eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiVAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku! › Re: VAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku!
    From: "gosc" <s...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT a art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ratunku!
    Date: Fri, 19 Nov 2004 22:33:46 +0100

    > Wydaje mi się, że w naszej sytuacji w zasadzie nie ma znaczenia kwestia,
    czy
    > podpadamy pod art. 13/2 czy 18 ustawy o podatku dochodowym. Bo ostatecznie
    > w art. 96/3 ustawy o VAT jest napisane, że wszystkie podmioty wymienione
    > jako podatnicy w art.15 (bez względu czy jest to 13/2, czy 18),
    > odnotowujące dochód poniżej 10 tys. euro _mogą_ się zarejestrować. Ale nie
    > muszą. Obowiązkowa jest dla nich tylko ewidencja (art. 109 ustawy o VAT).
    >
    > Nie wiem, czy udało mi się to sensownie napisać, bo nie jestem prawnikiem.
> [...]

    Tak by to wygladalo, choc w art. 93/3 wazne jest odwolanie sie do artykulu
    113/1.

    Natomiast co do ewidencji, ustawa mowi tak.

    art. 109
    "1. Podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są
    obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak
    niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

    2. W przypadku stwierdzenia, że podatnik nie prowadzi ewidencji, o której
    mowa w ust. 1, lub prowadzi ją w sposób nierzetelny, naczelnik urzędu
    skarbowego lub organ kontroli skarbowej określa wartość
    niezaewidencjonowanej sprzedaży w drodze oszacowania i ustala podatek przy
    zastosowaniu stawki 22%, bez prawa obniżenia kwoty podatku należnego, o
    którym mowa w art. 86."

    Jesli mam byc szczery nie do konca rozumiem ust.1 - czy to oznacza ze
    np."sprzedalem" cos 1 grudnia, wiec albo musze to wpisac do ewidencji 1
    grudnia, albo ewentualnie 2 grudnia, ale do momentu wpisu sprzedazy z 1
    grudnia, nie moge nic sprzedac w dniu 2 grudnia?

    Poza tym

    a) Ja nie wystawiam zadnych faktur (ty pewnie tez)

    b) U mnie nie wyglada to tak, ze wysylam cos do redakcji i od razu uzgadniam
    cene, badz nawet uzgadniam cene zanim napisze. Ja wysylam jako propozycje, a
    jesli sie zalapie (zwykle tak), to w kolejnym miesiacu dostaje na konto
    wierszowke, dopiero wowczas moglbym to wpisac do ewidencji. Wierszowka jest
    wg stawek redakcji i o zadnych negocjacjach mowy nie ma. Tak wiec dopoki nie
    otrzymam przelewu nie mam pojecia ile dostane (moge tylko szacowac bazujac
    na wczesniejszych tekstach). Chyba, ze jako moment sprzedazy uznac moment
    otrzymania przelewu.

    c) Jak ta ewidencja ma wygladac by sie nikt nie przyczepil?

    Jestem ciekawy, czy ktos jeszcze na grupie ma podobny problem?

    Swoja droga odnosze wrazenie, ze z roku na rok podatki staja sie coraz
    bardziej zagmatwane, zamiast uproszczac pewne sprawy. Koszmar!