  • 51. Data: 2013-07-24 19:25:28
    Temat: Re: Wedlug organow skarbowych... (cross, FUW)
    Od: "hiki o!" <h...@a...pl>

    On 24.07.2013 17:05, m wrote:

    > Czy ja wiem? Przeanalizujmy sytuację kiedy:
    >
    > a) Hiki pożycza Sławkowi 10 zł, Sławek oddaje Hikiemu po tygodniu.

    pozycza != daje

    > b) Hiki daje do potrzymania Sławkowi 10zł które trzyma w ręce, żeby móc
    > zawiązać buty,

    To labo Slawek ni ebedzie chcial "dawania do potrzymania" albo zaplaci
    za potrzymanie...

    > c) Hiki będąc złożonym chorobą, prosi Sławka żeby ten mu kupił fajki (za
    > 10zł), daje mu te 10zł czy to na fajki, czy to jako zwrot kosztów.

    Nie daje slawkowi tylko kioskarzowi, Slawek to tylko "przelew"

    zen.aspx

  • 52. Data: 2013-07-24 21:05:09
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 24.07.2013 19:25, hiki o! pisze:

    > pozycza != daje

    W zależności od tego, no ... jak to się nazywało ... tej ...
    interpretacji != albo ==

    > To labo Slawek ni ebedzie chcial "dawania do potrzymania" albo zaplaci
    > za potrzymanie...

    To ja dziękuję za takie uproszczenie.

    > Nie daje slawkowi tylko kioskarzowi, Slawek to tylko "przelew"

    Czy nie chcieliśmy unikać interpretacji?

    p. m.

  • 53. Data: 2013-07-24 22:27:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Jul 2013, Sławek wrote:

    > Napiwek w moim postrzeganiu jest zwykłą darowizną.

    Obawiam się, że "nie przejdzie" :)

    > To czy ktoś daje
    > go za dobrą obsługę, czy daje bo tak chce zależy od intencji
    > dającego.

    Istnienie "związania z usługą" komplikuje tę wersję.

    > Trudno więc wykazać, że to jest za jakąś pracę, chyba, że
    > kelner nie dostaje pensji i żyje z napiwków.

    Nie tak, wystarczy, że jak kelner nie podaje dań i napojów
    to tych napiwków od konkretnych osób nie dostaje, a kiedy
    podaje to dostaje.

    > Znam restauracje, w których zabronione jest pobieranie napiwków

    Ale to oddzielna sprawa :) (oddzielna od fiskusa)

    pzdr, Gotfryd

  • 54. Data: 2013-07-24 22:32:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Jul 2013, sqlwiel wrote:

    > "Każde dobrowolne świadczenie nie uzależnione od świadczenia wzajemnego jest
    > darowizną" - nie prościej?

    Nie.
    Bo to coś to będzie coś innego, niż dziesiejsza darowizna.
    Proponujesz *w ogóle* przestawić prawo na zupełnie nowe pojęcia,
    "od dziś darowizna jest czym innym niż dotąd" (czytaj: również
    będzie to dotyczyło czerwonego światła, znaczenia linii na
    jezdni, pozwolenia na budowę itede), a to spowoduje, że zgubią się
    ci którzy już się z jakimiś "pojęciami w zastosowaniu" spotkali.

    Akurat spora część KC jest relatywnie "normalnie" czytelna,
    tyle, że trzeba przykładać wagę do czytanych słów.

    pzdr, Gotfryd

  • 55. Data: 2013-07-24 22:36:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Jul 2013, hiki o! wrote:

    > Nie daje slawkowi tylko kioskarzowi, Slawek to tylko "przelew"

    Właśnie zacząłeś "interpretować".
    W przepisie nie było żadnych wyjątków dotyczących *dalszych* losów
    przekazanych pieniędzy, ich statusu (kto jest właścicielem)
    itede.
    I teraz albo wyrażasz zgodę na interpretację (co kładzie ideę
    "czytelności bez interpretacji"), albo piszesz w miejsce skromnych
    1000 plus paru artykułów KC dzieło bijące twórczość Sienkiewicza
    na głowę.

