  • 11. Data: 2002-07-01 06:38:57
    Temat: Re: Ulepszenie srodka trwalego o ponad 3500zl
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    > Biedna Twoja firma, jezeli rzeczywiscie jestes ksiegowym :-(
    >

    > Andrzej Popowski

    szanowny andrzeju popowski, nie tobie mnie oceniac, mysle ze nie dorosles
    intelektualnie do dyskusji, lepiej nalezało przytoczyc argumenty popierajace
    twoje stanowisko ( ART.22 I. NIC WSPOLNEGO Z TYM NIE MA)

    pozdrowienia

    jacek

  • 12. Data: 2002-07-01 07:17:15
    Od: "Piotr Sawrycki" <p...@a...torun.pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "jacek" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Przesadzasz.Ale jest to nieistotne.

    US
    > precyzyjny
    >
    > Wydawało mi sie, ze zasady ustalania wartosci srodka trwalego sa jednakowe
    > dla PDOF i PDOP.
    > Przy analizie ustawy o PDOP doszedlem (nie tylko ja :-)) do takich samych
    > wnioskow jak Ryszard.
    > Dlatego z punktu widzenia korzysci podatkowych ulepszenia nalezy dokonywac
    > ST w 100% umorzonych.
    >
    > Karol

    Tak. Tego sie wlasnie obawialem. A w istniejacym systemie
    prawnym nie ma nawet sensu zapytywac US, gdyz te
    odpowiedzi i tak nie sa wiazace przy ewentualnych /tfu, tfu/
    kontrolach.
    Tym niemiej jeszcze raz dziekuje za tak powazne potraktowanie
    tematu.
    Jednak mam przy tej okazji jeszcze takie pytanko:
    dlaczego lepiej modernizowac srodek trwaly po amortyzacji?
    A w opisywanej przeze mnie sytuacji chyba jednak
    najlepiej bedzie dwa rachunki: pierwsz 3500 na instalacje
    a za kilka miesiecy drugi na teoretyczny "upgrade" za 2000.

    pozdrawiam

    Piotr

  • 13. Data: 2002-07-01 08:14:11
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Sawrycki" <p...@a...torun.pl> napisał w wiadomości

    > Jednak mam przy tej okazji jeszcze takie pytanko:
    > dlaczego lepiej modernizowac srodek trwaly po amortyzacji?

    Przeczytaj jeszcze raz post Ryszarda. Jezeli zgodzimy sie z jego
    interpretacja przepisow, gdy dokonasz modernizacji juz w 100% umorzonym ST,
    wtedy najszybciej zamortyzujesz te "modernizacje".

    Karol

  • 14. Data: 2002-07-01 11:44:42
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Jun 2002, jacek wrote:

    >+ Użytkownik "Ryszard G" <r...@p...fm> napisał w wiadomości
    >+ > Użytkownik "Andrzej Popowski" <p...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
    [...]
    >+ > > Spodziewalbym sie, ze konsekwencja podniesienia wartosci ST jest
    >+ > > ponowne wyliczenie stawki amortyzacyjnej jako procentu nowej wartosci
    >+ > > poczatkowej i placenie takiej stawki az calosc zostanie zamortyzowana.
    >+ >
    >+ > Oczywiście, ze tak.

    BTW: jestem tego samego zdania.
    [...]
> [...]
    >+ wynika wprost z ustwy, to tylko twoj sposob zrozumienia, przyznam ,
    >+ niejasnej ustawy , gdyby tak bylo ST amoryzowane bybyly w nieskończoność.

    Możesz wyjaśnić mi jedną rzecz: skąd owa "nieskończoność" ??
    Jeśli ŚT ma wartość 1200000 ("dla równego rachunku") a stawka
    amortyzacji 10% (takoż "dla...") - to rata po modernizacji
    *nie będzie mniejsza* niż 10000.
    Czyli jak dokupisz "coś" za 5000zł to zamortyzuje się natychmiast.
    I w drugą stronę: jak ŚT ma wartość 4000 a modernizacja
    dla odmiany 8000 to rata "podskakuje" do 100zł
    *Nigdy* nie będzie się amortyzowało dłużej niż wg stawki dla
    właściwego ŚT !

    >+ moj sposob choc wiem ze kontrowersyjny i mniej wygodny dla urzedasow z US
    >+ jest zgodny z art. 22g.17 u.o.p.d.o.f. , artykul ten nic nie mowi
    >+ szczegolnego jak tę modernizacje ujmowac ,

    Możesz mi objaśnić w którym miejscu nie umiem czytać ???
    Przypomnę:
    - wartość ŚT *nie jest kosztem*
    - kosztem jest rata amortyzacyjna
    - jest podany algorytm liczenia raty, w której podstawą
    jest *zawsze* wartość początkowa ŚT
    - art.22.g.17 stanowi że modernizacja podwyższa *wartość
    początkową* ŚT, która jest podstawą do wyliczania raty
    amortyzacyjnej.

    Czym jest "to coś" co ty liczysz metodą "liniową do końca
    amortyzacji pierwotnej" ?? Bo z wzoru na ratę nic takiego
    "nie da się wyprowadzić" :]

    >+ dopuszcza pewna dowolnosc ,dlatego moj sposob nie jest w sprzeznosci
    >+ z ustawa

    IMO *kiedyś* załapiesz się na art.16.g.19... :(

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (zwolennik kilku zmian w UoPDoOF, oczywiście ! Ale dura lex...)

