    From: GreGo <N...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajem powierzchni reklamowej (Internet)
    Date: Mon, 09 Jan 2006 10:07:26 +0100

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > ...twoje odpowiedzi do grupowiczów poczytałem, moim zdaniem
    > klasyfikacja udostepniania częsci strony www nie bardzo
    > jest przekonująca. Mi nie pasuje coś w tej układance.
    > Ja rozumiem co chcesz "wynająć".
    > Ale spróbuj to opisać prawnie: *co* wynajmujesz ("kawałek strony"
    > to żadna informacja - ten kawałem jest CZYM wg prawa ?).
    > Zakładam że nie będziesz bronić tezy że to jest RZECZ ?
    > IMHO trzeba by z Kodeksem Cywilnym w ręce zacząć szukać czy to
    > może nieruchomość a może ruchomość... ;) (no pokpiwam, ale
    > w tym właśnie gwóźdź programu - *co* wynajmujesz !).
> [...]

    Jeszcze jedna sprawa.
    Na rachunku jest napisane "Najem powierzchni reklamowej".
    Nie jest wyszczególnione co to za powierzchnia. Nie ma żadnej wzmianki,
    że chodzi o stronę www, więc myślę, że to może jest pewna furtka ze
    strony serwisu, która w ten sposób, udostępnia możliwość rozliczenia się
    z fiskusem dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej.
    Powierzchnia, jak sama nazwa wskazuje, jest raczej nieruchomością a nie
    czymś ruchomym. Zgadzam się, że może być to w pewnym sensie naciąganie
    obowiązujących przepisów, ale jak inaczej nazwać wynajęcie kawałka
    strony www pod reklamę? A gdyby to był kawałek samochodu i wynająłbym go
    pod reklamę firmy? Nie jest to sprzedaż, bo niczego nie daję w zamian,
    wg definicji KC zacytowanej wcześniej, wygląda to na najem. Rzecz jest
    fizyczna: drzwi, maska samochdu itp. W przypadku strony faktycznie,
    trudno podciągnąć to pod coś fizycznego.
    Tak więc myślę, że daną sytuację należy rozpatrywać jako najem
    nieruchomości i w ten sposób rozliczać.
    Ale jak to dokładnie wygląda w takim przypadku? Znalazłem na jednej ze
    stron informację, że:
    "Prywatni wynajmujący obowiązani są do składania:

    * PIT-5 do 20 dnia miesiąca następującego po danym miesiącu -
    pierwsza za miesiąc, w którym dochód wykazany w PIT-5 przekroczy 2790zł
    - w przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych ( jeżeli w PIT-5
    wykazywana jest działalność gospodarcza i najem - limit dotyczy obu
    źródeł łącznie), albo
    * PIT-28 do 31 stycznia danego roku za rok poprzedni - w przypadku
    opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym."

    Czyli jak to wygląda w praktyce? Moje przychody z tego wynajmu są tak
    niskie, że kwotę 2790 zł osiągnę może za kilka lat. Czyli co mam zrobić?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz