    From: "Pulsar" <p...@h...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT, kasa, koszty
    Date: Mon, 18 Feb 2002 07:55:42 +0100

    > Przepis mówi o tym, że kosztem jest VAT naliczony, co do którego TERAZ
    > NIE PRZYSŁUGUJE prawo do odliczenia. Nie ma znaczenia czy WCZEŚNIEJ
    > prawo takie przysługiwało i zostało utracone.
    > Nie ma również znaczenia, że prawo do odliczenia nie przysługuje
    > bo nie chcę z niego korzystać (mój wybór).
    > Mogę mieć kaprys nieprowadzenia ewidencji zakupów VAT i z tego powodu
    > VAT zawarty w fakturach zakupu automatycznie stanowi koszt uzyskania
    > przychodów.
    > Witold Grabowski

    No to tutaj to już chyba przesada... W przepisach nie ma nigdzie mowy o
    dowolności w odliczaniu VATu i późniejszym dawaniu go w koszty - jak go nie
    odliczysz dobrowolnie to Twoja strata, ale nie można go dać w koszty. Z
    czego wnioskujesz, że VAT można dać w koszty, jeśli w DANYM MOMENCIE nie ma
    się PRAWA do odliczenia? Prawo się ma od początku albo się go nie ma wcale
    (nie liczę tutaj kwestii odliczania VAT po dwóch miesiącach). Czy znasz
    jakiś przepis temporalny w kwestii przejawienia woli co do odliczenia VATu?
    Jeżeli podatnik NIE CHCE odliczyć VATu to nie znaczy, że nie ma prawa go
    odliczyć.
    Prawo odliczenia nie zależy od woli podatnika tylko od przepisów i
    charakteru danej czynności.