  • 1. Data: 2002-02-16 10:04:05
    Temat: VAT, kasa, koszty
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    Jak sądzicie, czy 1/3 VATu naliczonego, którego nie ma się prawa odliczyć w
    związku z fiskalizacją po terminie kasy fiskalnej można wpuścić w koszty?
    Wiadomo, że kosztem może być VAT, co do którego nie przysługiwało
    podatnikowi prawo odliczenia VATu zgodnie z przepisami o podatku od towarów
    i usług. Podatnik nabywając towary i usługi ma prawo do odliczenia VATu, VAT
    ten odlicza. Później fiskalizuje po terminie kasę i traci prawo do
    odliczenia 1/3 VATu od dnia kiedy musiał ufiskalnić kasę do dnia jej
    ufiskalnienia. A więc, ZGODNIE Z PRZEPISAMI O VAT TRACI PRAWO DO JEGO
    ODLICZENIA. W związku z tym, czy nabywa prawao dania go w koszty? Wg mnie
    nie, ale może ma ktoś inne zdanie?

  • 2. Data: 2002-02-16 11:27:32
    Temat: Re: VAT, kasa, koszty
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Użytkownik "Pulsar" <p...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ufiskalnienia. A więc, ZGODNIE Z PRZEPISAMI O VAT TRACI PRAWO DO JEGO
    > ODLICZENIA. W związku z tym, czy nabywa prawao dania go w koszty? Wg mnie

    a dlaczego nie ??
    IMHO tak...
    w updf nie ma nic na temat, z czyjej winy nie można tego vatu odliczyć
    (samego podatnika, przepisów, czy np błędów w FV)
    jest tylko, że jak nie można odliczyć, to można dać w koszty...

    pozdr
    KTP

  • 3. Data: 2002-02-16 11:32:25
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    No dobra, ale jest tak, że jeśli podatnik mając prawo odliczenia VATu z tego
    prawa nie skorzysta, to VATu w koszty dać nie można - czy to nie jest
    podobna sytuacja (np. dawniej tak było jeśli zamiast faktury VAT wzięło się
    rachunek uproszczony)?

  • 4. Data: 2002-02-16 17:22:02
    Od: "Witold Grabowski" <g...@a...pl>

    Użytkownik Pulsar <p...@h...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a4lg0n$suh$...@n...tpi.pl...

    > No dobra, ale jest tak, że jeśli podatnik mając prawo odliczenia VATu
    z tego
    > prawa nie skorzysta, to VATu w koszty dać nie można
    O czym Ty mówisz??? Masz jakiś całkowicie błędny tok myślenia!!!
    Jeżeli nie skorzystasz z prawa odliczenia np. nie wykażesz faktury
    zakupu
    w ewidencji zakupów to z mocy ustawy tracisz prawo do odliczenie w
    drugim
    miesiącu, licząc od daty otrzymania faktury i konsekwentnie zgodnie z
    przepisami ten nieodliczony VAT stanowi koszty działalności.
    Jeżeli zaliczysz do kosztów fakturę zakupów VAT w wartości brutto
    (masz do tego prawo)to nie można mówić o tym, że występuje jakikolwiek
    VAT do odliczenia. Przepis dotyczy WYKAZANEGO przez podatnika podatku
    VAT naliczonego w fakturach zakupu.
    > (np. dawniej tak było jeśli zamiast faktury VAT wzięło się
    > rachunek uproszczony)? !!!
    Wykazywałeś gdzieś podatek naliczony w rachunkach uproszczonych? I co?
    Wyłączałeś ten VAT z kosztów działalności?
    Pozdrawiam. Witold Grabowski

  • 5. Data: 2002-02-17 19:34:32
    Od: "Andrzej Smereka" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Witold Grabowski" <g...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Wykazywałeś gdzieś podatek naliczony w rachunkach uproszczonych? I co?
    > Wyłączałeś ten VAT z kosztów działalności?

    PDOF Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów
    43) podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:
    a) podatek naliczony:
    - jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył
    towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia
    usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
    - w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług
    oraz o podatku akcyzowym podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub
    zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od
    towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego,

    Z tego wynika że jeżeli przysługiwało prawo do odliczenia podatku
    naliczonego i nie zostało ono wykorzystane to VAT ten nie stanowi kosztów
    uzyskania przychodu

    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

    .

  • 6. Data: 2002-02-18 01:53:39
    Od: "Witold Grabowski" <g...@a...pl>

    Użytkownik Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:a4p0ld$9u2$...@n...onet.pl...
> [...]
    > uzyskania przychodu
    > Andrzej Smereka
    Z tego wynika, że jeżeli przysługiwało prawo do odliczenia podatku
    naliczonego i ZOSTAŁO ONO WYKORZYSTANE to VAT ten nie stanowi kosztów
    uzyskania przychodów. (Bo inaczej możnaby odliczyć VAT naliczony w
    deklaracji VAT-7 i dodatkowo wrzucić ten VAT w koszty działalności).
    Przepis mówi o tym, że kosztem jest VAT naliczony, co do którego TERAZ
    NIE PRZYSŁUGUJE prawo do odliczenia. Nie ma znaczenia czy WCZEŚNIEJ
    prawo takie przysługiwało i zostało utracone.
    Nie ma również znaczenia, że prawo do odliczenia nie przysługuje
    bo nie chcę z niego korzystać (mój wybór).
    Mogę mieć kaprys nieprowadzenia ewidencji zakupów VAT i z tego powodu
    VAT zawarty w fakturach zakupu automatycznie stanowi koszt uzyskania
    przychodów.
    Witold Grabowski

  • 7. Data: 2002-02-18 06:55:42
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

> [...]
    > Mogę mieć kaprys nieprowadzenia ewidencji zakupów VAT i z tego powodu
    > VAT zawarty w fakturach zakupu automatycznie stanowi koszt uzyskania

    No to tutaj to już chyba przesada... W przepisach nie ma nigdzie mowy o
    dowolności w odliczaniu VATu i późniejszym dawaniu go w koszty - jak go nie
    odliczysz dobrowolnie to Twoja strata, ale nie można go dać w koszty. Z
    czego wnioskujesz, że VAT można dać w koszty, jeśli w DANYM MOMENCIE nie ma
    się PRAWA do odliczenia? Prawo się ma od początku albo się go nie ma wcale
    (nie liczę tutaj kwestii odliczania VAT po dwóch miesiącach). Czy znasz
    jakiś przepis temporalny w kwestii przejawienia woli co do odliczenia VATu?
    Jeżeli podatnik NIE CHCE odliczyć VATu to nie znaczy, że nie ma prawa go
    odliczyć.
    Prawo odliczenia nie zależy od woli podatnika tylko od przepisów i
    charakteru danej czynności.

  • 8. Data: 2002-02-19 15:23:40
    Od: "Witold Grabowski" <g...@a...pl>

    Użytkownik Pulsar <p...@h...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a4q8ig$ief$...@n...tpi.pl...

> [...]
    go
    > odliczyć.
    > Prawo odliczenia nie zależy od woli podatnika tylko od przepisów i

    Z ogromnymi przeprosinami wycofuję się z przedstawianych wcześniej
    argumentów. Przyznaję Ci całkowitą rację w sprawie VAT a koszty.
    Nie wiem jaki rodzaj głupawki mnie w danym momencie opanował.
    Najciekawsze jest to, że znalazłem pisma sprzed dwóch lat, w których
    znajomego uczulalem na konsekwencje niewłaściwego postępowania z
    fakturami zakupów VAT - on to pamiętał, a ja nie.
    No cóż, chyba zwrócę się do grupy psychologicznej o radę, jak ustrzec
    się przed zaśmiecaniem dyskusji bezsensownymi wypowiedziami.
    Pozdrawiam. Witold Gabowski

  • 9. Data: 2002-02-19 15:39:23
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

> [...]
    > No cóż, chyba zwrócę się do grupy psychologicznej o radę, jak ustrzec
    > się przed zaśmiecaniem dyskusji bezsensownymi wypowiedziami.

    Ależ ja się wcale nie gniewam - po to tu jesteśmy, żeby dyskutować.
    Pozdrawiam serdecznie. Pulsar.