  • 1. Data: 2010-02-05 17:29:23
    Temat: Wyrok w sprawie faktur - ciekawostka
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    http://www.podatki.biz/artykuly/4_9599.htm

    Cyt:
    "Sąd stwierdził, że podatnik może przechowywać kopie faktur papierowych w
    formie elektronicznej, pod warunkiem że są zabezpieczone przed
    modyfikacjami, mają jasno określone brzmienie, czyli, że zapisana
    elektronicznie kopia faktury zawiera słowo ,,kopia" oraz że system, w
    którym są przechowywane, umożliwia ich wydrukowanie na każde żądanie
    organów podatkowych."

    --
    Tomek

  • 2. Data: 2010-02-05 17:51:28
    Temat: Re: Wyrok w sprawie faktur - ciekawostka
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-02-05 18:29, Tomek wrote:
> [...]
    > elektronicznie kopia faktury zawiera słowo ,,kopia" oraz że system, w
    > którym są przechowywane, umożliwia ich wydrukowanie na każde żądanie

    Niestety dalej nie ma opublikowanego uzasadnienia wyroku, a padło tam
    pewne - dość ciekawe - zdanie: "NSA przyjął, że wystawienie faktury to
    zgromadzenie informacji do ich sporządzenia, a nie wydrukowanie dokumentu."

    Piotrek

  • 3. Data: 2010-02-05 18:18:52
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 05-02-2010 o 18:51:28 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

> [...]
    > pewne - dość ciekawe - zdanie: "NSA przyjął, że wystawienie faktury to
    > zgromadzenie informacji do ich sporządzenia, a nie wydrukowanie

    Teraz pytanie - w jakiej odległości te informacje mogą być od siebie,
    żebym mógł spać spokojnie (tzn. kiedy wystawiam faktury nie wiedząc o tym)
    :)

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-02-05 18:25:31
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-02-05 19:18, Tomek wrote:

    > Teraz pytanie - w jakiej odległości te informacje mogą być od siebie,
    > żebym mógł spać spokojnie (tzn. kiedy wystawiam faktury nie wiedząc o
    > tym) :)

    Może to jest jakoś tak, jak z materiałami rozszczepialnymi i masą
    krytyczną ;-)

    Piotrek

  • 5. Data: 2010-02-05 20:31:27
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 05-02-2010 o 19:25:31 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    > Może to jest jakoś tak, jak z materiałami rozszczepialnymi i masą
    > krytyczną ;-)

    Hehe :)

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2010-02-06 09:34:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Feb 2010, Piotrek wrote:

    > dość ciekawe - zdanie: "NSA przyjął, że wystawienie faktury to zgromadzenie
    > informacji do ich sporządzenia, a nie wydrukowanie dokumentu."

    Czyli "wydruk u klienta" byłby legalny :>
    (bo faktura by *już* istniała).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-02-06 15:40:26
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.02.2010 10:34), Gotfryd Smolik news wrote:

    > Czyli "wydruk u klienta" byłby legalny :>
    > (bo faktura by *już* istniała).

    To zależy co masz na myśli mówiąc "legalny". Literalnie rzecz biorąc -
    oczywiście że wydruk jest legalny, pod warunkiem że nie ma na wydruku
    np. treści faszystowskich lub pornografii z udziałem dzieci lub zwierząt
    :).

    Ale ten wyrok nijak nas nie przybliża do zalegalizowania odliczania VATu
    na podstawie takiego wydruku. IMHO.

    p. m.

  • 8. Data: 2010-02-06 22:14:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Feb 2010, mvoicem wrote:

    > To zależy co masz na myśli mówiąc "legalny".

    Coś między 297 a 303 KK ;)

    > Literalnie rzecz biorąc -
    > oczywiście że wydruk jest legalny, pod warunkiem że nie ma na wydruku
    > np. treści faszystowskich lub pornografii z udziałem dzieci lub zwierząt
    > :).

    Nie, miałem na myśli iż faktura która może wprowadzać w błąd w ten sposób,
    że faktycznie nie powinna umożliwić odliczenia a "wygląda jak" pozwalająca
    na odliczenie IMVHO na któryś z ww. art. KK się załapie.

    > Ale ten wyrok nijak nas nie przybliża do zalegalizowania odliczania VATu
    > na podstawie takiego wydruku. IMHO.

    A jakiego, skoro "wydrukowanie" uznajemy za bez znaczenia dla
    wystawienia f-ry? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-02-07 10:52:44
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.02.2010 23:14), Gotfryd Smolik news wrote:

    > Coś między 297 a 303 KK ;)

    Pobieżnie czytając artykuły 297-303 KK nie widzę tam nic co by mogło się
    odnieść do nielegalności *wydruku*. Chodzi mi o (nie)legalność wydruku
    samego, nie przedkładania go komukolwiek w takim czy innym celu.

> [...]
    > na odliczenie IMVHO na któryś z ww. art. KK się załapie.

    > A jakiego, skoro "wydrukowanie" uznajemy za bez znaczenia dla

    Nie mam dostępu do pełnej treści (a ich formularz rejestracyjny nie
    przyjmuje "+" w emailu, więc nie mogę się zarejestrować), ale na
    podstawie tego co mogę przeczytać bez rejestracji wydaje mi się że:

    a) przepisy dotyczące obowiązku wystawienia faktury (i ewentualnych
    sankcji za niedopełnienie tego obowiązku) a przepisy które nam pozwalają
    wrzucić fakturę w koszty należy traktować oddzielnie,

    b) wyrok dotyczy tego czy faktura wystawiona w oryginale papierowo, zaś
    w kopii tylko jako wpis w systemie informatycznym przedsiębiorstwa jest
    poprawnie wystawioną fakturą. Nie ma tam nic o tym że .pdf (wpis w
    systemie informatycznym klienta) jest prawidłowym oryginałem faktury.

    Więc "wydrukowanie" *kopii* faktury uznajemy bez znaczenia dla
    wystawienia f-ry.

    Myślę że takie było też ewentualne stanowisko właściwych organów i
    wywodzenie z w/w wyroku tego że można wysyłać faktury mailem jest
    wymagałoby daleko posuniętej odwagi i gotowości na starcie w NSA włącznie.

    p. m.

  • 10. Data: 2010-02-11 21:11:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 Feb 2010, mvoicem wrote:

    > Pobieżnie czytając artykuły 297-303 KK nie widzę tam nic co by mogło się
    > odnieść do nielegalności *wydruku*. Chodzi mi o (nie)legalność wydruku
    > samego, nie przedkładania go komukolwiek w takim czy innym celu.

    Znaczy mówisz, że przestępstwo zajdzie dopiero w momencie przedstawienia
    "dokumentacji księgowej" przy kontroli?
    Coś w tym jest ;) - taki tok rozumowania ma wadę, przedawnienie się
    wydłuża.

    > Więc "wydrukowanie" *kopii* faktury uznajemy bez znaczenia dla
    > wystawienia f-ry.

    A, to przepraszam.

    pzdr, Gotfryd