    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynejem pokoju - zwolniony od podatku?
    Date: Mon, 6 Oct 2008 10:00:10 +0200

    On Sat, 4 Oct 2008, Latet wrote:

    > (W rzeczywistości - wynajmujący nie chcą pobierać żadnych opłat od tej osoby,
    > co najwyżej zwrot poniesionych kosztów. Nie chodzi tu więc bynajmniej
    > o kalsyczne unikanie płacenia fiskusowi, tego co się mu należy).

    He, he, bo jest nieklasyczne :)
    Po mnie nie krzycz, ale opodatkowanie użyczenia jest wyższe (bo
    obustronne, choć z opisów wynika iż istnieję "różnice regionalne"
    w interpretacjach przez US).

    > Dalsze pytania:
    >
    > 1. Co z VAT-em? Mąż prowadzi DG, jest VAT-owcem. Ale wynajmuje żona - swojej
    > koleżance.
    > Rozliczają się rocznie wspólnie.

    Wspólnie to oni rozliczają podatek DOCHODOWY.
    VAT rozlicza się odrębnie - odrębnie od podatku dochodowego, żeby nie
    wyszło że napisałem iż "każda osoba odrębnie", jak jest w tym wypadku
    (bo przecież jest możliwe, że mąż z żoną mogliby mieć S.C. :))
    Inaczej mówiąc, sposób rozliczania PIT nie ma nic do sposobu rozliczania
    VAT.
    A wynajem na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT.
    U kogoś, kto nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT jest to
    nieodróżnialne od niepodlegania, bo nie powoduje żadnych obowiązków
    podatkowych.

    > Sam wynajem pokoju nie ma nic wspólnego z DG męża.
    > Nigdy bym nie wpadł na to, że moze tu być wmieszany VAT, gdyby nie to, że
    > taką słyszałem plotkę.

    To nie plotka - ważne jest, NA JAKI CEL jest wynajmowane (lub
    użyczane) dane pomieszczenie.
    Jak ktoś swój "osobiście posiadany" pokój wynajmie firmie na biuro,
    to VAT jak najbardziej ma miejsce.
    Nawet, jak wynajmujący nie jest VATowcem i korzysta ze zwolnienia
    (i do kwoty limitu nie musi płacić VAT) to musi prowadzić ewidencję
    uproszczoną VAT.
    Ale przy celu "mieszkaniowym" jest zwolnienie przedmiotowe :)

    > 2. Osoba, której wynajmują jest obcokrajowcem spoza UE. Stara się o kartę
    > stałego pobytu.
    > Jednym z warunków wymaganych jest to, że umowa wynajmu musi zawierać wzmiankę
    > o pokrywaniu przez wynajmującego części opłat za media w miejscu, gdzie
    > mieszka.

    Wymaganych przez co lub przez kogo, bo czegoś nie rozumiem?

    > 4. Czy normalnie za dochody od wynajmu pokoju placi się zaliczki miesięczne,
    > czy też można po prostu rozliczać to w rocznym PIT?

    Po kolei:
    - wynajem można jeszcze rozliczać ryczałtem, co polecam rozeznać.
    - jak nie ryczałt, to słusznie piszesz "dochody", trzeba by się było
    rozejrzeć jakie - oprócz przychodow - są koszty :)

    Dalej:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 44
    1. Podatnicy osišgajšcy dochody:

    1) z działalnoœci gospodarczej, o której mowa w art. 14,

    2) z najmu lub dzierżawy

    - sš obowišzani bez wezwania wpłacać w cišgu roku podatkowego zaliczki na
    podatek dochodowy według zasad okreœlonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust.
    3f-3h.
    ---

    Dlaczego zapis ust.3g dotyczy tylko podatników o których mowa
    w ust1 pkt 1 tego nie wiem :], ale Sejm tak chciał.
    (żeby nie było, oczywiście mógłbym napisać po ludzku że z tresci
    wynika iż najmujący nie mogą wybrać rozliczania kwartalnego, ale
    co ja się będę wychylał... ;P)

    Ponawiam rekomendację co do rozejrzenia się za ryczałtem - przy
    niskich przychodach IMO się opłaci.
    Ustawa tu:

    pzdr, Gotfryd