  • Data: 2003-11-07 13:07:43
    Temat: Re: VAT we wspolnocie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 7 Nov 2003, Marek wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    >+ > On Thu, 6 Nov 2003, 100ry wrote:
    [...]
    >+ > >+ Czyli ciepło, gaz, wodę, wywóz śmieci nabywają właściciele lokali

    Pytaniem jest - od kogo ;)
    Już zapodawałem - że ja, owszem, *mam* umowy j.w. podpisane
    *przeze mnie* (być moze obok sąsiadów :)) z odpowiednimi
    dostawcami.

    >+ > >+ i rozliczają
    >+ > >+ się przy pomocy Zarządu lub Zarządcy. WSPÓLNOTA jako jednostka
    >+ > >+ organizacyjna nie jest żadnym pośrednikiem w "sprzedaży" mediów
    >+ > >+ i sprawa VAT-u nie ma miejsca.
    >+
    >+ Zgadzam się z powyższym,

    A ja nie :)

    >+ jednak żeby nie było zbyt łatwo oto przykład:
    [...]
    >+ Sąsiad wodę pobiera z instalacji wspólnoty. Na granicy nawet jest licznik
    >+ tak że można rozliczyć ile pobrał.
    >+ I teraz pytanie: czy wspólnota sprzedaje sąsiadowi wodę?
    >+ Jeśli jest sprzedaż sprawa VATu jest istotna.
    [...]
    >+ Dlatego też wspólnoty muszą się zarejestrować w US i jest to dla nich z
    >+ korzyścią bowiem o ile, jak wykazano wyżej, nie sprzedają mediów dla swoich
    >+ członków tylko dla nich kupują,

    No i to proponuję się zatrzymać.
    Z punktu widzenia VAT powyższe zdanie jest herezją :)

    Jeszcze dla porządku przeskoczymy:

    >+ to jednak mogą sprzedawać dla podmiotów

    Nie ma wątpliwości.
    [...]
    >+ Mogą wybrać zwolnienie z VAT. Mogą być płatnikiem tego podatku.

    Nie ma wątpliwości.

    >+ Cała sprawa dotyczy ustalenia czy jest sprzedaż czy tylko kupno.

    Ja cię przepraszam, ale tu mamy niniejszą herezję :)

    Otóż: jeśli wspólnota kupuje *we własnym imieniu*, tj.
    jej nazwa figuruje na dokumentach - to w myśl zapisów
    art. 5 ust. 4 i 4a (ust.o VAT) - to są *dwie* transakcje
    kupna - sprzedaży i nie ma "zmiłuj się".
    Oczywiście wspólnota *mogłaby* wyłącznie "załatwić" umowę
    pod którą podpiszą się *wszyscy* wspólnotowicze - i wtedy
    dałoby się (IMO) podciągnąć działanie wspólnoty pod
    pośrednictwo (mogłoby być bezpłatnym zleceniem :)).
    Ale jeśli umowę podpisuje organ wspólnoty...
    IMO nie ma szans :(, podlega pod VAT ! Oczywiście
    VATu "do zapłacenia" wcale nie musi być, ale *obrót*
    (zakupy i sprzedaż) który musi być wykazany - jest.

    I - tak, prawda - krytycznym elementem IMO jest właśnie
    "papierek", czyli odpowiedź na pytanie "kto podpisał umowę".
    Jeśli wspólnota (jej organ - zarządca) - to jak najbardziej
    mamy "problem VAT". Oczywiście nie wykluczam możliwości
    że zarządca wspónoty jest *przypadkiem* *również* pełno-
    mocnikiem wszystkich właścicieli - ale o takim przypadku
    AFAIK nie dyskutujemy :)

    >+ Brak jednoznacznych zapisów spowodował tę dyskusję, która pozostanie moim
    >+ zdaniem jeszcze długo nie rozstrzgnięta.

    Kiedy IMO zapisy *są* jednoznaczne. Co najwyżej praktyka
    odbiega od prawa... i tu Karol ma pewnie rację pytając
    "w ilu WM tak jest". Przypomnę jednak że praktyka "samochodów
    z kratką" (bez homologacji) też miała się nieźle przez
    dość długi czas.

    >+ Bo nie da się wszystkiego ująć w przepisach.

    Mogę się zgodzić.
    Ale IMO problem który omawiamy *jest* ujęty w przepisach...

    [...]
    >+ Ja przyjmuję, że wspólnota kupuje na swoje potrzeby i na potrzeby swoich
    >+ członków, natomiast sprzedaż wystąpi tylko dla podmiotów zewnętrznych.

    Ustal może, *kim* wobec tego jest wpólnota jeśli "kupuje na
    potrzeby swoich członków" - bo 100ry zapowiedział że jego
    zdaniem pośrednikiem nie. A twoim ?
    Jak mi powiesz że "nikim" - to spytam kto się podpisuje pod
    umową... to że WM "nie jest osobą prawną" wcale nie znaczy
    że nie "występuje". S.C. też "nie jest osobą"...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mała wspólnota :))