  • 1. Data: 2008-07-08 17:32:57
    Temat: Umowa o dzieło - dziwna sprawa z podatkiem:(
    Od: "FFS" <...@...c>

    Witam.
    Pierwszy raz spotkałem się z problemem przy wypisywaniu rachunku do umowy o
    dzieło. Jestem fotografem, zrobiłem zdjęcia do katalogu firmy, ale księgowy
    firmy, z którą tą umowę podpisałem oświadczył, że to ja sam samodzielnie mam
    sobie zapłacic podatek i on (firma) nie będzie mi potrącać zaliczki na
    podatek. Ja sam mam sobie to jakoś uregulować.

    No i dostałem kwotę brutto. A z mojego rachunku do umowy o dzieło (na
    kompie) wykasował 50% kosztów, rubryczkę o zaliczce, podatku 19% i kowocie
    netto do wypłaty. Wydrukował, podpisał - ja też i już.

    Od lat podpisywałem umowy o dzieło i sam zaliczek nie wpłacałem. Dostawałem
    PIT 11 na koniec roku i już.
    No i co ja mam teraz z tym zrobić?

    Dzięki za pomoc:)

  • 2. Data: 2008-07-08 19:19:17
    Temat: Re: Umowa o dzieło - dziwna sprawa z podatkiem:(
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    FFS pisze:
> [...]
    > samodzielnie mam sobie zapłacic podatek i on (firma) nie będzie mi
    > potrącać zaliczki na podatek. Ja sam mam sobie to jakoś uregulować.

    Księgowy niezbyt kompetentny... W przypadku kontaktów osoba fizyczna -
    firma z księgowością zaliczki zanosi w zębach firma.

    [ciach]

    > No i co ja mam teraz z tym zrobić?

    Może spytaj się w urzędzie skarbowym? Tylko to może być wredne, bo
    oficjalne zapytanie spowoduje kontrolę w takiej firmie i będą mieli
    przerąbane ;)

  • 3. Data: 2008-07-08 19:42:01
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Księgowy niezbyt kompetentny... W przypadku kontaktów osoba fizyczna -
    > firma z księgowością zaliczki zanosi w zębach firma.

    Uściślając. Nawet w przypadku osoba fizyczna-osoba fizyczna płatnikiem
    podatku do us jest osoba zamawiająca dzieło.

    Wystaw rachunek po swojemu. Jak odmówi podpisania to spytaj się o
    podstawę prawną, w razie czego zasugeruj 'zwrócenie się o pomoc w
    rozstrzygnięciu do us...'.

    --
    Nikiel ;)
    od niklu

  • 4. Data: 2008-07-08 20:35:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    FFS wrote:
> [...]
    > samodzielnie mam sobie zapłacic podatek i on (firma) nie będzie mi
    > potrącać zaliczki na podatek. Ja sam mam sobie to jakoś uregulować.

    Powiedz księgowemu, że jest idiota.

> [...]
    > kowocie netto do wypłaty. Wydrukował, podpisał - ja też i już.
    >
    > Od lat podpisywałem umowy o dzieło i sam zaliczek nie wpłacałem.

    I nic.
    Wpisać na koniec roku na pit-37 to co dostałeś brutto, koszty 50%, jako
    pobraną zaliczkę wpiszesz zero.
    Pewnie taki sam dostaniesz od nich pit11, no chyba, że księgowy znowu ci
    powie, że nie musi ci pit-11 wysyłać.

    Z twojej strony koniec sprawy, bo to zamawiający jest płatnikiem i to on
    powinien pobraz zaliczki. Ty nie masz obowiązku ich teraz odprowadzać.
    Dopłata wyjdzie ci na rozliczeniu rocznych.
    Jak w US zobaczą taki pit to księgowy w firmie będzie miał przerąbane.

  • 5. Data: 2008-07-08 21:02:04
    Od: Ormi <o...@w...pl>

    > Księgowy niezbyt kompetentny... W przypadku kontaktów osoba fizyczna -
    > firma z księgowością zaliczki zanosi w zębach firma.

    jezeli osoba fizyczna zaplaci firmie ktora nie jest rezydentem za np.
    usluge reklamowa to w roli platnika wystepuje osoba fizyczna i ona
    odprowadza podatek

  • 6. Data: 2008-07-08 21:29:23
    Od: "FFS" <...@...c>

    Dzięki za odpowiedzi. Już myślałem, że nie wiem co robię.
    Koszmar. Gadałem z gościem 2 razy i dwa razy bełkotał coś, że inne firmy
    przez te lata robiły mi przyslugę.
    I ktoś taki prowadzi księgi firmie!

    Mam od tej firmy kolejne zlecenie na zdjęcia... I co mam tak cały czas brać
    brutto i uregulować wszystko razem z zeznaniem rocznym?

  • 7. Data: 2008-07-08 21:30:39
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]
    > Dopłata wyjdzie ci na rozliczeniu rocznych.
    > Jak w US zobaczą taki pit to księgowy w firmie będzie miał przerąbane.

    Jak zobaczą rachunek który on sam wystawił bez kosztów i zaliczki, to on też
    może mieć przerąbane.
    Ja bym się uparł.

