  • 1. Data: 2005-12-03 02:41:55
    Temat: Użyczony samochód - paliwo, części, OC ?
    Od: Mariusz_M <m...@g...pl>

    Przepraszam zegarek mi się poprzestawiał - więc jeszcze raz:

    Witam,
    znajomy użyczył mi na miesiąc swój pojazd, którym poruszałem się m.in za
    granicą (Słowacja gdzie na stacjach benzynowych nie wystawia się
    faktur). Jak powinienem rozliczyć koszty eksploatacji tego auta
    (szczególnie paliwa - mam tylko paragony z pieczątkami stacji gdzie
    tankowałem, ze stacji w PL oczywiście FV) czy muszę zaprowadzić
    Ewidencję pojazdu i rozliczać użytkowanie auta kilometrówką ?
    W międzyczasie opłaciłem też składkę OC oraz kupowałem jakieś drobiazgi
    do auta - czy mogę to wszystko w KUP bezpośrednio czy przez EP ? Co z VAT ?

    Czy ma znaczenie, że po zakończeniu umowy użyczenia kupiłem auto od
    znajomego i auto trafiło do EŚT ? (od tego dnia wszystko w KUP to wiem)

    Dziękuję

    Moja DG - KPiR, VAT, memoriał

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz /Maniek/

  • 2. Data: 2005-12-03 08:46:44
    Temat: Re: Użyczony samochód - paliwo, części, OC ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Dec 2005, Mariusz_M wrote:

> [...]
    > faktur). Jak powinienem rozliczyć koszty eksploatacji tego auta
    > (szczególnie paliwa - mam tylko paragony z pieczątkami stacji gdzie

    A rozporządzenie o KPiR czytałeś ?
    +++
    5. Wydatki poniesione za granicš na zakup paliwa i olejów mogš
    być dokumentowane paragonami lub dowodami kasowymi.
    Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
    ---

    Który to paragraf i co stanowi ustęp 4 sprawdź sam :)

> [...]
    > do auta - czy mogę to wszystko w KUP bezpośrednio czy przez EP ? Co z VAT ?

    Jestem ciekaw wniosków :)
    Żeby dać powód do dyskusji napiszę iż IMHO nie powinno być różnicy
    w rozliczeniu wydatków przy najmie i użyczeniu.
    Czy coś stoi na przeszkodzie żeby wydatki na wynajęty samochód
    zaliczyć w KUP i gdzie widzisz nakaz ograniczenia KUP za pomocą
    EP ?

    A tak na sam deser: nie przeoczyłeś aby obowiązku uznania
    nieodpłatnego świadczenia (w postaci korzystania) za przychód ?

    > Czy ma znaczenie, że po zakończeniu umowy użyczenia kupiłem auto od
    > znajomego i auto trafiło do EŚT ? (od tego dnia wszystko w KUP to wiem)

    IMHO.... IMHO nie.
    Ale ja bym się zastanawiał czy de facto nie było to użyczenie (ten
    przychód !) tylko wcześniej ustalona umowa zobowiązania do sprzedaży
    z daniem (wcześniejszym) prawa do korzystania... tylko o tym nie
    napisałeś ;) !
    Coś per analogiam :) do wydania lokalu do użytkowania przyszłemu
    właścicielowi, mimo że sam akt notarialny jeszcze nie został podpisany.
    Odpadłoby łamanie sobie głowy tym "przychodem od za darmo"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-12-03 10:39:38
    Od: Mariusz_M <m...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > On Sat, 3 Dec 2005, Mariusz_M wrote:
    > A rozporządzenie o KPiR czytałeś ?
    Trochę ... ale nie dogłębnie i widocznie za mało namiętnie :-(
    > +++
    > 5. Wydatki poniesione za granicš na zakup paliwa i olejów mogš
    > być dokumentowane paragonami lub dowodami kasowymi.
    Super !!
    > Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
    > ---
    > Który to paragraf i co stanowi ustęp 4 sprawdź sam :)
    Dziękuję serdecznie !

> [...]
    > Czy coś stoi na przeszkodzie żeby wydatki na wynajęty samochód
    > zaliczyć w KUP i gdzie widzisz nakaz ograniczenia KUP za pomocą
    Nie znam się na księgowości aż tak dogłębnie i dlatego pytam grupowiczów...

    > A tak na sam deser: nie przeoczyłeś aby obowiązku uznania
    > nieodpłatnego świadczenia (w postaci korzystania) za przychód ?
    Możesz mi to objaśnić - nie jestem księgowym tylko telecomem :-)

> [...]
    > przychód !) tylko wcześniej ustalona umowa zobowiązania do sprzedaży
    > z daniem (wcześniejszym) prawa do korzystania... tylko o tym nie
    Gotfrydzie Szanowny:
    Czyli jeśli umowę użyczenia przemianuję na umowę przedwstępną zakupu -
    powiązaną z wpłaceniem zaliczki na auto w dniu X i datą finalizacji X+32
    dni to mogę auto od razu w EŚT ? Samochód przejestrowałem dopiero po
    X+40 i dopiero teraz jestem jego właścicielem w DR.
    Wolałbym uniknąć EP bo czuję, że to gmatwanina..

    Dziękuję i czekam na wyjaśnienia ...

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz /Maniek/

  • 4. Data: 2005-12-03 12:54:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Nie znam się na księgowości aż tak dogłębnie i dlatego pytam grupowiczów...

    A kto ma znać ? ;)
    Jak myślisz że ja jestem księgowym to się mylisz.
    Ja tylko sobie sam rozliczam KPiR...

    > Możesz mi to objaśnić - nie jestem księgowym tylko telecomem :-)

    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group:*.po
    datki&num=100&hl=pl

    Wpisać "nieodpłatny przychód" "nieodpłatne świadczenie" "niedopłatne
    świadczenia" "nieodpłatnego świadczenia" itp. albo "podatek od niczego"
    na przykład :> i poczytaj.
    Acha, i ustawę o podatku dochodowym też poczytaj :)
    CAŁĄ !!!
    Ale na początek art. 12 w szczególności 11.1, 11.2a, .2b i wszędzie
    gdzie znajdziesz "nieodpłat"....

> [...]
    > powiązaną z wpłaceniem zaliczki na auto w dniu X i datą finalizacji X+32 dni

    IMHO - nie.
    Też ustawa. I też poczytaj ;>
    Definicja ST jest w art.22a, zwróć uwagę na słowa "własność lub
    współwłasność". W art.22a.2.3 jest odesłanie do leasingu jako
    do wyjątku.

    W twoim tekście kilka określeń trzeba by zmienić :]
    Piszesz "jeśli umowę przemianuję" - nieprawda. To jaki tytuł da
    się umowie jest bez znaczenia.
    Coś tak czuję że masz zajęcie na długie zimowe wieczory - przeczytanie
    Kodeksu Cywilnego :> (ponad 1000 artykułów :))
    Znajdziesz tam tekst "w umowach należy badać..." - umowę określa
    jej CEL.
    Zmierzałem do tego, iż jeśli by "po prostu użyczyć samochód" to
    korzystający *ma przychód* ! Bo normalnie musiałby pójść do
    wypożyczalni i *zapłacić* za możliwość korzystania z samochodu.
    Jak ktoś mu "da za darmo" to powinien wykazać równowartość jako
    swój przychód... (taaa, pójdzie do podatku, a czemu by nie).

    ALE...
    Na podobnej zasadzie, jak niczym dziwnym nie jest iż w ramach
    umowy kupna mieszkania oddaje się mieszkanie do używania przyszłemu
    włacicielowi i owo uzywanie jest "częścią" umowy całkowitej,
    albo sprzedaje się komus telefon "za 1 zł", wydaje mi się iż
    jeśliby zamiarem stron było właśnie przekazanie własności - to
    nie ma podstaw do przyjęcia iż "darmowe korzystanie" miało
    miejsce.

    > Samochód przejestrowałem dopiero po X+40 i
    > dopiero teraz jestem jego właścicielem w DR.
    > Wolałbym uniknąć EP bo czuję, że to gmatwanina..

    Spróbuj sobie oddzielić problem EP od sprawy przychodu
    z darmowego korzystania.
    Najpierw sobie OSOBNO odpowiedz: KIEDY (zgodnie z przepisami)
    obowiązuje limit KUP do wartości EP ?
    Przynaję iż przeczytawszy dokładniej zapis z ustawy zaczyna mi
    wychodzić iż np. przy najmie lub jakiejkolwiek innej formie
    korzystania limit jest. Bo napisali "z tytułu używania niewpro-
    wadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego".
    Widzisz już ten tekst w ustawie ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)