    pzdr, Gotfryd

  • 56. Data: 2013-07-29 13:23:45
    Od: Sławek <a...@w...pl>

    W dniu 24.07.2013 11:58, m pisze:> W dniu 24.07.2013 11:10, Sławek pisze:

> [...]
    > przypadku kiedy .... ".
    >
    > Kilka stron żeby opisać relacje między Sławkiem a kelnerem :). Przejdźmy

    Witam,

    To jest właśnie zły sposób myślenia. To jest sposób myślenia prowadzący
    do biurokracji, nadmiaru regulacji, gmatwania przepisów i tłamszenia
    obywateli. To jest sposób myślenia, który powoduje, że biurokrata
    staje się obywatelem pierwszej kategorii, a wszyscy inni drugiej.

    Wiem, że to nierealne, bo biurokraci podcięliby sobie gałąź na której
    siedzą, ale jedyną drogą do uzdrowienia sytuacji jest zwyczajne
    wyrzucenie tych wszystkich przepisów do kosza. Wiem "szaleństwo"!

    Utrzymanie wyłącznie jednego podatku - podatku VAT.
    (Jego wysokość musiałaby wówczas najprawdopodobniej wzrosnąć,
    aczkolwiek nie jestem pewien - dlaczego?, powiem krótko i ogólnie,
    bo po zwolnieniu armii biurokratów musieliby oni podjąć pracę
    w sektorze przedsiębiorstw.)

    Skasowanie wszystkich innych podatków i pseudopodatków.
    Nie ma pseudopodatków to nie ma przepisów je regulujących, nie ma
    urzędników zajmujących się tymi podatkami i nie ma kosztów utrzymania
    tej armii urzędników (osób, budynków, sprzętu itp.) nie ma organów
    kontrolnych, ale nie ma też kar, obowiązków i straszenia obywateli.

    Większość podatków (w tym dochodowy) służy WYŁĄCZNIE utrzymaniu
    etatów urzędników obsługujących te podatki!

    Są kraje gdzie podatku dochodowego nie ma! I świetnie funkcjonują!
    Owszem, w większości to państwa z ropą, ale nie tylko:
    http://www.biztok.pl/Zobacz-gdzie-nie-placi-sie-poda
    tkow-dochodowych-s6045
    Proponuję zerknąć jeszcze na to:
    http://podatki.wp.pl/kat,70474,title,Podatek-dochodo
    wy-to-relikt-Traca-na-nim-Polska-i-Polacy,wid,156667
    86,wiadomosc.html?ticaid=11107c

    Nie chcę się tu rozpisywać, więc krótko.
    Podatek VAT to jedyny uczciwy podatek pod warunkiem, że jest jedna
    stawka na wszystkie towary. Nie ma regulacji typu, że jakiegoś
    VATu firma nie może odliczyć, albo może odliczyć pół, ćwierć itp.,
    bo to kolejne sztuczki bandyckiego państwa.

    Podatek VAT płacą wszyscy (nabywcy końcowi). Zarobisz kasę, to kiedyś
    ją wydasz. Jak wydasz, zapłacisz podatek - proste. Nie ma znaczenia
    czy zarobiłeś tą kasę legalnie, czy nie. Gdy podatek dochodowy nie
    istnieje nikogo nie interesuje jak tą kasę zarobiłeś, czy miałeś
    umowę o pracę czy dostałeś kasę od sąsiada, bo pomogłeś wnieść mu
    szafę na 3-cie piętro. Pojęcie legalności odnosiłoby się tylko
    do czynów zabronionych jak kradzież, wyłudzanie, handel niedozwolonymi
    towarami, jak narkotyki, broń itp.

    Wiem, że to co piszę to obecnie fantastyka. Ale pętla
    fiskalno-biurokratyczna na szyjach obywateli wciąż się zaciska. Kiedyś
    ludzie tego już nie wytrzymają. Nie wiem kiedy, za 10 lat, za 100?
    Gdy nie wytrzymają skończy się to wojną - krwawą wojną, przy
    których obecne zamieszki na bliskim wschodzie to pikuś.

    Pytanie na koniec. Ilu urzędników może utrzymać jeden uczciwie pracujący
    obywatel? Obecnym władzom wydaje się chyba że nieskończenie dużo.

    Podobno Polska to NASZ kraj. NASZ! Tymczasem większość obywateli
    jest już tak "zmęczona" ciągłym urzędniczym tłamszeniem, że
    wydaje się nam, że nic nie da się z tym zrobić. Urzędnicy się
    bronią i będą się bronić. Jak zetnie się gałąź na której siedzą,
    zadowoleni nie będą. Ale jak tego nie uda się zrobić demokratycznie,
    to skończy się krwawo.

    Sławek

    P.S. Nie musicie odpowiadać. Ten wątek i tak już zszedł na inne tory.
    Po prostu przemyślcie to, a jak nie chcecie przemyśleć to zignorujcie.

  • 57. Data: 2013-07-29 13:32:15
    Od: Sławek <a...@w...pl>

    W dniu 24.07.2013 21:05, m pisze:

    > W zależności od tego, no ... jak to się nazywało ... tej ...
    > interpretacji != albo ==

    > To ja dziękuję za takie uproszczenie.

    > Czy nie chcieliśmy unikać interpretacji?
    >
    > p. m.

    Zobaczcie jak się miotacie!
    Kombinujecie, aż się gorąco robi.

    Tymczasem te wszystkie przepisy powinno się zlikwidować!
    Gdy nie ma podatków dochodowych, nie ma od darowizn, od "podcierania
    tyłka", to nie ma problemu.

    Te wszystkie przepisy i podatki służą tylko armii uzbrojonych po zęby
    w paragrafy urzędników. To oni na tym właśnie żerują.

    Zmieńcie sposób myślenia, bo inaczej wszyscy utoniemy w tym g...e.

  • 58. Data: 2013-07-29 16:19:16
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-07-29 13:32, Sławek pisze:

    > Te wszystkie przepisy i podatki służą tylko armii uzbrojonych po zęby
    > w paragrafy urzędników. To oni na tym właśnie żerują.

    Odkrywca! (q. .ać...) :)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 59. Data: 2013-07-29 21:56:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Jul 2013, Sławek wrote:

    > Witam,
    >
    > To jest właśnie zły sposób myślenia. To jest sposób myślenia prowadzący
    > do biurokracji, nadmiaru regulacji [...]

    W drugę stronę jest nadmiar interpretacji :>

> [...]
    > wyrzucenie tych wszystkich przepisów do kosza. Wiem "szaleństwo"!
    >
    > Utrzymanie wyłącznie jednego podatku - podatku VAT.

    Moment.
    Ale przegiąłeś w drugą stronę - uproszczenie podatkowe wcale NIE
    powoduje zniknięcia meritum całego problemu.
    Strony cywilnoprawnej znaczy.
    Czyli ustalenia, kto jest właścicielem pożyczonych pieniędzy,
    czy porąbanie komuś drewna na opał to jest darowizna i tak
    dalej.

    Zauważ: to, że następuje "przejęcie się" stroną podatkową
    danej czynności, wynika *wyłącznie* z tego, że skarbówki
    całkiem często stają się egzekutorami wobec błędów
    popełnionych przez strony "stosunku".
    *ALE*...
    Ale właśnie.
    Jak nie robią tego skarbówki, w ten sposób "wymuszając"
    świadomość "co za umowę w końcu zawarłem", to robią to
    Amber Goldy, Kruki tudzież kombinatorzy różnego
    autoramentu.
    To, że *sam podatek* rzeczywiście *mógłby* być prostszy,
    na przykład przy założeniu że jest tylko jeden podatek,
    taki jak VAT, wcale NIE powoduje zniknięcia tych wszystkich
    dyskusji!

    No i teraz clou programu: nie mogłeś sobie wybrać jakiegoś
    mniej podatnego na interpretacje i *nie* dającego się prosto
    zapisać podatku jak właśnie VAT?
    :>
    Toć przelewanie z pustego w próżne generuje całkiem sporo
    miejsc, w których można jak najbardziej dosłownie ukraść
    ten podatek - znaczy zabrać kwoty, które inni podatnicy
    wpłacili do skarbu państwa.
    Żeby jasność była, VAT *ma* zalety, pierwszą z nich jest
    "podatność na kooperację" (nie ma czegoś takiego jak np.
    przy podatku obrotowym, kiedy to koncern robiący mydło
    i powidło uzyskuje bonus podatkowy wobec łańcuszka drobnych
    producentów "cząstkowych").
    Ale do wad należy fakt, że płacony jest tam, gdzie się go
    *NIE* rozlicza, co powoduje że z pozoru idea jest łatwa,
    ale zapisanie w "literze" wychodzi mało czytelnie :)
    (inna sprawa, to kwestia wszelkich wyjątków, WSZELKICH,
    bo oczywiście powinien być "odliczalny" od "służbowego"
    paliwa, pytanie jak bardzo sankcjonować nadużycie
    poprzez zużycie "osobiste").

    > Skasowanie wszystkich innych podatków i pseudopodatków.
    > Nie ma pseudopodatków to nie ma przepisów je regulujących

    Fakt.
    Ale poprzez takie różne parapodatki państwo usiłuje sterować
    gospodarką. A nie bardzo jest jak nakazać wybieranie określonego
    sposobu postępowania, za to można "motywować" ekonomicznie
    takimi parapodatkami właśnie.

    Przykładowo.
    Opłata na PFRON, od której można uzyskać zwolnienie pod
    warunkiem zatrudnienia inwalidów (w jakimś tam wymaganym
    procencie załogi) *jest* narzędziem, które przyczynia się
    do "dawania pracy" inwalidom.
    Wprowadzenie tzw. "ochrony inwalidów" poprzez utrudnianie
    ich zwalniania i nakładanie obowiązków na pracodawcę
    działa przeciwnie - będzie powodowało, że istotna część
    pracodawców będzie rękoma i nogami broniła się przed
    zatrudnianiem inwalidów (ale to ostatnie jest chyba
    dla niektórych za trudne).

    Jakie inne, SKUTECZNE rozwiązanie, proponujesz w miejsce
    parapodatku PFRONowego?
    Dopłatę z VATu?
    Jednoosobowy szewc ma w tym momencie wystarać się o jedną
    szesnastą (etatu) inwalidy, czy jakoś inaczej nie być
    "karany" za mało sensowny wymóg zatrudnienia w takim
    trybie?

> [...]
    > tej armii urzędników (osób, budynków, sprzętu itp.) nie ma organów
    > kontrolnych, ale nie ma też kar, obowiązków i straszenia obywateli.

    Obywatele za to nadal płaczą, że wtopili na umowie której
    nie przeczytali :)

    > Są kraje gdzie podatku dochodowego nie ma! I świetnie funkcjonują!

    Owszem, ale są kraje w których nie ma VAT :D
    I "dzień wolności podatkowej" mają omal połowę wcześniej niż my.

> [...]
    > bo to kolejne sztuczki bandyckiego państwa.
    >
    > Podatek VAT płacą wszyscy (nabywcy końcowi).

