  • 11. Data: 2003-04-30 08:49:34
    Temat: Re: ZUS ..oczywiscie !!na 1/2 etatu i prowadzi
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    WojtekW wrote:

    > OK. Konkret. 1/4 etatu za 340 zł brutto + DG. Czy w DG trzeba opłacać
    > ubezpieczenia społeczne czy tylko zdrowotne?

    Trzeba i społeczne i zdrowotne

    --
    Lekcja Historii:
    Gdy ktoś głośno krzyczy, że nie chce umierać za Gdańsk,

  • 12. Data: 2003-04-30 09:58:14
    Od: "WojtekW" <o...@S...onet.pl>

    > Trzeba i społeczne i zdrowotne
    Czy możesz podać dokładną podstawę prawną tego co twierdzisz?

    WWWojtas

  • 13. Data: 2003-04-30 18:01:24
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@X...ze.spamemX.op.pl> napisał w wiadomości

    > Trzeba i społeczne i zdrowotne

    Też mi się wydaje, że trzeba. Bo jeśli to umowa o pracę to aby nie płacić
    musi zarabiać conajmniej 800 zł brutto. Ale jest coś takiego przy umowach
    zlecenie, że jeśli najpierw jest umowa zlecenie (obojętnie jaka kwoata) a
    potem zakładasz działalność to wtedy tylko zdrowotne.
    Agata

  • 14. Data: 2003-04-30 22:33:17
    Od: "Ryszard G" <r...@w...pl>

    Użytkownik "WojtekW" <o...@S...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czy możesz podać dokładną podstawę prawną tego co twierdzisz?

    USTAWA z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
    Dz.U. 1998 Nr 137, poz. 887 ze zmianami
    []
    Art. 6.
    1. Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z
    zastrzeżeniem ust. 3 i 6 oraz art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze
    Rzeczypospolitej Polskiej są:
    []
    5) osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi
    współpracującymi,
    []
    Art. 9.
    1. Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1, 3, 10, 12-18b i 20,
    spełniające jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami
    emerytalnym i rentowymi z innych tytułów, są obejmowane ubezpieczeniami tylko
    z tytułu stosunku pracy, umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o
    świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy
    dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarły z
    pracodawcą, z którym pozostają w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej
    umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku pracy,
    członkostwa w spółdzielni, służby, pobierania świadczenia socjalnego lub
    zasiłku socjalnego. Mogą one dobrowolnie, na swój wniosek, być objęte
    ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z innych tytułów, z
    zastrzeżeniem ust. 1a.
    1a. Ubezpieczeni wymienieni w ust. 1, których podstawa wymiaru składek na
    ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, członkostwa w
    spółdzielni, służby, pobierania świadczenia socjalnego lub zasiłku socjalnego
    w przeliczeniu na okres miesiąca jest niższa od określonej w art. 18 ust. 4
    pkt 5, podlegają również obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z
    innych tytułów, z zastrzeżeniem ust. 1b i art. 16 ust. 10a. rentowym.
    []
    Art. 18.
    []
    4. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe:
    []
    5) żołnierzy niezawodowych w służbie czynnej, z zastrzeżeniem pkt 6, i
    ubezpieczonych odbywających zastępcze formy służby wojskowej, a także
    pozostających w służbie kandydackiej funkcjonariuszy Policji, Straży
    Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej - stanowi kwota
    minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w grudniu roku poprzedniego,
    ustalonego na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10,
    []

    Ale przeczytaj to w oryginale :).

    A teraz tłumaczenie z urzędowego na polski.
    art. 6 - osoba prowadząca DG musi opłacać składki emerytalne i rentowe
    art. 9 pkt 1 - jeżeli jest ubezpieczona z tytułu zatrudnienia, to nie musi
    art. 9.pkt 1a - ale jednak musi, jeżeli nie zarabia określonej kwoty
    art. 18 - i tu określona jest ta kwota ( jako wynagrodzenie minimalne )

    I jeszcze Dz.U. 2002 nr 200 poz. 1679
    Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

    Obszerne wyjaśnienia są na
    http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-04.htm
    Między innymi:
    "Począwszy od 1 stycznia 2003 r. w sytuacji zaistnienia zbiegu tytułów
    ubezpieczeń należy ustalić, czy podstawa wymiaru z tytułu stosunku pracy w
    przeliczeniu na okres miesiąca jest niższa, równa lub wyższa od minimalnego
    wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie odrębnych przepisów. Minimalne
    wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu
    pracy nie może być niższe od kwoty 800 zł, zaś minimalne wynagrodzenie osoby w
    pierwszym roku pracy nie może być niższe od 640 zł (tj. 80% wysokości
    minimalnego wynagrodzenia), a osoby w drugim roku pracy od 720 zł (tj. 90%
    wysokości minimalnego wynagrodzenia). Wymienione wynagrodzenia są dla tych
    pracowników minimalnym wynagrodzeniem za pracę."

    pozdrawiam
    Ryszard

    ps.
    IMHO ustalenie kwoty 800 zł w przepisach jest pokrętne do potęgi 9^9^9

  • 15. Data: 2003-04-30 23:37:19
    Od: "Ryszard G" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Ryszard G" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    Źle.
    Miało być
    "Art. 18.
    5a) duchownych - stanowi kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    ustalonego na podstawie odrębnych przepisów, zwana dalej „kwotą
    minimalnego wynagrodzenia”, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10,"

    W posiadanym tekscie jednolitym nie miałem zmiany. Dość ważnej, bo lepiej
    precyzującej o jakie wynagrodzenie minimalne chodzi.
    USTAWA z dnia 18 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych oraz
    o zmianie niektórych innych ustaw Dz.U. z 2002 r. Nr 241, poz. 2074;
    []
    3) w art. 9:
    []
    b) w ust. 1a wyrazy „art. 18 ust. 4 pkt 5” zastępuje się wyrazami „art. 18
    ust. 4 pkt 5a",

    Dodano literkę "a".

    Ryszard