    From: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Urzad skarbowy a pieniadze z ubezpieczenia
    Date: 2 Sep 2008 06:18:34 GMT

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0809012302320.3136@quad>:

    > Moment, pozwól że poprotestuję.

    A protestuj :D

    > Litera przepisu:
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    > +++
    > Art. 23
    > 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    > [...]
    > 48) strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [1]

    > oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody
    > nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym,

    > Art. 9
    > [BACZNOŚĆ]
    > Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica
    > jest stratą ze źródła przychodów.
    > ---
    > Pasuje?

    Rodzi sie kolejne pytanie: co jest w tym przypadku _źródłem
    przychodów_, wygląda, że działalność gospodarcza, a nie operacje
    związane wyłącznie z pojazdem.

    > Czyli nie wolno zaliczyć w koszty jedynie STRAT, ograniczenie
    > nie dotyczy KOSZTÓW!

    > Mamy tak:
    > - niezamortyzowaną część wartości auta, powiedzmy 30 000 zł
    > - przychód z OC sprawcy 15 000 zł
    > - przychód ze sprzedaży 5000 zł.

    > Czyli STRATA wynosi 30 - 15 - 5 = 10 000
    > I tylko ta *część* wylatuje na mocy art.23.1.48

    Idąc tym tokiem, to dlaczego zawężać rachunek zysków/strat wyłącznie
    dla pojazdu, a nie dla całego źródła przychodów w okresie całego roku?

    > Jeśli przychód jest *większy* niż niezamortyzowana część, to
    > IMO nie ma mowy o stracie - czyli reszta może iść w koszty.
    > Gdzieś się mylę?

    [1] Obaj sie mylimy -- bo autor (i Ty w przykładzie też) sprzedaje
    samochód (co z tego, że wrak), a nie utracił go lub zlikwidował ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]