    Jaka sankcja za jednokrotne złapanie na dowożeniu dzieci do
    szkoły "służbowym" autem, skoro podejrzenie że podatnik robi
    tak nagminnie jest zasadne?
    (bo chyba nie powiesz, że jak ktoś dziecko podwozi autobusem
    to "słusznie" płaci VAT, a jak służbowym autem to "słusznie"
    go unika)

    > Zarobisz kasę, to kiedyś
    > ją wydasz. Jak wydasz, zapłacisz podatek - proste.

    Z pozoru.
    Patrz wyżej.
    To mogłoby działać, pod warunkiem, że sankcje za "niegospodarcze"
    czynności są tak wysokie, że podatnikowi opłaca się trzymanie
    np. dwu osobnych aut i w razie "kolizji interesów" jazda tym
    "osobistym".

    > Nie ma znaczenia
    > czy zarobiłeś tą kasę legalnie, czy nie. Gdy podatek dochodowy nie
    > istnieje nikogo nie interesuje jak tą kasę zarobiłeś, czy miałeś
    > umowę o pracę czy dostałeś kasę od sąsiada

    Przecież jak dokonasz czynności "na czarno", to w tym właśnie
    momencie *NIE* odprowadzasz VAT.
    Nie ma żadnej różnicy w porównaniu do dochodowego.

    > Pojęcie legalności odnosiłoby się tylko
    > do czynów zabronionych jak kradzież, wyłudzanie, handel niedozwolonymi
    > towarami, jak narkotyki, broń itp.

    Hola.
    Tak jest w przypadku dochodowego właśnie (nie podlegają czynności,
    które "nie mogą być przedmiotem zgodnej z prawem umowy" czy jakoś
    tak).
    Właśnie tu VAT jest ... skuteczniejszy.
    Legalność czynności nie ma znaczenia dla opodatkowania (sprawdź
    w ustawie!), brak podatku wynika co najwyżej z braku podatnika!
    (złodziej podatnikiem nie jest, bo nie "wydaje" a "odbiera",
    zaś "sprzedawcy" w tym kontekście brak).

    > Wiem, że to co piszę to obecnie fantastyka. Ale pętla
    > fiskalno-biurokratyczna na szyjach obywateli wciąż się zaciska.

    Zgadza się.
    Ale to jest niezależne od komplikacji podatków :)

> [...]
    > nie wytrzymają skończy się to wojną - krwawą wojną, przy których obecne
    > zamieszki na bliskim wschodzie to pikuś.

    Dla porządku dodaj, że imperia upadały w wyniku "najazdu Wandali"
    albo innych Hunów. Prymitywna siła wygrywa z organizacją państwową,
    zbyt zajętą utrzymywaniem w ryzach własnych obywateli :>

    > P.S. Nie musicie odpowiadać.

    No myślałby kto że zabronisz ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 60. Data: 2013-07-30 13:15:07
    Od: Sławek <a...@w...pl>

    > On Mon, 29 Jul 2013, Sławek wrote:

    [ciach]
> [...]
    > gospodarką. A nie bardzo jest jak nakazać wybieranie określonego
    > sposobu postępowania, za to można "motywować" ekonomicznie
    Państwo nie umie sterować własnymi firmami. Większość przynosi straty.
    Są zbiurokratyzowane, skorumpowane i ... szkoda słów.
    Tak samo wygląda sterowanie gospodarką kraju.

> [...]
    > szesnastą (etatu) inwalidy, czy jakoś inaczej nie być
    > "karany" za mało sensowny wymóg zatrudnienia w takim
    Należałoby całkowicie zmienić sposób finansowania tychże
    instytucji (jak wspomniany PFRON).

    > Obywatele za to nadal płaczą, że wtopili na umowie której
    > nie przeczytali :)
    Mimo istnienia tysięcy przepisów obywatele nadal nie są chronieni
    i nigdy nie będą chronieni przed takimi umowami. Jeśli ktoś nie
    czyta umów sam jest sobie winien.
    Ale!
    Przepisy prawne tworzone przez Państwo także spełniają rolę umów.
    Są to umowy Państwa z Obywatelami. Jednak w tym przypadku tylko
    Państwo "podpisuje" te umowy, a Obywatel MUSI się do nich dostosować,
    czy tego chce, czy nie. Jak się nie dostosuje jest karany w myśl
    powiedzenia, że "nieznajomość prawa szkodzi". A czymże jest ta
    nieznajomość prawa? Nie przeczytałeś kodeksów, albo ustaw, czyli
    nie przeczytałeś umowy!
    Państwo chce mnie chronić przed umowami z innymi podmiotami,
    a kto mnie ochroni przed samym Państwem?
    Wystarczy spojrzeć na te fakty z innej perspektywy, aby dostrzec,
    że tzw. "szary obywatel" tak naprawdę jest tylko owcą do strzyżenia.
    A Państwo go chroni tylko pozornie.

> [...]
    > (bo chyba nie powiesz, że jak ktoś dziecko podwozi autobusem
    > to "słusznie" płaci VAT, a jak służbowym autem to "słusznie"
    A po co sankcje? Czy wszystko trzeba sankcjonować?
    Dzisiaj mam sankcje, za to, że podwiozłem dziecko do szkoły
    służbowym samochodem (a może i tak przejeżdżam koło szkoły
    wykonując codzienne czynności służbowe), jutro sankcje
    za to że zadzwoniłem do żony ze służbowej komórki, a potem
    sankcje za to, że zapisałem sobie notatkę w prywatnym
    notesie służbowym długopisem. Te sankcje to absurdy. Wszystkie!
    Mają one na celu wyłącznie ograniczyć swobodę obywatelską
    i nabijanie kasy biurokratom.

    Widzę wyjście. Brak jakichkolwiek odliczeń VAT.

> [...]
    > momencie *NIE* odprowadzasz VAT.
    > Nie ma żadnej różnicy w porównaniu do dochodowego.

    Skoro tak trudno jest wyegzekwować podatek od usług, to
    być może VAT nie powinien być podatkiem od towarów i usług,
    a jedynie od towarów. W zamian nie podlegałby odliczeniom.
    Skoro można zwolnić z VAT-u usługi Poczty Polskiej, to można
    wszystkim za wszystkie usługi.

> [...]
    > (złodziej podatnikiem nie jest, bo nie "wydaje" a "odbiera",
    > zaś "sprzedawcy" w tym kontekście brak).

    Wprowadzenie jednego podatku wiązałoby się z całkowitym wywróceniem
    obecnego bałaganu fiskalno-biurokratycznego do góry nogami.
    To oczywiste!
    I ... nierealne. Wiem.
    Bo zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie chciał wyrwać od ludzi więcej.
    A najłatwiej jest zrobić to mając władzę i narzędzia prawne w ręku.

    > Zgadza się.
    > Ale to jest niezależne od komplikacji podatków :)
    A od czego?

    > Dla porządku dodaj, że imperia upadały w wyniku "najazdu Wandali"
    > albo innych Hunów. Prymitywna siła wygrywa z organizacją państwową,
    > zbyt zajętą utrzymywaniem w ryzach własnych obywateli :>
    Owszem historia lubi się powtarzać, ale jej przebieg jest tylko
    ogólnie podobny.

    > No myślałby kto że zabronisz ;)
    :)

    > pzdr, Gotfryd

    Na koniec.
    Wiem, że dyskusja na temat jednego podatku w zasadzie jest jałowa
    i pozbawiona realności w obecnym systemie prawnym. Jednak chciałem
    w ten sposób pokazać, że można spojrzeć na te problemy z innej strony.
    Jednak czy jest możliwa stopniowa zmiana i upraszanie systemu
    podatkowego dążąc do tak drastycznego jego uproszczenia, to mam
    wątpliwości. Wielokrotnie słyszeliśmy od polityków o upraszaniu
    prawa, ograniczaniu biurokracji itp zapewnienia, a efekt ...
    jest odwrotny!

    Sławek