    From: WAM <n...@n...nopl.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ZUS, dlaczego takie małe składki
    Date: Thu, 20 Nov 2008 12:34:21 +0100

    On Thu, 20 Nov 2008 12:10:50 +0100, "atman" <a...@...pl> wrote:

    >od czerwca 2007 roku prowadzę DG i od tego czasu płacę co miesiąc składki do
    >ZUS (ulgowe dla nowych firm). Proszę zerknąć na to co pokazuje się na
    >stronie mojego OFE po zalogowaniu do konta
    >http://img504.imageshack.us/img504/3601/zusyz4.jpg
    >
    >Kolorem czerwonym zaznaczyłem to co mnie ciekawi, czyli dlatego moja składka
    >jest tak niska i daleko jej do limitu ZUS.
    Zapoznaj sie z funkcjonujacym systemem emerytalnym. Poczytaj o tym,
    bedzie Ci latwiej. W ogromnym skrocie Twoj problem to:

    wplacasz "ulgowe" (wplacasz mniej do ZUS) -> ZUS oddaje mniej do OFE.

    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=podzia%C5%82+sk%
    C5%82adki+odprowadzanej+do+zus+ofe
    z 19,52% ktore oddaje sie do ZUS podzial jest taki:
    12,22% zostaje w ZUS
    7,3% idzie do OFE

    a wiec do OFE idzie 7,3/19,52 = 37,4% wplaconej do ZUS skladki
    *emerytalnej*

    a teraz:
    http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=35

    Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla tych osób we
    wrześniu, październiku i listopadzie 2008 r. stanowi
    ***zadeklarowana*** kwota, nie niższa niż 337,80 zł (30% kwoty
    minimalnego wynagrodzenia w 2008 r.).

    Za wrzesień, październik i listopad 2008 r. składka na ubezpieczenia
    społeczne wyżej wymienionych osób ***nie może być niższa*** niż:

    # 65,94 zł (tj. 19,52%) na ubezpieczenie emerytalne
    # 20,27 zł (tj. 6%) na ubezpieczenia rentowe
    # 8,28 zł (tj. 2,45%) na ubezpieczenie chorobowe

    37,4% z 65,94 zl = 24,66 zł - tyle wplywa do OFE - a wiec jest
    wszystko OK

    >Jak można zwiększyć swoje składki ZUS
    >mając swoją DG?
    Zlozyc stosowna deklaracje i wplacac wiecej do ZUS :)
    Mozesz wplacic np 1000 zl miesiecznej skladki emerytalnej, z tego 374
    zl dostanie OFE. Mozesz wplacic 2000 zl. Albo mozesz wplacac minimalna
    i samodzielnie odkladac na emeryture.

    >Jeżeli posiada się pracownika to jego składki są dużo wyższe bo prócz samych
    >podstaw jeszcze płaci się jakieś % od wynagrodzenia (nie orientuje się
    >dokładnie).
    Skladki sa dokladnie takie same - emerytalna 19,52%. W przypadku
    pracownika (umowa o prace) liczy sie % od wynagrodzenia. W przypadku
    dz.g. liczy sie % od kwoty deklarowanej przez prowadzacego dz.g., nie
    mniejszej niz okreslona przepisami (cytat powyzej).

    WAM
    --
    Ostatnie miejsca na Sylwestra 2008!
    http://www.nadmorze.pl - Może nad morze?