  • 15. Data: 2002-07-01 13:34:36
    Od: "Piotr Sawrycki" <p...@a...torun.pl>

> [...]
    ST,
    > wtedy najszybciej zamortyzujesz te "modernizacje".

    Ogolny wniosek bylby wiec taki: modernizujac srodek trwaly o wartosc
    ponad 3500 podwyzszamy jego POCZATKOWA wartosc o kwote
    modernizacji, po czym dalej dokonujemy odpisow w wysokosci
    wynikajacej z wyliczenia nowej wartosci raty amortyzacyjnej, ale
    stopa amortyzacji /tu 20%/ pozostaje taka sama; a odpisow dokonujemy
    dopoty, dopoki suma rat amortyzacyjnych nie zrowna sie z nowa
    obliczona wartoscia srodka trwalego - uff.

    Identycznie postepujemy modernizujac juz calkowicie zamortyzowany
    srodek trwaly.

    Np. calkowice zamortyzowany samochod o wartosci poczatkowej
    40000 modernizujemy o 8000. Wtedy nowa wartosc srodka trwalego
    /do celow amortyzacji/ to 48000, miesieczna rata to 800, a czas
    amortyzacji 10 miesiecy /10*800+40000=48000/.

    O to chodzi?

    A i jeszcze jedno. Od tego roku zmienila sie kwota wartosci mozliwej
    do amortyzacji z 10000 na 20000 euro. W Rzeczpospolitej pisali,
    ze w zwiazku z tym, jezeli dotychczas poczatkowa wartosc samochodu
    przekraczala 10000 euro, to teraz mozna liczyc rate amortyzacyjna
    od rzeczywistej wartosci poczatkowej samochodu /oczywiscie nie
    przekraczajacej 20000 euro/. Czy w zwiazku z tym mozna
    dopisywac odpisow amortyzacyjnych do czasu zrownania sie ich sumy
    z rzeczywista cena zakupu? Bo skoro istona jest stawka a nie czas,
    to wniosek taki bylby chyba uprawniony?

    Piotr

  • 16. Data: 2002-07-01 13:47:29
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > O to chodzi?

    Wg mnie tak.

> [...]
    > dopisywac odpisow amortyzacyjnych do czasu zrownania sie ich sumy
    > z rzeczywista cena zakupu? Bo skoro istona jest stawka a nie czas,

    Niezupelnie.
    Umarzasz i naliczasz amortyzacje tak jak dotychczas. Od calej wartosci
    samochodu. Jedyna zmiana jest taka, ze dla celow podatkowych KUP jest czesc
    raty, liczona obecnie od wartosci 20.000 EUR.

    Karol

  • 17. Data: 2002-07-01 14:44:57
    Od: "Piotr Sawrycki" <p...@a...torun.pl>

> [...]
    czesc
    > raty, liczona obecnie od wartosci 20.000 EUR.

    Racja, co innego amortyzacja a co innego podatki. No, ale nie
    siedze na co dzien w podatkach i takie niuanse czasem umykaja.
    I po to wlasnie /m.in./ sa tego typu listy dyskusyjne.

    Piotr

  • 18. Data: 2002-07-01 20:16:05
    Od: p...@f...onet.pl (Andrzej Popowski)

    Mon, 1 Jul 2002 08:38:57 +0200, "jacek" <k...@p...onet.pl>
    piszesz:

    >szanowny andrzeju popowski, nie tobie mnie oceniac,

    Wiesz, ja czytam liste po to, zeby wylapac moment kiedy znowu cos sie
    zmienilo w przepisach, bo prowadze DG a nie mam czasu na systematyczne
    studia prawnicze. Dosc mam klopotow ze sledzeniem zamieszania, ktore
    robi ustawodawca. Jak do tego dochodza prywatne wymysly
    interpretatorow, ktore niepotrzebnie weryfikuje, to czasami nerwy mnie
    poniosa i wypowiem swoja ocene.

    >mysle ze nie dorosles
    >intelektualnie do dyskusji, lepiej nalezało przytoczyc argumenty popierajace
    >twoje stanowisko ( ART.22 I. NIC WSPOLNEGO Z TYM NIE MA)

    Artykul opisuje jak wyliczyc stawke amortyzacyjna. I opisuje to
    zupelnie innaczej niz Ty podales w sojej poradzie. Tak jest w UPDOF:
    -----
    Art. 22i. [ Stawki amortyzacyjne ]
    1. Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art.
    22j–22ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych
    określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w
    art. 22h ust. 1 pkt1.
    [...]
    Art. 22h. [ Dokonywanie odpisów amortyzacyjnych ]
    1. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się:
    1) od wartości początkowej wprowadzonych do ewidencji, o której mowa w
    art. 22n, poszczególnych środków trwałych...
    [...]
    Art. 22g. [ Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych ]
    17. Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy,
    rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość
    początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3–9 i 11–15,
    powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki
    na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa
    cena nabycia przekracza 3 500 zł.
    -----

    I zeby nie bylo watpliwosci - Wykaz stawek amortyzacyjnych jest
    zapisany jako tabelka podajaca roczna stawke procentowa. Sformulowanie
    "ilosc rat pozostalych do konca amortyzacji" jest chyba Twoim
    prywatnym pomyslem.

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski