  • 11. Data: 2004-12-10 23:29:21
    Temat: Re: Umowa o dzieło a VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Dec 2004, pix wrote:

    >+ > >+ Niepokoi mnie jednak, że i do powyższego można się jakoś przyczepić
    >+ > >+ bo nie mam jasności jak wygląda kwestia ciagłości w przypadku UoD.
    >+ >
    >+ > UoD nie może być "ciągła".
    >+
    >+ Trochę się rozminęliśmy, bo miałem na myśli ciągłość "wykonywania
    >+ czynności" polegających na wykonywaniu umów o dzieło, a nie samą UoD
    >+ - czyli to samo o czym piszesz niżej.

    Zeznaję iż sprzeciwiam się rozpatrywaniu "podpadania pod VAT"
    w relacji do "ciągłości wykonywania", zeznaję iż moja polemika
    dotycząca umowy o dzieło JAKO TAKEJ niejako poza tematem posta
    jest wprowadzająca w błąd - co zauważyłem dopiero po stosownej
    rundce rowerem "w celach transportowych własnej osoby" :)
    (idealna pogoda jakby co - sucho,... :)).
    Ciągłość "wykonywania czynności" z p. widzenia VAT jest bez znaczenia,
    a przynajmniej tak wskazują dotychczasowe znane mi wyroki związane
    z "limitem przy rozpoczynaniu": ów limit jest odniesiony do
    &*okresu sprzedaży* a NIE "okresu wykonywania" ! - i dotyczy
    *roku*, co dopiero skutkuje rozpatrywaniem czy podatnik jest
    "nowy" czy "stary" :)
    Upraszczając: podstawą zaliczenia do "prowadzenia sprzedaży"
    jest wystawienie kwitka, a NIE "wykonywanie" !
    IMHO ustawodawca w tym momencie nadepnął na grabie, tylko
    jeszcze nie wiadomo czy bardziej oberwą nimi podatnicy czy
    sam ustawodawca :[ - przy grabiach najczęściej obrywa deptający...
    a przy VAT pewnie osoba trzecia (czyli podatnik).
    Pic polega na tym że dla przychodu z UoD podstawą podatku
    dochodowego jest "postawienie do dyspozycji".
    Co jest podstawą dla VAT ? :)
    *NIEMNIEJ* - jeśli ja w ramach DG (VAT) mam umowę o charakterystyce
    "dzieła" i dopiero jej ZAKOŃCZENIE jest w umowie podstawą do
    płatności - to IMHO nie ma podstaw do zaliczania wcześniej
    obowiązku podatkowego.
    Czyli do dnia ZAKOŃCZENIA tej umowy - nie jestem związany
    z podatkiem VAT.
    Przenosząc ten punkt widzenia na UoD (a jest niby powód
    żeby traktować INACZEJ z p. widzenia VAT ?? - IMHO nie !)
    NA PEWNO przed jakąkolwiek czynnością podlegającą VAT *nie
    widzę* podstawy do zaliczenia "wykonywania czynności podle-
    gających" jako "okresu prowadzenia *sprzedaży*" ! (a tenże
    okres jest podstawą liczenia limitu !).
    Krótko mówiąc: jak ktoś "prowadzi czynności" od 2.I. danego
    roku :) do 31.XII. tegoż roku, wcześniej tych "czynności"
    nie prowadził - ale f-rę wystawi *jedną* w dniu 31.XII
    tegoż roku, to "okres wykonywania czynności" ma rok.
    Ale "okres prowadzenia sprzedaży" ma *jeden* dzień !
    A do "limitu" liczy mu się "okres sprzedaży" a NIE "okres
    prowadzenia", prawdaż ? :)
    Oczywiście - IMHO zakładając liberalniejszą wersję interpretacji
    "okresu prowadzenia sprzedaży" (że liczy się *od dnia* pierwszej
    sprzedaży wszystkie dni, również te w które sprzedaży *nie było*)
    - to można ów problem rewelacyjnie łatwo obejść.
    Trzeba w dniu "rozpoczęcia czynności" (2.I jako rzeczony) wziąć
    co najmniej 5 zł zaliczki (żeby uniknąć rozpatrywania czy VAT
    wykazany <1 zł czyli NIEwykazywalny na deklaracji liczy się do
    "sprzedaży" :)) !
    Zaliczka do czynności opodatkowanych podlega pod VAT, prawda ?
    - no to jesteśmy w domu :) i mamy limit od pierwszego dnia.

    W wersji bardzo rygorystycznego rozumienia "okresu sprzedaży"
    oczywiście zaliczka po 5 zł musiałaby być każdy dzień :>
    Niemniej...
    Niemniej sądzę że jakeś 99,5% *potencjalnie* podlegających pod
    VAT podatników nie ma pojęcia że taki problem MOŻE wystąpić.
    Cała nadzieja w tym że:
    - interpretacja *wyłączenia* z tytułu umów osobistych okaże się
    korzystniejsza (tj. iż uzyska uznanie wersja że KAŻDA umowa
    zawiera element "odpowiedzialności" i pozwala to zwolnić z VAT,
    choć IMHO narusza to zasadę ratio legis)
    - zostanie zastosowany "przywilej zaufania" (ten sam w oparciu
    o który wydano decyzję nakazującą nie karać podatników którzy
    bezprawnie odliczali VAT od "samochodów z kratką").

    >+ > Ale o ile wiem nie ma zakazu rozliczania *części* dzieła !
    >+ > Takie "części" stanowią przecież samodzielne dzieło :)
    >+
    >+ A tu mam z kolei inną wątpliwość (na marginesie) - czy muszą
    >+ to być faktycznie części dzieła, czy może wystarczą części samej
    >+ tylko płatności (gdyby np. rachunki wystawiać na raty)?

    Musisz określić *za co* jest płatność.
    Jak płatność jest "za to że coś robisz" - to przecież IMO nie ma
    mowy o "dziele", to jest "inna usługa traktowana jak umowa zlecenia" !

    >+ Albo z innej strony - liczy się data przekazania dzieła czy wystawienia
    >+ r-ku?

    Ano.
    Zależy do czego :) ów rachunek czy faktura.
    Z p. widzenia PD liczy się moment "postawienia wypłaty do dyzpozycji" :)
    A z p. widzenia VAT nie widzę innego pomysłu jak "moment powstania
    obowiązku podatkowego" - ktoś już wywodził że czasami f-rę to można
    wystawić "do 7 dni po" co wcale NIE powoduje opóźnienia momentu
    podatkowego: zależy za co faktura :)

    >+ > No i osobiście mam ciekawoskę do rozpatrzenia:
    >+ (..)
    >+ > - to ja się pytam (po dobroci oczywiście) czy w *następnym* roku
    >+ > będzie "rozpoczynał czynności" ???
    >+
    >+ O, to właśnie!

    :)

> [...]
    >+ > prowadził"... :)
    >+ >
    >+ > Coś nie tak ? :)
    >+
    >+ Ano :-(
    >+ W przypadku DG sprawa jest oczywista, bo zaczyna się ją raz, a potem
    >+ mamy do czynienia już tylko z kontynuacją - DG zakłada ciągłość.
    >+ Takiej ciągłości nie ma natomiast w przypadku UoD - każdą rozpoczyna
    >+ się od nowa i w dodatku tak się głupio składa, że jakby nie kombinować
    >+ to zawsze (łącznie z nieszczęsną pierwszą) wypadnie to w "trakcie roku".

    Sprzeciw.
    Zauważ że *dla VAT* *z p. widzenia "rozpoczynania" wcale nie liczy się
    "wykonywanie" - może zacytuję:
    +++++
    Art. 113. 1. Zwalnia się od podatku podatników, u których
    wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej
    równowartości 10 000 euro.
    -----

    Widzisz jakikolwiek wymóg "ciągłości" w tym przepisie ??

    Bo ja nie - jest brzytwa, jasno stawiająca sprawę: czy była SPRZEDAŻ
    W ROZUMIENIU VAT - i to czy był W DANYM ROKU (traktowanym jako
    *całość* a nie w rozbiciu na "przychody").
    Jak to jest rok rozpoczęcia - jest problem z "okresem sprzedaży".
    Ale jak to jest KOLEJNY ROK - to IMO wystarczyło w roku poprzednim
    mieć owe 5 zł "sprzedaży podlegającej" i już jesteśmy "starym podatnikiem"
    :)
    Coś nie pasuje ? :)

    >+ Nie wiem czy nie doczekamy kiedyś dnia gdy jakaś Belka czy inny Bauc
    >+ wpadnie na szatański pomysł kontroli "ze szczególnym uwzględnieniem"
    >+ Ech, żniwo byłoby wielkie...

    Tyle że przepis jest tak zapisany iż nie wiadomo czy jakiś argument
    wyciągnięty zza rękawa przy zaskarżeniu do TK nie mógłby czasem
    spowodować konieczności zwrotu tej sumy powiększonej o odsetki, koszty
    sądowe tudzież kary...

    >+ > ...no to podtrzymuję :) (pozdrowienia !)
    >+ no to ja również :-)

    ...trzymam dalej :)

    Gotfryd

  • 12. Data: 2004-12-11 16:32:15
    Od: Pawel Wolniewicz <p...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >
    > W wersji bardzo rygorystycznego rozumienia "okresu sprzedaży"
    > oczywiście zaliczka po 5 zł musiałaby być każdy dzień :>

    W google znalazłem tylko jedną opinię przemawiającą za tą liberalniejszą
    interpretacją.

    "Zgodnie bowiem z ogólną regułą, limit jest tym mniejszy, im później w danym
    roku rozpoczyna się wykonywanie czynności podlegających VAT. Jeżeli zatem
    twórca podlegający 7-proc. stawce rozpocznie wykonywanie czynności
    podlegających VAT dokładnie w połowie 2004r., to - mówiąc w sposób
    uproszczony - ma do wykorzystania połowę limitu stanowiącego równowartość
    10 tys. euro."

    (Witold Modzelewski,
    http://www.bialo-czerwona.pl/index.php?a=pokaz_artyk
    ul&b=vat&id=tworcyavat
    tyle że tutaj też jest "mówiąc w sposób uproszczony")

    Z kolei w przypadku niekorzystnej dla podatnika interpretacji trudno się
    spodziewać, żeby zleceniodawcy/zarabiającemu opłacało się sporządzać na
    przykład zamiast jednej umowy za 5000 pln kilkadziesiąt umów za 120 pln
    (limit dzienny). Zatem sytuacja bez wyjścia - na umowy o dzieło można
    zarabiać najwyraźniej tylko 1000 pln rocznie (zakładając podpisywanie umowy
    co miesiąc).

    Pozdrawiam,
    Paweł Wolniewicz

  • 13. Data: 2004-12-14 21:03:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Dec 2004, Pawel Wolniewicz wrote:

> [...]
    >+ > "okresu prowadzenia sprzedaży" (że liczy się *od dnia* pierwszej
    >+ > sprzedaży wszystkie dni, również te w które sprzedaży *nie było*)
    [...]
    >+ W google znalazłem tylko jedną opinię przemawiającą za tą liberalniejszą
    >+ interpretacją.

    Był taki artykuł w Rzepie, p. Anny Koleśniak, Dobra Firma z 25 listopada
    br :) czyli niedawno.
    Zastrzegam że były przedstawione pewne różnice w orzecznictwie, ale
    mamy tam m.in. taki tekst:
    ++++
    W orzecznictwie podkreśla się też, że u podatników rozpoczynających
    czynności opodatkowane w ciągu roku podatkowego bierze się pod uwagę okres
    od dnia dokonania pierwszej czynności do ostatniego dnia roku podatkowego.
    Zatem początek działalności gospodarczej należy liczyć nie od dnia wpisu
    do ewidencji działalności, ale od pierwszej transakcji sprzedaży towaru
    lub świadczenia usługi (wyrok NSA z 12 lutego 2002 r., I SA/Łd 701/2000)
    ----
    Nie wiem czy to miał być cytat z sentencji :), wskazuje na to
    fakti iż ten sam tekst jest również w innym artykule (tak, google
    znalazł :)) tu:
    http://www.1praca.gov.pl/firma.php?id_doc=3044&archi
    wum=1

    --