  • 8. Data: 2008-07-08 21:42:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    FFS wrote:
> [...]
    >
    > Mam od tej firmy kolejne zlecenie na zdjęcia... I co mam tak cały czas
    > brać brutto i uregulować wszystko razem z zeznaniem rocznym?

    Podrzucić mu kawałek ustawy gdzie jest napisane kto pobiera zaliczki.
    Moze wytrzeźwieje

  • 9. Data: 2008-07-08 21:59:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Cavallino wrote:

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:

    > Jak zobaczą rachunek który on sam wystawił bez kosztów i zaliczki, to on
    > też może mieć przerąbane.
    > Ja bym się uparł.

    W sumie fakt. Rachunek wystawił on.
    Pod względem formalnym do wypłaty zatwierdza ichniejszy księgowy i to
    jego obowiązkiem było sprawdzenie i nieprzepuszczenie tego.

  • 10. Data: 2008-07-08 22:10:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jul 2008, Andrzej Lawa wrote:

> [...]

    Taaa...
    Jak rozumiem zapodasz księgowemu link do dyskusji żeby się
    "samo jakoś uregulowało"? ;) (resztę opinii w wątku już czytałem :))

    Może najpierw zastrzeżenie: prawdopodobnie księgowy uważa, że taka
    forma przychodu (udzielenie licencji) łapie się pod art. 18
    ustawy PDoOF.
    Podobnie jak pozostali krytycy wyrażę wątpliwość - zbyt dobrze
    wypełnia znamiona art. 13 w zakresie "działalności artystycznej"...
    Oponenci (księgowy sztuk jedna? :D) mogą nam zarzucić krytykanctwo,
    ale IMVHO nie ma tak dobrze.
    Tym bardziej że umowa ma cechy "innej umowy o usługę" - co powoduje
    że "stosuje się przepisy dotyczące zlecenia" jak chce KC; albo lepiej
    już się nie wychylać i pozostać przy tym, że "do umów o prawach
    stosuje się przepisy dotyczące rzeczy" czy jakoś tak - piszę "z głowy
    czyli z niczego"; dzięki temu omijamy rozważania o ZUS (bo podpada
    pod "dzieło") :)

    Przyjmijmy postawę krytyczną, to teraz:

    [...]
    > Może spytaj się w urzędzie skarbowym? Tylko to może być wredne, bo oficjalne
    > zapytanie spowoduje kontrolę w takiej firmie i będą mieli przerąbane ;)

    ...jest jeszcze jedno: to on wystawił (i podpisał) nieprawidłowy r-k!
    :)

    To że księgowy miał obowiązek go sprawdzić i odrzucić :P to prawda.
    Ale świadomie sam starał się o niewykazanie podatku... i potwierdził
    to własnym podpisem. Świadomie, bo wystawiał wiele takich rachunków
    a nie o błąd w liczeniu chodzi lecz brak połowy rachunku.

    Chyba że w US zacznie od składania czynnego żalu? (ale wtedy w firmie
    NAPRAWDĘ mają przechlapane, bo chyba załapią się na "zmowę" :>)

    Nim zostanę zaatakowany w pełnym przekonaniu że *tylko* płatnik
    (znaczy w potocznym odbiorze - reprezentowany przez księgowego)
    ma obowiązki (bo takie przekonanie jest w narodzie, któremu zazwyczaj
    księgowy "robi dobrze" i podsuwa gotowy r-k pod nos), zapodam trzy
    przepisy:

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    +++
    Art. 3
    Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    9) działalnoœci gospodarczej - rozumie się przez to każdš działalnoœć
    zarobkowš w rozumieniu przepisów o swobodzie działalnoœci gospodarczej, w
    tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdš innš działalnoœć zarobkowš
    wykonywanš we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy
    inne ustawy nie zaliczajš tej działalnoœci do działalnoœci gospodarczej
    lub osoby wykonujšcej takš działalnoœć - do przedsiębiorców;
    Art. 87
    § 1.
    1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowiš inaczej, podatnicy prowadzšcy
    działalnoœć gospodarczš
    obowišzani sš na żšdanie kupujšcego lub
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzajšcy dokonanie sprzedaży
    lub wykonanie usługi.
    ---

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-karny-skarb
    owy-1_2_127.html
    +++
    Art. 62
    § 1. Kto wbrew obowišzkowi nie wystawia faktury lub rachunku
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    za wykonanie œwiadczenia,
    wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    podlega karze grzywny [...]
    ---

    Moim zdaniem oczywistym jest, iż przecinek w ostatnim przepisie należy
    czytać jako "logiczne lub".
    No to mamy komplet do załapania grzywny. Jak US będzie łaskawy to nie
    pośle do sądu i poprzestanie na mandacie, dobrze gadam? ;)
    Mandacie DLA WYSTAWCY RACHUNKU... sprawa z księgowym będzie później, jak
    się wyjaśni że rzeczywiście wykroczenie skarbowe było i przedsiębiorstwo
    nie pobrało obowiązkowej zaliczki (art. 78 KKS, już bez cytatu)
    Oczywiście max. kara dla płatnika jest 4x wyżej ceniona i można
    dostać 2 lata na deser. Ale i podatnik może zostać "nagrodzony".

    pzdr, Gotfryd