    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 29 Dec 2015 10:42:10 +0100
    From: "G.S." <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Umowa przedwstępna przed finałem SD-Z2

    On Sat, 26 Dec 2015, Robert Tomasik wrote:

    > Właścicielem nieruchomości stałeś się w chwili śmierci krewnego

    Prawda.

    > i teoretycznie możesz rozporządzać majątkiem.

    Na swoje potrzeby, owszem. Może go *używać*.
    Mniej więcej w kategorii rozróżnienia autorskich praw majątkowych
    oraz "licencji w rozumieniu PA".

    > Moim zdaniem mogłaby przejść nawet normalna
    > umowa sprzedaży tej nieruchomości,

    Ta.... a moim wygląda to tak:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,0,9,204,8202
    4,20151018,art-1025-10291-stwierdzenie-nabycia-spadk
    u-lub-przedmiotu.html
    +++
    Art. 1027.
    Względem osoby trzeciej, która nie rości sobie praw do spadku
    z tytułu dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swoje prawa
    wynikające z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku
    albo zarejestrowanym aktem poświadczenia dziedziczenia.
    ---

    > a nie przedwstępna, tylko problemem będzie zabezpieczenie nabywcy.

    Nie, problemem będzie brak "udowodnionego prawa".
    Wobec faktu, że umowa zbycia nieruchomości wymaga formy notarialnej,
    brak poświadczenia kładzie interes na łopatki.

    "Umowa przedwstępna" w formie nienotarialnej jest zaś nieegzekwowalna
    (znaczy mozna dochodzić np. odszkodowania, ale nie da się wyegzekwować
    wydania nieruchomości).

    pzdr, Gotfryd