  • 1. Data: 2008-11-20 11:10:50
    Temat: ZUS, dlaczego takie małe składki
    Od: "atman" <a...@...pl>

    Witam,
    od czerwca 2007 roku prowadzę DG i od tego czasu płacę co miesiąc składki do
    ZUS (ulgowe dla nowych firm). Proszę zerknąć na to co pokazuje się na
    stronie mojego OFE po zalogowaniu do konta
    http://img504.imageshack.us/img504/3601/zusyz4.jpg

    Kolorem czerwonym zaznaczyłem to co mnie ciekawi, czyli dlatego moja składka
    jest tak niska i daleko jej do limitu ZUS. Czy to oznacza, że czeka mnie
    emerytura 50zł na miesiąc? ;-) ;-) Jak można zwiększyć swoje składki ZUS
    mając swoją DG?

    Jeżeli posiada się pracownika to jego składki są dużo wyższe bo prócz samych
    podstaw jeszcze płaci się jakieś % od wynagrodzenia (nie orientuje się
    dokładnie).

    Jak to jest...

  • 2. Data: 2008-11-20 11:17:01
    Temat: Re: ZUS, dlaczego takie małe składki
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    atman pisze:
> [...]
    > podstaw jeszcze płaci się jakieś % od wynagrodzenia (nie orientuje się

    Na społeczne płacisz coś około 92zł. Z tego te dwadzieścia parę idzie
    na OFE, a reszta na "Twoje konto" w ZUS (czyli dla obecnych emerytów).
    Wszystko się zgadza.

    Dobra rada: oszczędzaj na emeryturę sam - fundusze, złoto, ziemia,
    dzieci, jak wolisz.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-11-20 11:20:51
    Od: Asen <a...@g...com>

    On 20 Lis, 12:10, "atman" <a...@...pl> wrote:
> [...]
    > podstaw jeszcze płaci się jakieś % od wynagrodzenia (nie orientuje się

    Płacisz mały zus, podstawa wynosi 337,80, a nie jak w dużym-normalnym
    1770,82
    Z podstawy na OFE idzie 7,3 proc - 337,80 x 0,073 = 24,66
    w 2007 roku 7,3 proc - 280,80 x 0,073 = 20,50

    Nie martw się od czerwca 2009 będziesz płacić duży zus, :)
    Dzisiaj składka do OFE wygladałaby: 1770,82 x 0,073 = 129,27

  • 4. Data: 2008-11-20 11:27:13
    Od: "atman" <a...@...pl>

> [...]
    > Wszystko się zgadza.
    >
    > Dobra rada: oszczędzaj na emeryturę sam - fundusze, złoto, ziemia,

    Też tak myślę, planuję zostać rentierem ;-) a to co mi z emerytury skapnie
    też się przyda ;-)

    Dzięki za odpowiedzi.

  • 5. Data: 2008-11-20 11:34:21
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 20 Nov 2008 12:10:50 +0100, "atman" <a...@...pl> wrote:

> [...]
    >
    >Kolorem czerwonym zaznaczyłem to co mnie ciekawi, czyli dlatego moja składka
    >jest tak niska i daleko jej do limitu ZUS.
    Zapoznaj sie z funkcjonujacym systemem emerytalnym. Poczytaj o tym,
    bedzie Ci latwiej. W ogromnym skrocie Twoj problem to:

    wplacasz "ulgowe" (wplacasz mniej do ZUS) -> ZUS oddaje mniej do OFE.

    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=podzia%C5%82+sk%
    C5%82adki+odprowadzanej+do+zus+ofe
    z 19,52% ktore oddaje sie do ZUS podzial jest taki:
    12,22% zostaje w ZUS
    7,3% idzie do OFE

    a wiec do OFE idzie 7,3/19,52 = 37,4% wplaconej do ZUS skladki
    *emerytalnej*

    a teraz:
    http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=35

    Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla tych osób we
    wrześniu, październiku i listopadzie 2008 r. stanowi
    ***zadeklarowana*** kwota, nie niższa niż 337,80 zł (30% kwoty
    minimalnego wynagrodzenia w 2008 r.).

    Za wrzesień, październik i listopad 2008 r. składka na ubezpieczenia
    społeczne wyżej wymienionych osób ***nie może być niższa*** niż:

    # 65,94 zł (tj. 19,52%) na ubezpieczenie emerytalne
    # 20,27 zł (tj. 6%) na ubezpieczenia rentowe
    # 8,28 zł (tj. 2,45%) na ubezpieczenie chorobowe

    37,4% z 65,94 zl = 24,66 zł - tyle wplywa do OFE - a wiec jest
    wszystko OK

    >Jak można zwiększyć swoje składki ZUS
    >mając swoją DG?
    Zlozyc stosowna deklaracje i wplacac wiecej do ZUS :)
    Mozesz wplacic np 1000 zl miesiecznej skladki emerytalnej, z tego 374
    zl dostanie OFE. Mozesz wplacic 2000 zl. Albo mozesz wplacac minimalna
    i samodzielnie odkladac na emeryture.

