  • Data: 2003-11-03 00:28:40
    Temat: Re: VAT we wspolnocie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 2 Nov 2003, 100ry wrote:

    >+ Witam Panie Gotfrydzie :)
    >+ Polubiłem te nasze dyskusje :))

    No, mi się zdarza :), czasem w wodolejstwo popadam, ale trudno :)
    Dla porządku: nie mam zamiaru się zaraz czepiać o "Panie" rzucone
    w charakterze 'odzywki' (sam czasem komuś aplikuję "psze Pana,
    a co to czy tamto" :)), ale zwyczajów na grupach *pan*ujących
    też zmieniać nie wypada ;)

    >+ ciąg dalszy :
    >+ "chyba że istnieje przepis iż lokator (właściciel/najemca) *nie może*
    >+ takiej (umowy) zawrzeć "
    >+
    >+ Cały problem Panie Gotfrydzie leży w tym, że duże wspólnoty są "zmuszane"
    >+ przez :
    >+ Wodociągi, Śmieciarzy, Gazowników i Ciepłowników do zawierania takich umów.

    Gazowników ? Nie tłumacz mi, że *są* miejsca gdzie gaz (a może nawet
    i en. elektryczną0 rozlicza się "na wspólny licznik". Ale tam
    gdzie tak *nie było* to gazownicy aż tak rozpuszczeni nie są ;)
    i przychodzi taki miły pan z drukarką (co 4 miesiące) fakturę
    z rozliczeniem i f-rę "na zaliczkę" (kolejne 2 miesiące)
    wręczający...
    Wodociągi ? ...tak, z tymi nie próbowałem walczyć.
    Ale zaznaczam że ja tam jestem "mała wspólnota", to i wg
    ustawowego zapisu jako "współwłasność" sobie występujemy,
    i jakoś 4 podpisy na umowie z wodociągami się zmieściły.
    Trzymając się dużej wspólnoty: myślisz że miałyby coś
    przeciw zawarciu umowy z "obsługa mieszkań sp. z o.o." ?
    Nie sądzę... (to w kwestii scedowania "rozliczeń" na
    *zewnętrzny* wobec Wpólnoty podmiot ! Zarząd "zleca a OM
    sp. z o.o. przyjmuje rozliczanie *we własnym imieniu*
    *bezpośrednio z lokatorami* zużycia wody).
    No i na deser: zauważyłeś że tu i ówdzie (u mnie jest
    od kwartału) pojawił się taki wynalazek, jak "opłata
    abonamentowa za dostarczanie wody" ? Jakby ktoś nie
    zauważył - rozliczana "od sztuki licznika" :)
    Przypadek ? ;) IMO nie - "biznes is biznes", bo co ma
    zarabiać "OM sp. z o.o." jak "my też możemy" :)

    Smieciarze powiadasz ?
    No to ci powiem że ichniej reakcji się nie spodziewałem.
    Nie zawrą umowy wielostronnej (jak rzekłem z wodociągami
    mamy 4 odbiorców, jedną umowę). Nie i już.
    Ale... ale... właśnie. Szczęka mi opadła, jak zeznali że
    owszem, oni wcale nie wymagają żeby każdy zawierał umowę
    na cały kubeł czy kontener. Mogą pozawierać np. 6 umów
    po 1/3 kubła. Albo jak tam kto chce :)
    No tośmy się kubłami podzielili :)
    I nie sądzę żeby im sprawiało różnicę czy to ułamek
    kubła czy ułamek (1/40 ??) kontenera... !

    >+ Primo : przez kilkadziesiąt lat w Polsce obowiazywały
    >+ umowy tych Firm z ADM-ami,

    Te Firmy (z szacunkiem, z szacunkiem) już zauważyły gospodarkę
    rynkową. Do sąsiadów jeździ "ze śmieciami" konkurencja...
    A czas reakcji "wodociągów i kanalizacji" w zeszłym roku
    mnie (pozytywnie) zaskoczył: z ich punktu widzenia drobiazg,
    bo "tylko" studzienka się zatkała (no, sugeruję że nic nie
    tracili ;)), a tu panie wóz, pompa ciśnieniowa, komplet
    sprzetu...

    >+ i to ADM-y się rozliczały ze swoimi najemcami, i ich problemem było
    >+ rozliczanie róznic w zużyciu

    Pięknie. Wspólnota nie chce się babrać.
    Powierza zawarcie umów "wodociągowych" *bezpośrednio z lokatorami*
    (a nie ze sobą) firmie "OM sp.z o.o., d. ADM" (zgodnie z KSH trzeba
    po zmianie nazwy przez ileś-tam czasu podawać również starą ;)).
    Gdzieś jest błąd ?

    >+ - wody[...]

    OK. J.w.
    [...]
    >+ - śmieci (100 mieszkań nie ma 100 kubłów na śmieci ), śmieci sa zawsze
    >+ "wspólnie" wrzucane do zsypu.

    Primo: jak wyjaśniłem też nie mam "swojego kubła".
    Secundo: wiadomo mi że w co poniektórych blokach podejmowane są
    uchwały o zaspawaniu zsypów. Powód: niemożność opanowania w niektórych
    kontrukcjach kwestii sanitarnych (deratyzacja kosztuje :]).

    >+ Secundo : Firmy te tłumaczą Zarządom wspólnot ( które traktują tak jak
    >+ spadkobierców dawniejszych ADM-ów),
    >+ że media te są :
    >+ - nieopomiarowane,

    Jasne. Patrz śmieci i konkurencja jak wyżej.

    >+ - niepodzielne ( ciepło do grzejników i do ciepłej wody),

    Problem jest - o tyle, że nie można stosować refaktury.
    Znaczy: "OM d. ADM" musi mieć uprawnienia do obrotu ciepłem :)

    >+ - nie ma liczników ( gazu, ciepła)

    Założyć. Ktoś broni ?
    Zaznaczam że mowa o tym czy się *da*, a nie czy się *opłaci*
    (np. zakładać i podarować liczniki gazownikom :)).
    Co do wody i ciepła: owszem, wiadomo mi (i pewnie wszystkim
    na grupach prawo.*) że *u nas* liczniki ciepła (*liczniki
    ciepła*) są niemal niespotykane w lokalach - ze względu
    na cenę (w pewnych cywilizowanych krajach AFAIK wcale nie
    są to takie rzadkie przypadki: mikroprocesor, pomiar
    temperatury wody wpływającej, wypływające i przepływu...).
    ALE:
    - to nie znaczy że "się nie da" (fakt, nie przejdzie :))
    - że nie ma liczników *w ogóle* (a "na budynek nie ma ?
    dla wody już na pewno musi być - bo pamiętam szum jak
    wprowadzano ten przepis :))

    >+ - media te sprzedawane Wspólnocie, gdyż są odbierane POŚREDNIO przez
    >+ właścicieli lokali,

    Pytaniem jest, czy sama "sprzedaż" nie może być realizowana
    przez podmiot obcy ?! IMO tak.

    >+ przez WSPÓLNE instalacje wodne, gazowe i centralnego ogrzewania. I nie da
    >+ się ich technicznie już rozdzielić :((

    A to jest prawda.
    Pytaniem jest *z jakich pieniędzy* nastąpi zapłata za konserwację
    i naprawy tychże instalacji ?
    IMO - z funduszu remontowego, tudzież ew. jakiegoś "o podobnej
    zasadzie działania ale nie na remont tylko utrzymanie" :)
    Tu rzeczywiście jakiś problem widzę: bo rozliczenia *tych*
    kosztów (z "remontówką" włącznie) *musi* jakoś dokonać
    wspólnota, gdyż to ona (jako właściciel budynku) jest
    stroną :(
    A wspólnota duża nie może wystąpić jako "współwłasność zwykła" :(
    Pozostaje kwestia czy te koszta "zmieszczą się w limicie VAT"
    - jak poprzednio szacowałem, dla małych wspólnot (7..10 mieszkań)
    są szanse...

    [...]
    >+ W tych budynkach Wspólnot gdzie instalacje do mediów są rozdzielone np.

    Zawsze można "rozdzielić", czyż nie ? ;)
    [...]
    >+ W pozostałych wypadkach Firmy nie chcą nawet rozmawiać z poszczególnymi
    >+ właścicielami.

    AFAIK była ustawa, nakładająca *obowiązek* opomiarowania poszczególnych
    mediów, z jakimś koszmarnie długim okresem wdrażania - i AFAIK właśnie
    dlatego jesteśmy na etapie że każdy (na razie, *na razie budynek*)
    budynek musi mieć własny licznik wody.
    Ale AFAIK w myśl tejże ustawy nie można *odmówić* nikomu prawa do
    opomiarowania mediów (homologowanym licznikiem oczywiście) we
    własnym zakresie... Część ADMów wolałaby się nie zgadzać na
    instalowanie liczników (a część "jakichś liczników", "polecamy
    sprzedawany u Nowaka za rogiem ;>) - ale poprzegrywali (tak
    z 3 lata temu) sprawy przed NSA i teraz wszyscy wiedzą że
    "licznik wolno sobie założyć" :)

    >+ > >+ This is my 100ry

    ...no i ja też nie odpuszczam :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (małowspólnotowy, interpretować wg uznania :))