    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Użyczony samochód - paliwo, części, OC ?
    Date: Sat, 3 Dec 2005 09:46:44 +0100

    On Sat, 3 Dec 2005, Mariusz_M wrote:

    > znajomy użyczył mi na miesiąc swój pojazd, którym poruszałem się m.in za
    > granicą (Słowacja gdzie na stacjach benzynowych nie wystawia się
    > faktur). Jak powinienem rozliczyć koszty eksploatacji tego auta
    > (szczególnie paliwa - mam tylko paragony z pieczątkami stacji gdzie
    > tankowałem

    A rozporządzenie o KPiR czytałeś ?
    +++
    5. Wydatki poniesione za granicš na zakup paliwa i olejów mogš
    być dokumentowane paragonami lub dowodami kasowymi.
    Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
    ---

    Który to paragraf i co stanowi ustęp 4 sprawdź sam :)

    > czy muszę zaprowadzić
    > Ewidencję pojazdu i rozliczać użytkowanie auta kilometrówką ?
    > W międzyczasie opłaciłem też składkę OC oraz kupowałem jakieś drobiazgi
    > do auta - czy mogę to wszystko w KUP bezpośrednio czy przez EP ? Co z VAT ?

    Jestem ciekaw wniosków :)
    Żeby dać powód do dyskusji napiszę iż IMHO nie powinno być różnicy
    w rozliczeniu wydatków przy najmie i użyczeniu.
    Czy coś stoi na przeszkodzie żeby wydatki na wynajęty samochód
    zaliczyć w KUP i gdzie widzisz nakaz ograniczenia KUP za pomocą
    EP ?

    A tak na sam deser: nie przeoczyłeś aby obowiązku uznania
    nieodpłatnego świadczenia (w postaci korzystania) za przychód ?

    > Czy ma znaczenie, że po zakończeniu umowy użyczenia kupiłem auto od
    > znajomego i auto trafiło do EŚT ? (od tego dnia wszystko w KUP to wiem)

    IMHO.... IMHO nie.
    Ale ja bym się zastanawiał czy de facto nie było to użyczenie (ten
    przychód !) tylko wcześniej ustalona umowa zobowiązania do sprzedaży
    z daniem (wcześniejszym) prawa do korzystania... tylko o tym nie
    napisałeś ;) !
    Coś per analogiam :) do wydania lokalu do użytkowania przyszłemu
    właścicielowi, mimo że sam akt notarialny jeszcze nie został podpisany.
    Odpadłoby łamanie sobie głowy tym "przychodem od za darmo"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)