    From: "Latet" <x...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynejem pokoju - zwolniony od podatku?
    Date: Sat, 4 Oct 2008 11:37:39 +0200

    > Formalnie tak.
    > Problem jest taki, że przy 50 zł na miesiąc to trzeba się zastanowić
    > czy większym problemem jest niepłacenie podatku czy ew. "świadczenie
    > częściowo odpłatne" (a raczej idzie o tę część "częściowo NIEodpłatną").
    > Inaczej mówiąc, mnie by martwiła kwota, czy ona jest "rynkowopodobna" :)
    > Przypomnę, że od nieodpłatnego wynajmu *nieruchomości* osobie nie będącej
    > rodziną można znaleźć powód opodatkowania dla OBU stron.

    Rozumiem.
    Mam nadzieję, że kwota 300 zł będzie wystarczająco rynkowopodobna (w Warszawie).
    Fakt, że dość trudno by znaleźć pokój w takiej cenie, ale chyba nie jest to aż
    tak
    rażąco nierynkowe, bo to mały pokoik.
    (W rzeczywistości - wynajmujący nie chcą pobierać żadnych opłat od tej osoby,
    co najwyżej zwrot poniesionych kosztów. Nie chodzi tu więc bynajmniej o
    kalsyczne unikanie płacenia fiskusowi, tego co się mu należy).

    Dalsze pytania:

    1. Co z VAT-em? Mąż prowadzi DG, jest VAT-owcem. Ale wynajmuje żona - swojej
    koleżance.
    Rozliczają się rocznie wspólnie. Sam wynajem pokoju nie ma nic wspólnego z
    DG męża.
    Nigdy bym nie wpadł na to, że moze tu być wmieszany VAT, gdyby nie to, że
    taką słyszałem plotkę.

    2. Osoba, której wynajmują jest obcokrajowcem spoza UE. Stara się o kartę
    stałego pobytu.
    Jednym z warunków wymaganych jest to, że umowa wynajmu musi zawierać wzmiankę
    o pokrywaniu przez wynajmującego części opłat za media w miejscu, gdzie mieszka.
    To chyba trochę komplikuje rozliczenia podatkowe.
    Da się to jakoś uprościć, np. wpisać stałą kwotę, czy też rozpisać 300+50?

    4. Czy normalnie za dochody od wynajmu pokoju placi się zaliczki miesięczne, czy
    też można po prostu rozliczać to w rocznym PIT?
    Wynajmująca (żona) pracuje na etacie, ma dość wysokie dochody, nie prowadzi
    DG.
    Jesli trzeba co miesiąc to jaki PIT nalezy w związku z tym wypełniać co
    miesiąc?

    Dzieki,

    latet