    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzielo - zus
    Date: Sat, 29 Jan 2005 01:30:45 +0100

    On Fri, 28 Jan 2005, galis wrote:

    >+ Mój dawny pracodawca zwarł ze mną umowę o dzieło w której zostały określone
    >+ warunki, że częśc kwoty zostanie wypłacona po zrealizowaniu dzieła, natomiast
    >+ druga połowa jeśli zostanie zrealizowany warunek nie zalezny od mnie. W tym
    >+ momencie warunek ten zaistniał. Pierwsza częśc wypłaty został oczywiści
    >+ ozusowana bo byłem praocwnikiem tej jednostki, ale według stanu na dzień
    >+ dzisiejszy już nie jest. Pytanie wiec czy ta druga częśc wypłaty która będzie
    >+ płacona obecnie również powinna zostać ozusowana czy w związku z tym że już
> [...]

    Uwaga: piszę WYŁĄCZNIE na podstawie tego co widzę w ustawie:
    ++++
    Art. 9. 1. Osoby, o których mowa [...] są obejmowane ubezpieczeniami tylko
    z tytułu stosunku pracy, umowy agencyjnej, [...] albo umowy o dzieło,
    jeżeli umowę taką zawarły z pracodawcą , z którym pozostają w stosunku
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    pracy [...]
    ----

    Niby jest zapis: "pozostają w stosunku".
    Ale IMHO dotyczy on tylko momentu powstania "oskładkowania": porównajmy
    do przypadku kiedy ktoś wykonałby *całą* umowę o dzieło w czasie
    trwania umowy o pracę, ale ZAPŁATĘ odebrał po zakończeniu owej
    umowy (o pracę).
    Jakbyś rozstzygał: czy w tak przypadku kiedy odbiór dzieła dokonany
    jest w czasie trwania umowy o pracę ale *zapłata* (a składka jest
    od zapłaty !) ma miejsce *po* zakończeniu pracy - byłaby oskładkowana ?
    Jeśli nie.... (bo "nie pozostają") :)
    A jeśli TAK - no to patrząc w przepis on NIE uzależnia oskładkowania
    od WYKONANIA umowy o dzieło, ale od jej ZAWARCIA. A zawarta była
    w czasie "trwania umowy o pracę"...
    Niemniej - rozstrzygnąć się nie podejmę, idę spać :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)