    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT w eksporcie licencji oprogramowania
    Date: Wed, 1 May 2002 13:48:57 +0200

    On Wed, 1 May 2002, bromden wrote:

    >+ wydaje mi sie, ze nie jest tak do konca, gotfrydzie,
    >+
    >+ licencja to zezwolenie na korzystanie z utworu,

    ...w jakimś zakresie.

    >+ a przeniesienie praw to odstapienie autorskich praw majatkowych

    ...IMO to jest licencja wyłączna (rozporządzanie wszystkimi
    prawami bez konieczności dzielenia się z nikim)
    Prawda, zapis w ustawie wymienia obie terminologie,
    ale sądzę że *raczej* zapewnia on prawidłowe zastosowanie
    ustawy do umowy - niezaleznie czy na umowie napisano "licencja"
    czy "umowa o przeniesienie praw".
    Inaczej szybko mogłoby dojść do działań takich jak parabankowe,
    gdzie "firmy pożyczkowe" (nie banki) sprzedają na raty "towar"
    (pożyczek im udzielać nie wolno) pt. "trzydzieści banknotów
    dwustuzłotowych" (czego jawnie nie zapisują w umowie, poprzestając
    na enigmatycznym "towarze") -:] !

    >+ innej osobie, w zwiazku z czym nabywa ona prawo do dysponowania
    >+ tym utworem, w szczegolnosci udzielania na niego licencji,

    ...no... AFAIK aktualnie jest cyrk, chyba jest to NIEMOŻLIWE
    (wg. prawa .pl nie ma sublicencji !). Wiem przypadkiem,
    bo słyszałem że któreś gremium ustawoźródlane pracuje (aktu-
    alnie) nad przywróceniem stanu poprzedniego (nie tak dawno
    można było udzielać sublicencji), gdyż dziś jest tak
    śmiesznie że wszystkie licencje muszą "przychodzić"
    np. z centrali firmy zagranicznej, a nie mogą z polskiego
    oddziału... !
    [...]
    >+ 2. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o
    >+ korzystanie z utworu, zwana dalej "licencją" [...]
    >+
    >+ wyrazne rozroznienie, zawarte takze w ustawie o ptu

    Pozwól, że zastosuję wykładnię językową :)
    Jakby tak był tekst "umowa .. praw...*ALBO*..." to wypadałoby
    się zgodzić z twoim zdaniem.
    To co mamy powyżej IMO sugeruje że:
    - umowa o przeniesienie
    ...lub
    - umowa o korzystanie
    ...są zwane licencją ! -:) (...i coś tam dalej z taką umową)

    >+ e) udzielanie licencji lub upoważnianie do korzystania z licencji oraz
    >+ przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów
    >+ prawa autorskiego - w odniesieniu do programu komputerowego,

    Hm... nie zwróciłem uwagi - zapis jest ciekawy; szczególnie
    "upoważnianie do korzystania z licencji" - to jest licencja na
    licencję, tak ?? -:O
    -:) !

    Pozdrowienia, Gotfryd