    >Jeżeli posiada się pracownika to jego składki są dużo wyższe bo prócz samych
    >podstaw jeszcze płaci się jakieś % od wynagrodzenia (nie orientuje się
    >dokładnie).
    Skladki sa dokladnie takie same - emerytalna 19,52%. W przypadku
    pracownika (umowa o prace) liczy sie % od wynagrodzenia. W przypadku
    dz.g. liczy sie % od kwoty deklarowanej przez prowadzacego dz.g., nie
    mniejszej niz okreslona przepisami (cytat powyzej).

    WAM
    --
    Ostatnie miejsca na Sylwestra 2008!
    http://www.nadmorze.pl - Może nad morze?

  • 6. Data: 2008-11-20 11:34:30
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    atman pisze:
> [...]
    > jest tak niska i daleko jej do limitu ZUS. Czy to oznacza, że czeka mnie

    ZUS przekazuje do OFE tylko tyle ile zapłacisz.
    Ze składki na ub społeczne tylko cześć idzie do OFE, resztę zatrzymuje
    ZUS - to ta część na emerytury gwarantowane plus składka rentowa,
    chorobowa i wypadkowa.

    Ale do końca nie rozumiem co oznaczać maja te "limity". Na oko jednak
    dotyczą przedsiębiorców płacących duży ZUS.

    > emerytura 50zł na miesiąc?

    Może nie ale najniższa gwarantowana i niewiele więcej jak będziesz tak
    płacił dłużej.

    ;-) ;-) Jak można zwiększyć swoje składki ZUS
    > mając swoją DG?

    Można zwiększyć swoje składki płacąc większe składki.
    ZUS określa dolny limit dla przedsiębiorców. Nikt nie broni zwiększyć
    sobie podstawy naliczania składek i płacić więcej.
    Pamiętaj tylko że w takiej sytuacji musisz co miesiąc składać druk ZUS DRA.

    > Jeżeli posiada się pracownika to jego składki są dużo wyższe bo prócz samych
    > podstaw jeszcze płaci się jakieś % od wynagrodzenia (nie orientuje się
    > dokładnie).

    Nie orientujesz się w ogóle. Od wynagrodzeń płaci sie składki liczone
    jako procent od kwoty faktycznie wypłaconego wynagrodzenia. Nie ma
    żadnych "podstaw".

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2008-11-20 15:34:41
    Od: "Izza" <i...@z...pl>

    "Maddy":

    > Ale do końca nie rozumiem co oznaczać maja te "limity". Na oko jednak
    > dotyczą przedsiębiorców płacących duży ZUS.

    "Limity" to maksymalna kwota skladek jakie moga byc przekazane w danym roku
    do ZUS, liczone od kwoty dochodu powyzej ktorej juz sie skladek nie pobiera.
    W roku 2008 jest to dochod 85290 zl i raczej dotyczy on zatrudnionych
    (ktorzy musza placic i plakac), a nie przedsiebiorcow, bo jako zywo nie
    spotkalam jeszcze przedsiebiorcy dobrowolnie placacego ZUS od podstawy
    miesiecznej okolo 7100 zł :)

    Izz

  • 8. Data: 2008-11-20 16:52:06
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "atman" <a...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > jest tak niska i daleko jej do limitu ZUS. Czy to oznacza, że czeka mnie
    > emerytura 50zł na miesiąc? ;-) ;-) Jak można zwiększyć swoje składki ZUS

    No chlopie, nie rozumiem Cie.
    Placisz ulgowe i dziwisz sie, ze tak malo. Przeciez nikt Ci nie broni w
    ktoryms miesiacu sobie podwyzszyc podstawy (pamietaj, ze jesli bedzie ona
    wyzsza od minimalnego wynagrodzenia, to musisz jeszcze zaplacic na Fundusz
    Pracy). Widziales kiedy na oczy deklaracje ZUS-DRA. Tam wpisujesz kwote
    podstawy. Nie musi to byc te trzysta pare zl, moze byc i 4000.
    Podwyzszenei podstaw ma watpliwy sens, chyba, ze planujesz sobie troche
    pochorowac - najlepiej na rzeczywista dolegliwosc jakas. Wtedy to ma sens -
    ale trzeba pare meiusiecy wczesniej przed planowanym zachorowaniem sobie
    podwyzszac.

    POzdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2008-11-20 17:02:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Nov 2008, SDD wrote:

    > pochorowac - najlepiej na rzeczywista dolegliwosc jakas. Wtedy to ma sens -
    > ale trzeba pare meiusiecy wczesniej przed planowanym zachorowaniem sobie
    > podwyzszac.

    I dla ścisłości - mechanizmy limitujące są dwa.
    Jeden to ograniczenie wzrostu ubezpieczenia chorobowego do bodaj 30%
    na miesiąc (od "mininalnej ulgowej" do max chwilę to zajmie) a drugi
    to uśrednianie ubezpieczenia, chyba przez pół roku.
    Żeby ktoś sobie nie myślał że przez dwa miesiące zapłaci "max"
    i później sobie "pochoruje" :P

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-11-20 17:08:49
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    SDD pisze:
> [...]
    > ale trzeba pare meiusiecy wczesniej przed planowanym zachorowaniem sobie

    Albo przed planowana ciążą. A i w w pierwszym trymestrze wystarczy.
    Chociaż tutaj mamy lepiej :)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl