  • 1. Data: 2006-08-02 12:21:42
    Temat: Umowa na czas określony - czy istnieje możliwość rozwiązania umowy z niewydajnym pracownikiem?
    Od: Sokratex <s...@o...pl>

    1 stycznia zatrudniłem pracownika na okres próbny. Umowa skończyła się
    30 kwietnia 2006. Od 1 maja 2006 podpisałem z pracownikiem umowę na czas
    określony do 30 kwietnia 2007 i nie dodałem klauzuli o 2 tygodniowym okresie
    wypowiedzenia. Czy istnieje jakiś sposób, aby teraz zwolnić pracownika?
    Pracownik nie zgadza się na porozumienie stron - czy muszę czekać
    aż wygaśnie umowa na czas określony? Jest handlowcem ale jego sprzedaż
    jest obecnie taka, że nie zarabia na własną pensję.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2006-08-02 14:01:16
    Od: "DG" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Sokratex" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > aż wygaśnie umowa na czas określony? Jest handlowcem ale jego sprzedaż
    > jest obecnie taka, że nie zarabia na własną pensję.

    Przede wszystkim umowę na okres próbny stosuje sie do max. 3 miesięcy a u
    Ciebie trwa 4.
    Ale do sedna sprawy:
    musisz miec bardzo powazna przyczyne, aby zwolnic go bez wypowiedzenia, np .
    dyscyplinarnie, i brak zaufania tu nie wtstarczy, chyba że działa na szkode
    firmy. Więc chyba w tym przypadku lepiej będzxie dla niego, jesli "pójdzie"
    na porozumienie

  • 3. Data: 2006-08-02 14:40:01
    Od: Sokratex <s...@o...pl>

    Dnia Wed, 2 Aug 2006 16:01:16 +0200, DG napisał(a):

> [...]
    > firmy. Więc chyba w tym przypadku lepiej będzxie dla niego, jesli "pójdzie"

    Czy w takim razie pierwszą umowę, skoro została zawarta nieprawidłowo, można
    potraktować jako dwie umowy na czas próbny (3 miesiące) + 1 miesiąc na czas
    określony? Pracownik na 100% nie zgodzi się na porozumienie stron.
    Tymczasem przysłał zwolnienie - 30 dni od psychiatry. Czy istnieje jakaś
    możliwość wypowiedzenia mu pracy kiedy wróci?

  • 4. Data: 2006-08-03 14:40:48
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    > Czy w takim razie pierwszą umowę, skoro została zawarta nieprawidłowo,
    można
    > potraktować jako dwie umowy na czas próbny (3 miesiące) + 1 miesiąc na
    czas

    Nalezy zbadac intencje stron. Moim zdaniem nalezaloby ja raczej potraktowac
    jako jedna umowe na czas okreslony 4 mc. Teoretycznie mozna by pewnie
    jeszcze myslec o umowie na okres probny 3 mc + umowa na czas nieokreslony (a
    to by ulatwialo ewentualne zwolnienie pracownika, ale wydaje mi sie, ze to
    bardzo sliski temat takie podejscie).

    > określony? Pracownik na 100% nie zgodzi się na porozumienie stron.
    > Tymczasem przysłał zwolnienie - 30 dni od psychiatry. Czy istnieje jakaś
    > możliwość wypowiedzenia mu pracy kiedy wróci?

    W gre wchodzi zwolnienie dyscyplinarne (ciezko, bo musisz miec istotne
    powody i latwo niestety narobic sobie bigosu, jesli pracownik poda Cie do
    sadu pracy - w razie ewentualnej Twojej przegranej gosc zwinie ciezkie
    pieniadze od Ciebie). Inaczej ciezko i warto byloby znalezc dobrego
    prawnika - jesli sie nie myle jakas furtke moga pozostawiac takie rzeczy jak
    reorganizacja firmy i likwidacja jego stanowiska pracy, czy brak
    kwalyfikacji potrzebnych do wynonywania pracy, ale nie jestem pewien czy to
    ma zastosowanie do umow na czas okreslony i to tez troche delikatna sprawa.

    Pamietaj tez, ze nie mozesz goscia zwolnic dopoki ma zwolnienie lekarskie, a
    to moze doslac tez zawsze z nieduzym opoznieniem (choc powinien poinformowac
    np. telefonicznie od razu, jesli nie stoja na przeszkodzie jakies istotne
    powody). Pamietaj tez, ze wypowiedzenie staje sie skuteczne (zaczyna biec
    termin wypowiedzenia) od momentu, kiedy pracownik zapoznal sie z
    przedstawionym mu wypowiedzeniem (lub mial potencjalnie mozliwosc zapoznania
    sie, tzn. od daty odebrania listu poleconego - zolta zwrotka).

    Witamy w dziwnym kraju.... Ja bym jednak poszedl do dobrego prawnika -
    wydasz teraz 100 zl na porade, ale zaoszczedzisz gdybys cos skopal i jesli
    pozniej gosciu zarzada przywrocenia do pracy i zaplaty pensji np. za 5 mc
    kiedy nie pracowal u Ciebie.

    Specem nie jestem, wiec traktuj tego maila tylko orientacyjnie. Najlepszym
    jednak rozwiazaniem byloby porozumienie stron.

    http://www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 5. Data: 2006-08-04 07:00:35
    Od: "seba" <g...@o...pl>

    Debatujecie i debatujecie,umowe ma zawarta na czas okreslony wiec nie musisz
    pisac przyczyny wypowiedzenia (art.30 KP) i to jest na 100%.Co do umowy na
    okres probny jezeli przekracza ona 3 m-ce automatycznie staje sie umowa na
    czas okreslony.
    Pamietaj,okres wypowiedzenia jest miesieczny ale nie wolno tego robic na
    zwolnieniu.Aha i wypowiedzenie zaczynac sie musi pierwszego dnia miesiaca
    (dac musisz najpozniej w ostatnim dniu miesiaca poprzedniego)i konczy sie z
    koncem miesiaca

  • 6. Data: 2006-08-04 07:17:09
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:eaurf9$7f6$1@nemesis.news.tpi.pl>
    seba <g...@o...pl> pisze:

    > Debatujecie i debatujecie,umowe ma zawarta na czas okreslony wiec nie
    > musisz pisac przyczyny wypowiedzenia (art.30 KP)

    No wybacz, ale:
    art. 30 § 4. W oświadczeniu pracodawcy o [...] rozwiązaniu umowy o pracę bez
    wypowiedzenia powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub
    rozwiązanie umowy.

    Ponieważ umowa na czas określony jest w opisywanej tu sytuacji
    sporządzona_bez_klauzuli o okresie wypowiedzenia (czytaj uważnie ;-), to
    chcąc ją rozwiązać w powyższym trybie (bez wypowiedzenia) należy podać powód
    rozwiązania.

    > Pamietaj,okres wypowiedzenia jest miesieczny ale nie wolno tego robic
    > na zwolnieniu.

    O jakim_miesięcznym_okresie wypowiedzenia mówisz w przypadku umowy na
    czas_określony_?

    --
    Nixe

  • 7. Data: 2006-08-04 07:40:42
    Od: Sokratex <s...@o...pl>

    Chciałbym podziękować za cenne, niekiedy bardzo, wskazówki.
    Myślę, że chcielibyście wiedzieć jak rozwija się sytuacja z pracownikiem?
    Otóż zadzwonił właśnie i jest gotowy porozmawiać o przejściu na
    zaproponowany nowy system rozliczania. Widocznie trafił na
    świetnego psychiatrę :) albo doszedł do tego samego co inni -
    niektórzy myślą nawet o zatrudnieniu pracownika bo obliczyli sobie,
    że ich sprzedaż będzie utrzymywać się na poziomie 40.000 PLN
    więc zacierają ręce.

    Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.

  • 8. Data: 2006-08-04 10:09:10
    Od: "seba" <g...@o...pl>

    Ale wlasnie nikt nie mowi o rozwiazaniu bez wypowiedzenia,chodzi o zwykle
    wypowiedzenie,wiec przyczyna nie wchodzi w gre

    seba

  • 9. Data: 2006-08-04 15:26:28
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:eav6gt$439$1@nemesis.news.tpi.pl>
    seba <g...@o...pl> pisze:

    > Ale wlasnie nikt nie mowi o rozwiazaniu bez wypowiedzenia,chodzi o
    > zwykle wypowiedzenie,wiec przyczyna nie wchodzi w gre

    Zrozum, że nie ma czegoś takiego, jak wypowiedzenie umowy na czas określony,
    w przypadku, gdy brak w umowie konkretnego zapisu o wypowiedzeniu (w
    omawianej sytuacji brak). Ergo - nie można zakończyć takiej umowy z
    wypowiedzeniem. Można jedynie bez wypowiedzenia, ale wtedy konieczne jest
    uzasadnienie.

    --
    Nixe