    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajem powierzchni reklamowej (Internet)
    Date: Fri, 6 Jan 2006 22:33:04 +0100

    On Thu, 5 Jan 2006, GreGo wrote:

    > Witam,
    > Ponawiam prośbę o pomoc.

    ...twoje odpowiedzi do grupowiczów poczytałem, moim zdaniem
    klasyfikacja udostepniania częsci strony www nie bardzo
    jest przekonująca. Mi nie pasuje coś w tej układance.
    Ja rozumiem co chcesz "wynająć".
    Ale spróbuj to opisać prawnie: *co* wynajmujesz ("kawałek strony"
    to żadna informacja - ten kawałem jest CZYM wg prawa ?).
    Zakładam że nie będziesz bronić tezy że to jest RZECZ ?
    IMHO trzeba by z Kodeksem Cywilnym w ręce zacząć szukać czy to
    może nieruchomość a może ruchomość... ;) (no pokpiwam, ale
    w tym właśnie gwóźdź programu - *co* wynajmujesz !).
    Jakby wynajmowany albo dzierżawiony byl *komputer*, a najemca
    sobie na nim stawiał strony to sprawa byłaby oczywista.

    Zacytuję ci z K.C. to o co mi chodzi:
    +++
    Art. 659.
    § 1. Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy
    rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony,
    ^^^^^
    ^^^^^
    a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
    ---

    Najem dotyczy RZECZY!!
    Czegoś co jest materialne, co można zważyć, zmierzyć, dotknąć,
    ukraść... (żeby nie było - programów NIE MOŻNA ukraść,
    przestępstwo piractwa tym różni się od kradzieży).

    Wyobrażam sobie że ktoś mówi (potocznie) "najem prawa majątkowego",
    ale IMHO taki przychód nie bardzo łapie się pod "najem".

    I wcale nie dziwię się że grupowicze pytają o umowę zlecenia,
    bo mi to wygląda na usługę.

    Przypomnę: "nie liczy się jak zatytułowania jest umowa, a jej
    rzeczywista treść". Czyli z faktu zatytułowania umowy na
    wybudowanie komina "umowa najmu" nie wyniknie że to będzie
    umowa najmu... bo to będzie umowa o roboty budowlane i kropka.
    A twoja umowa najwyraźnie *nie* dotyczy "rzeczy".
    Co za "rzecz" wynajmujesz ?

    > Czy ktoś może mi pomóc?

    ...obawiam się że trzeba szukać fachowca... (kogoś co odpowie
    za pieniądze albo odpowie że nie odpowie za pieniądze :])

    Co do *najmu* - to najem rozlicza się dość podobnie do działalności
    gospodarczej: do wyboru jest książka przychodów i rozchodów albo
    ryczałt ewidencjonowany, różnica w tym iż przychód rozlicza
    się kasowo ("jak zapłacą") a nie memoriałowo ("jak się należy
    wg papierów").
    VAT tak samo (może być zwolniony lub nie).
    Oczywiście najem nie "podpada" pod ZUS - pisałem o podatkach :)

    > * rachunek wystawić firmie [NAZWA FIRMY] Sp. z o.o. za usługę "Najem
    > powierzchni reklamowej za okres miesiąc-rok (nazwa użytkownika : xxx)";

    ...mam ci podkreślić co myślę ?
    No to jak nie zauważyłeś:

    > rachunek wystawić firmie [NAZWA FIRMY] Sp. z o.o.
    > za usługę "Najem
    ^^^^^^
    ^^^^^^

    A status "usług" robionych bez DG jest dość wątpliwy... godzina
    w godzinę świadczona jest usługa i nie ma DG, hm... nie widzisz
    tam jakiejś "ciągłości" przypadkiem?

    Toć trzy czwarte grupy by tak robiło żeby ZUSu nie płacić!!!
    A niestety w przepisach nie ma zapisu "dochody <100 zł to jeszcze
    nie DG".

    > I tyle. Zaplacic nalezny podatek... ale jak i jaki? Nic nie podaja... :-(

    ...dochodowy i opcjonalnie VAT, przecież widać... :)
    Raczej problem z określeniem prosto i zwięźle: "proszę wskazać jakie
    to jest źródło przychodu w rozumieniu art.10 ustawy o podatku dochodowym".

    Ja obstawiam: "DG".
    Najem nie chce pasować...
    Ale może się mylę :) - więc dyskusja mile widziana.
    JD, jureq i teraz ja obstawiamy: "DG".

    Twój argument o "kawałku płotu" jest prawdziwy, tyle że dotyczy
    najmu w rozumieniu prawnym (czyli tego co KC nazywa najmem)
    i IMHO nie pasuje do strony www (gdzie widać *rzecz* ?)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)