    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Użyczony samochód - paliwo, części, OC ?
    Date: Sat, 3 Dec 2005 13:54:04 +0100

    On Sat, 3 Dec 2005, Mariusz_M wrote:

    > Nie znam się na księgowości aż tak dogłębnie i dlatego pytam grupowiczów...

    A kto ma znać ? ;)
    Jak myślisz że ja jestem księgowym to się mylisz.
    Ja tylko sobie sam rozliczam KPiR...

    > Możesz mi to objaśnić - nie jestem księgowym tylko telecomem :-)

    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group:*.po
    datki&num=100&hl=pl

    Wpisać "nieodpłatny przychód" "nieodpłatne świadczenie" "niedopłatne
    świadczenia" "nieodpłatnego świadczenia" itp. albo "podatek od niczego"
    na przykład :> i poczytaj.
    Acha, i ustawę o podatku dochodowym też poczytaj :)
    CAŁĄ !!!
    Ale na początek art. 12 w szczególności 11.1, 11.2a, .2b i wszędzie
    gdzie znajdziesz "nieodpłat"....

    > Gotfrydzie Szanowny:
    > Czyli jeśli umowę użyczenia przemianuję na umowę przedwstępną zakupu -
    > powiązaną z wpłaceniem zaliczki na auto w dniu X i datą finalizacji X+32 dni
    > to mogę auto od razu w EŚT ?

    IMHO - nie.
    Też ustawa. I też poczytaj ;>
    Definicja ST jest w art.22a, zwróć uwagę na słowa "własność lub
    współwłasność". W art.22a.2.3 jest odesłanie do leasingu jako
    do wyjątku.

    W twoim tekście kilka określeń trzeba by zmienić :]
    Piszesz "jeśli umowę przemianuję" - nieprawda. To jaki tytuł da
    się umowie jest bez znaczenia.
    Coś tak czuję że masz zajęcie na długie zimowe wieczory - przeczytanie
    Kodeksu Cywilnego :> (ponad 1000 artykułów :))
    Znajdziesz tam tekst "w umowach należy badać..." - umowę określa
    jej CEL.
    Zmierzałem do tego, iż jeśli by "po prostu użyczyć samochód" to
    korzystający *ma przychód* ! Bo normalnie musiałby pójść do
    wypożyczalni i *zapłacić* za możliwość korzystania z samochodu.
    Jak ktoś mu "da za darmo" to powinien wykazać równowartość jako
    swój przychód... (taaa, pójdzie do podatku, a czemu by nie).

    ALE...
    Na podobnej zasadzie, jak niczym dziwnym nie jest iż w ramach
    umowy kupna mieszkania oddaje się mieszkanie do używania przyszłemu
    włacicielowi i owo uzywanie jest "częścią" umowy całkowitej,
    albo sprzedaje się komus telefon "za 1 zł", wydaje mi się iż
    jeśliby zamiarem stron było właśnie przekazanie własności - to
    nie ma podstaw do przyjęcia iż "darmowe korzystanie" miało
    miejsce.

    > Samochód przejestrowałem dopiero po X+40 i
    > dopiero teraz jestem jego właścicielem w DR.
    > Wolałbym uniknąć EP bo czuję, że to gmatwanina..

    Spróbuj sobie oddzielić problem EP od sprawy przychodu
    z darmowego korzystania.
    Najpierw sobie OSOBNO odpowiedz: KIEDY (zgodnie z przepisami)
    obowiązuje limit KUP do wartości EP ?
    Przynaję iż przeczytawszy dokładniej zapis z ustawy zaczyna mi
    wychodzić iż np. przy najmie lub jakiejkolwiek innej formie
    korzystania limit jest. Bo napisali "z tytułu używania niewpro-
    wadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego".
    Widzisz już ten tekst w ustawie ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)