    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynejem pokoju - zwolniony od podatku?
    Date: Fri, 3 Oct 2008 17:19:40 +0200

    On Fri, 3 Oct 2008, Latet wrote:

    > Czy do US trzeba zgłaszać umowę najmu, jeśli komuś znajomemu się wynajmuje
    > pokój i pobiera z tego tytułu marne 50 zl miesiecznie? Czy od tego sie placi
    > podatek?

    Formalnie tak.
    Problem jest taki, że przy 50 zł na miesiąc to trzeba się zastanowić
    czy większym problemem jest niepłacenie podatku czy ew. "świadczenie
    częściowo odpłatne" (a raczej idzie o tę część "częściowo NIEodpłatną").
    Inaczej mówiąc, mnie by martwiła kwota, czy ona jest "rynkowopodobna" :)
    Przypomnę, że od nieodpłatnego wynajmu *nieruchomości* osobie nie będącej
    rodziną można znaleźć powód opodatkowania dla OBU stron.

    > Bo ponoć jest jakaś suma (limit) zwolniona od podatku, ale nie wiem
    > czy też od zgłaszania.

    To nie tak - najem na zasadach ogólnych liczy się RAZEM ze wszystkich
    źródeł, a dopiero w ROCZNYM rozliczeniu wyjdzie ew. kwota podatku
    którego się nie płaci.
    Sposób rozliczania najmu owszem, też skutkuje tym, że i zaliczek
    można nie płacić, jeśli ze źródel rozliczanych bezpośrednio przez
    podatnika nie ma innych przychodów.
    Na deser - podatek od najmu może też być ryczałtowy.

    pzdr, Gotfryd