Odpis roczny 20% czyli 4800 a miesięcznie 400.
    Modernizujesz go w 60 miesiącu ( 5x12) o kwotę 5500 zł.
    Wartość środka trwałego = 24000 + 5500 = 29500
    Odpis roczny 20% od 29500 czyli 5900 a miesięczny 491,77 zł
    Tak więc modernizację będziesz amortyzował przez
    (5500/491,77)=12 miesięcy z tym, że ostatnia 12 rata wyniesie
    5500 - 491,77*11 = 90,53 zł

    pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 8. Data: 2002-06-30 20:03:10
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ryszard G" <r...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > Tak więc modernizację będziesz amortyzował przez
    > (5500/491,77)=12 miesięcy z tym, że ostatnia 12 rata wyniesie

    odpowiadam Ryszardowi

    taki sposob amoryzacji ST zmodernizowanego, co piszesz nie
    wynika wprost z ustwy, to tylko twoj sposob zrozumienia, przyznam ,
    niejasnej ustawy , gdyby tak bylo ST amoryzowane bybyly w nieskończoność.
    moj sposob choc wiem ze kontrowersyjny i mniej wygodny dla urzedasow z US
    jest zgodny z art. 22g.17 u.o.p.d.o.f. , artykul ten nic nie mowi
    szczegolnego jak tę modernizacje ujmowac , a wiec skoro nie jest precyzyjny
    dopuszcza pewna dowolnosc ,dlatego moj sposob nie jest w sprzeznosci z
    ustawa

    pozdrawiam
    jacek

  • 9. Data: 2002-06-30 20:12:13
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

> [...]
    > wynika wprost z ustwy, to tylko twoj sposob zrozumienia, przyznam ,
    > niejasnej ustawy , gdyby tak bylo ST amoryzowane bybyly w nieskończoność.

    Przesadzasz.Ale jest to nieistotne.

> [...]
    precyzyjny
    > dopuszcza pewna dowolnosc ,dlatego moj sposob nie jest w sprzeznosci z

    Wydawało mi sie, ze zasady ustalania wartosci srodka trwalego sa jednakowe
    dla PDOF i PDOP.
    Przy analizie ustawy o PDOP doszedlem (nie tylko ja :-)) do takich samych
    wnioskow jak Ryszard.
    Dlatego z punktu widzenia korzysci podatkowych ulepszenia nalezy dokonywac w
    ST w 100% umorzonych.

    Karol

  • 10. Data: 2002-06-30 20:27:00
    Od: p...@f...onet.pl (Andrzej Popowski)

    Sun, 30 Jun 2002 22:03:10 +0200, "jacek" <k...@p...onet.pl>
    piszesz:

> [...]
    >dopuszcza pewna dowolnosc ,dlatego moj sposob nie jest w sprzeznosci z

    Ten artykul nic nie mowi o stawkach. Natomiast Twoja rada, opisujaca
    sposob wyliczenia kwoty miesiecznej jest sprzeczna z art 22i.

    Biedna Twoja firma, jezeli rzeczywiscie jestes ksiegowym :-(

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski