  • 1. Data: 2009-08-19 05:49:35
    Temat: Umowa o dzieło, okres ciąży i zasiłek chorobowy
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Pisałem już na p.s.p, ale chyba "podatki" będą odpowiedniejsza grupą do
    mojego problemu.

    Stan faktyczny:
    - z początkiem tego roku moja żonka zawarła umowę o dzieło z terminem
    wykonania do końca tego roku,
    - pod koniec lutego dowiedziała się że zaszła w ciążę
    - ze względu na charakter pracy (z tytułu umowy o pracę) oraz stan zdrowia
    przebywa praktycznie całą ciąże na zwolnieniu lekarskim.
    Jestem niemal pewien że to zwolnienie będzie trwało do dnia rozwiązania
    (połowa października), a potem jak wiadomo - urlop macierzyński.

    I właśnie tu jest szkopuł (jak dla mnie):
    - jak ma wywiązać się z tej umowy o dzieło?
    - jak wystawi rachunek za wykonanie tego dzieła?
    Wszak w trakcie zasiłku chorobowego nie można pracować - co oczywiste.
    Na urlopie macierzyńskie także nie można pracować .... jak się nie obrócić
    - du..a zawsze z tyłu
    Za nie wykonanie dzieła w umowie jest klauzula o odszkodowaniu dla
    zamawiającego (((
    Wiadomo, umowy cywilne mają to do siebie że nie ważne kto wykonuje dzieło -
    grunt że jest wykonane w terminie. Zamawiający otrzyma zamówione dzieło -
    nawet ja je mogę wykonać w imieniu żony - ale jak ona ma wystawić ten
    nieszczęsny rachunek by nie narazić się na problemy ze zwrotem zasiłku
    chorobowego czy tez zasiłku macierzyńskiego?

    Jak z tego wybrnąć?

  • 2. Data: 2009-08-19 06:18:22
    Temat: Re: Umowa o dzieło, okres ciąży i zasiłek chorobowy
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Herald wrote:
    > [...]
    >
    > Jak z tego wybrnąć?

    Porozmawiać z zamawiającym, przedstawiając mu sytuację?

    Jeśli w umowie nie ma klauzuli dotyczącej obowiązku osobistego wykonania
    dzieła to zgaduję, że powinno mu być wszystko jedno kto je dla niego to
    wykona.

    A w takim razie być może zgodzi się na odstąpienie od umowy z Twoją Żoną
    i podpisanie umowy z Tobą.

    Piotrek

  • 3. Data: 2009-08-19 06:23:59
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 19 Aug 2009 08:18:22 +0200, Piotrek napisał(a):

> [...]
    > wykona.
    >
    > A w takim razie być może zgodzi się na odstąpienie od umowy z Twoją Żoną

    To nie bardzo wchodzi w rachubę :/
    Gdyby mi "weszła" taka umowa do dochodu to nie otrzymalibyśmy dodatku do
    zasiłku rodzinnego po zakończeniu macierzyńskiego. A w przypadku kiedy to
    żonka uzyska ten dochód - jej dochody przy obliczaniu tego dodatku zostają
    uznane za utracone (i będzie prawo do dodatku) - jeżeli ja uzyskam
    dodatkowo taki dochód z umowy o dzieło - przekroczymy limit na "członka
    rodziny" i dodatek nie będzie przysługiwał.

  • 4. Data: 2009-08-19 19:39:29
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 19 Sie, 07:49, Herald <h...@o...eu> wrote:
> [...]
    > nieszczęsny rachunek by nie narazić się na problemy ze zwrotem zasiłku
    > chorobowego czy tez zasiłku macierzyńskiego?

    intryguje mnie to zwolnienie chorobowe (i urlop macierzynski) przy
    umowie o dzielo. Czyzby lekarz wystawil normalne ZUS ZLA, podajac
    zleceniodawce jako pracodawce? I zleceniodawca (a potem ZUS) na
    podstawie tego dokumentu placil chorobowe Twojej Slubnej? Jesli tak,
    to szykujcie sie na duze klopoty ze strony ZUS - jesli ktos tam zwroci
    uwage na zwolnienie lekarskie (i zasilki chorobowe???) na
    nieubezpieczonego.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 5. Data: 2009-08-20 06:17:17
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-08-19, glos <g...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > intryguje mnie to zwolnienie chorobowe (i urlop macierzynski) przy
    > umowie o dzielo.

    IMHO to jest tak że ta osoba ma umowę o pracę i umowę o dzieło.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2009-08-20 09:53:00
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia 20 Aug 2009 08:17:17 +0200, Wojciech Bancer napisał(a):

    > IMHO to jest tak że ta osoba ma umowę o pracę i umowę o dzieło.

    Dokładnie tak.
    Sęk że UoD została zawarta kiedy nie było jeszcze świadomości o "byciu w
    ciąży". I teraz jest problemik... :(((

  • 7. Data: 2009-08-20 19:23:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Aug 2009, Herald wrote:

> [...]
    > mojego problemu.
    >
    > Stan faktyczny:
    > - z początkiem tego roku moja żonka zawarła umowę o dzieło z terminem

    Mam rozumieć, że jest umowa wykonywana *osobiście*?
    Znaczy (ze względow podatkowych) przypadkiem :) wskazano, iż
    przedsiębiorca zawiera umowę z osobą nie wykonującą DG, tak?

> [...]
    > Jestem niemal pewien że to zwolnienie będzie trwało do dnia rozwiązania
    > (połowa października), a potem jak wiadomo - urlop macierzyński.

    Czyli jest "niezdolna".
    Stwierdzono urzędowo (zwolnieniem lekarskim).

    > I właśnie tu jest szkopuł (jak dla mnie):
    > - jak ma wywiązać się z tej umowy o dzieło?

    Nijak.
    Zrealizować polecenie ustawowe art.354 (albo podobnego ;)), aby
    zgodnie z art.361 nie "podpaść" pod odszkodowanie.
    Jak najszybciej powiadomić zamawiającego o powstałej sytuacji.

    > - jak wystawi rachunek za wykonanie tego dzieła?

    Wcale, skoro nie zrobi.

> [...]
    > zamawiającego (((
    > Wiadomo, umowy cywilne mają to do siebie że nie ważne kto wykonuje dzieło

    Nie gadaj głupot, uprzejmie proszę :)

    Po kolei:

    - nie jest prawdą, że "nie jest ważne kto wykonuje" - taką regulacją
    jest np. ograniczenie przenoszenia długu z art. 519 KC (długiem
    jest to wykonanie dzieła!) - wykonawca NIE MOŻE samowolnie powierzyć
    wykonania dzieła komu innemu

    - klauzula klauzulą, ale klauzula nie może uchylić regulacji ustawowej.

    A ta brzmi tak (przepraszam za "wężyki" wskutek cut&paste
    w różnych stronach kodowych):

    _117.html
    +++
    Art. 645
    § 1. Umowa o dzieło, którego wykonanie zależy od osobistych przymiotów
    przyjmujšcego zamówienie, rozwišzuje się wskutek jego œmierci lub
    niezdolnoœci do pracy.
    ---

    Jest zresztą regulacja ogólna (to na wypadek, jakby ktoś się
    spotkał z umową którą trudno "wepchnąć" w przepis powyżej lub
    podobne przepisy dla konkretnych umów nazwanych) - mianowicie
    w art.387. Tam nie ma zapisu, że nieważność musi istnieć
    w momencie zawierania umowy (taki zapis dotyczy tylko par.2),
    więc powstanie "niemożliwości" w trakcie trwania umowy
    IMVHO spowoduje również zadziałanie tego przepisu (o ile
    nie zadziała inny przepis szczegółowy, jak w naszym
    przypadku).

    > Jak z tego wybrnąć?

    Przeczytać Kodeks Cywilny!

    (nie, *nie* żartuję - tysiąc artykułów z hakiem, ale napisane zrozumiałym
    językiem, w porównaniu do ustaw podatkowych jest to czytanka dla dzieci :))

    Coś jeszcze: odnoszę niczym nie uzasadnione ;) wrażenie, że chciałeś
    tak naprawdę spytać "jak to zrobić, żeby jeszcze wziąć pieniądze
    za tę umowę" :> ale jak sam wywiodłeś - nie da się.
    Jeśli żona *może* pracować, to wynagrodzenie chorobowe jej się nie
    należy i basta.

    Tak naprawdę, to problem jest głębszy - jest nim zerojedynkowość
    zwolnienia chorobowego (z tylko drobnym odchyleniem - czyli
    sławnym "chory może chodzić/chory ma leżeć").

    Zwolnienie mogłoby określać jedynie zakres czynności których
    choremu robić nie wolno (oznaczałoby to również, że pracodawca
    może powierzyć mu inne czynnosci :P), ale AFAIK "na dziś"
    takiej możliwości nie ma.

    A w to co napisałeś obok, mianowicie że jeśliby żona te pieniadze
    zarobiła, to *uzyskany* dochód zostałby zaliczony do dochodów
    *utraconych* nie do końca wierzę (choć nie takie numery już
    wynikały z przepisów).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-08-21 05:25:05
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > jest np. ograniczenie przenoszenia długu z art. 519 KC (długiem
    > jest to wykonanie dzieła!) - wykonawca NIE MOŻE samowolnie powierzyć

    Pozwolę sobie nie zgodzić się z tobą. Owszem, nie można pozbyć się długu
    (czyli na chłopski rozum - odpowiedzialności za wykonanie dzieła), ale to
    nijak nie oznacza że nie można powierzyć komuś innemu.

    Jeżeli mam do wykonania powiedzmy 200 tryblinek do ciągnika :), to mogę to
    przekazać swojemu szwagrowi do wykonania, dostarczenia do zamawiającego
    itd... Tyle że nadal będę odpowiedzialny przed zamawiającym za ew. wady tych
    tryblinek i będę musiał zapłacić karę umowną jeżeli szwagier tych tryblinek
    na czas nie dostarczy.

    p. m.

  • 9. Data: 2009-08-21 08:00:07
    Od: cyklista <...@...pl>

    Użytkownik mvoicem napisał:

> [...]
    > tryblinek i będę musiał zapłacić karę umowną jeżeli szwagier tych tryblinek

    wtrącę się tutaj z ciekawości,

    czy jeśli te tryblinki będą dostarczone w postaci znanego dzieła
    artystycznego to inaczej ułożą się przepisy o wykonywaniu (i kto będzie
    autorem dzieła) niż jeśli te tryblinki będą dostarczone w sposób surowy
    jako stos części :-

  • 10. Data: 2009-08-21 08:38:03
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 20 Aug 2009 21:23:03 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Nijak.
    > Zrealizować polecenie ustawowe art.354 (albo podobnego ;)),

    Czyli ma wykonać to dzieło :)

    > aby zgodnie z art.361 nie "podpaść" pod odszkodowanie.

    Czyli po zawarciu UoD powinno przestać się "stosunkować" bo nóż się zajdzie
    :))))

    > Jak najszybciej powiadomić zamawiającego o powstałej sytuacji.

    Zamawiający: - "a co mnie to obchodzi? ja chcę zamówioną stronę do końca
    grudnia, albo odszkodowanie".

    > Wcale, skoro nie zrobi.

    A takie coś nie może mieć zastosowania:
    http://www.pracuj.pl/prawo-pracy-artykuly-umowa-o-dz
    ielo-charakter-specyfika.htm#top
    "Dzieło nie musi być wykonane osobiście przez wykonawcę, chyba że wynika to
    z umowy lub z charakteru dzieła (np. wykonanie projektu przez znanego
    architekta).

    Jeżeli zamawiającemu zależy na tym, aby wykonawca osobiście wykonał dzieło,
    musi to wyraźnie zastrzec w umowie. Przy czym wykonawca może zawsze (czyli
    także wtedy, gdy musi osobiście wykonać dzieło) posługiwać się pomocnikami,
    którzy działają pod jego kierownictwem i nadzorem."

    > Nie gadaj głupot, uprzejmie proszę :)

    Czytaj wyżej.

    > Po kolei:
    >
    > - nie jest prawdą, że "nie jest ważne kto wykonuje"
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html
> [...]
    > § 1. Umowa o dzieło, którego wykonanie zależy od osobistych przymiotów
    > przyjmujšcego zamówienie, rozwišzuje się wskutek jego œmierci lub

    Oczywiście, zbyt uogólniłem z tym że "każdą umowę może wykonać osoba
    trzecia".

> [...]
    > zarobiła, to *uzyskany* dochód zostałby zaliczony do dochodów
    > *utraconych* nie do końca wierzę (choć nie takie numery już

    Nie tylko "te" ale wszytkie jej dochody (w przypadku kiedy to kobieta
    "idzie na wychowawczy") - uznane są za utracone.
    Może Ci się przydać kiedyś:
    http://forumprawne.org/zabezpieczenie-spoleczne/3171
    3-ile-wynosi-zasilek-wychowawczy.html

    Posty uzytkownika "GEKAWK" - są merytoryczne :)
    W skrócie:
    "Trzeba zajrzeć do dwóch ustaw: Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz.
    94 ze zm.) tutaj art. 186 i n. oraz do ustawy o świadczeniach rodzinnych
    (Dz. U. z 2006 r. Nr. 139 poz. 992 ze zm.)
    Tak w skrócie:
    1. jeśli jesteś zatrudniona co najmniej 6 miesięcy masz prawo do urlopu
    wychowawczego
    2. z tytułu opieki nad dzieckiem w czasie trwania w/w urlopu możesz starać
    się w urzędzie gminy(OPSie) o przyznanie dodatku do zasiłku rodzinnego.
    Wynosi on 400 zł miesięcznie. Oczywiście żeby go dostać nie możesz
    pracować.
    3. Jednym z warunków aby dostać wspomniany dodatek jest kryterium
    dochodowe. Wskazane przez Ciebie kwoty nie pozwalają na obliczenie dochodu
    na członka rodziny - to trochę bardziej skomplikowane niż porównanie
    Waszych zarobków do granicy którą wyznacza ustawa. Jeśli chcesz szerzej Ci
    to wyjaśnie ale musisz podać dużo więcej danych.

    Jeżeli przebywasz na urlopie wychowawczym możesz starać się o dodatek do
    zasiłku rodzinnego z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie urlopu
    wychowawczego. Musisz udać się do urzędu, który w Twoim miejscu
    zamieszkania zajmuje się świadczeniami rodzinnymi i tam złożyć stosowny
    wniosek o zasiłek i wspomniany dodatek.
    Aby dostać zasiłek rodzinny a zatem również dodatek nazwijmy go
    "wychowaczy" musisz spełnić m.in. kryterium dochodowe - 504 zł na członka
    rodziny. W Twojej sytuacji dochód rodziny zostanie obliczony na podstawie
    zaświadczeń US za rok 2007 (dotyczy wniosków na okres zasiłkowy od
    1.09.2008-31.08.2009) - Twojego i męża. Dochód zostanie pomniejszony o
    składki na ubezpieczenie społeczne, należny podatek i składkę zdrowotną
    (wyliczoną według wzoru). W praktyce, pod uwagę urząd wezmie jedynie
    dochody Twojego męża, gdyż fakt, że poszłaś na urlop wychowawczy będzie
    skutkować utratą przez Ciebie dochodu - Twój dochód z 2007 r. zostanie
    odliczony od łącznego dochodu rodziny. Następnie dochód męża (po
    odliczeniach) zostanie podzielony przez 12 a następnie przez liczbę
    członków rodziny. Zakładając oczywiście że nie macie żadnych innych
    dochodów oprócz tych z pracy.
    Jak widzisz odpowiedź na Twoje pytanie nie jest możliwa w oparciu o
    informacje, które podałaś w pytaniu. Jeżeli podasz wszystkie dane mogę
    obliczyć mniej więcej ile wynosi dochód na jednego członka rodziny i czy
    dostaniesz zasiłek czy nie.

    Sama możesz to wyliczyć odejmując od dochodu mężą za 2007 (na podstawie
    PIT37) składki na ubezpieczenie społeczne, składkę zdrowotną i należny
    podatek. To co Tobie wyjdzie podziel przez 12 a następnie przez liczbę
    członków rodziny.
    Wyjdzie mniej więcej taki wynik jakiego możesz się spodziewać przy
    rozpatrywaniu sprawy przez urząd - oni stosują wzór na liczenie składki
    zdrowotnej (wychodzi trochę więcej do odjęcia). Wynik porównaj z kwotą 504
    zł. Zakładam oczywiście, że nie macie z mężem innych dochodów niż te z
    pracy.
    *Twoim dochodem się nie przejmuj bo i tak zostanie uznany za utracony.*
    W razie wątpliwości zajrzyj do ustawy o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z
    2006 r. Nr. 139 poz. 992 ze zm.). Namiar z boku pozwoli Ci ją szybko
    odnaleźć na stronie sejmowej.

    Jak widzisz Gotfryd, dochód kobiety (jeżeli ona jest na wychowawczym!)
    uznawany jest za utracony!!