  • Data: 2009-01-05 22:26:09
    Temat: Re: Wynajem nieszkania od grudnia - studium przypadku
    Od: Andrzej Rumin <r...@h...spam.data.pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Mon, 5 Jan 2009 21:39:53 +0100, Telesfor Baudot
    <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl> wrote:

    > Co jest z tą kasą fiskalną? Każda babcinka wynajmująca
    > pokój/mieszkanie ma kasę?
    > Wynająłem mieszaknie na rok, aby komuś zrobić dobrze, bo był w
    > potrzebie. I na tym mam zamiar poprzestać.
    > Czynsz dostaję na konto.
    > Czy jeszcze jakies "nieszczęscia" podatkowe mogą mnie spotkać z tego
    > tytułu?
    > To może lepiej w ogóle tego nie ujawniać niż uruchamiać cały aparat
    > księgowo-rachunkowy do takiego drobuazgu...

    Ja nie siedzę na tyle w kwestiach prawnych, żeby się tu autorytatywnie
    wypowiadać, ale wrzuć w googla np. hasła "kasa fiskalna" i "najem",
    a znajdziesz, o co z grubsza chodzi.

    Wygląda na to, że jeśli dana babcinka dostaje kasę za najem w gotówce,
    a nie zadba, aby od nowego roku wystawiać na otrzymane kwoty rachunki
    bo skąd ma biedna o tym obowiązku wiedzieć) i nie ma kasy fiskalnej
    - to może mieć przechlapane.

    Dotychczasowe, lepsze przepisy obowiązywały do końca listopada 2008 r.,
    w grudniu, zdaje się było jeszcze zwolnienie kwotowe z innego tytułu, a
    od stycznia trzeba w takiej sytuacji wystawiać rachunki/faktury. (Jeśli
    błądzę, to niech ktoś bardziej świadomy mnie skoryguje).

    To, jak sądzę, taki sposób na zachęcenie do niepłacenia podatków tych
    nielicznych wynajmujących, którzy to robią :) W końcu o brak
    rachunków/kasy fiskalnej US może sie czepiać tylko tych, o których wie.

    Swoją drogą ciekawe, jak mam USkarbowemu w razie czego udowodnić, że
    wystawiałem rachunki? Drukować jedną kopię też dla siebie? Kazać ją
    podpisać - na wszelki wypadek - najemcy? Głupota jakaś...

    Przy przelewach na konto problem jednak nie występuje - wtedy
    najwyraźniej nadal nie potrzeba ani kasy, ani rachunków.

    Pozdrowienia
    --
    Andrzej Rumin