eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiZakładam DG - US rząda zaświadczenia o meldunku i umowy dot.konta › Re: Zakładam DG - US rząda zaświadczenia o meldunku i umowy dot.konta
  • Data: 2005-04-11 06:54:14
    Temat: Re: Zakładam DG - US rząda zaświadczenia o meldunku i umowy dot.konta
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 10 Apr 2005, Slawek Kos wrote:

    >+ > O ile mi wiadomo to ci dobrze wiadomo.
    >+ > Ja mam pytanie: jaka jest podstawa prawna zabraniająca płacić *osobiste*
    >+ > zobowiązanie ZUS z *osobistego* konta ?
    >+
    >+ Ehmmm nie wiedzialem, ze w tej grupie dysk. ciagle jest dyskutowany problem
    >+ dawno wyjasniony na grupie pl.biznes.banki...;-)

    A dyskutowany to on by był jakby Piter podał podstawę prawną :)
    Przypuszczam że nie poda i dyskusji nie będzie ;)

    >+ Nie ma zadnej podstawy prawnej i ZUS "za siebie" mozna placic z tzw. ROR co
    >+ czynie z powodzeniem "od zawsze"

    Nie mam wątpliwości. Podobnie jak nie widzę odmiennych wniosków
    co do płacenia "za siebie" podatku dochodowego i VAT :)

    >+ bo od zawsze tak bylo taniej.

    wKF: a tak konkretnie to o ile taniej jest to niż z "firmowego"
    konta mBanku ??
    :)

    >+ > Przypomnę iż trzy lata temu bodaj Karol (standardowo, "pytanie Karola"
    >+ > to był taki standard krótkiego podsumowania "do sprawdzenia i dla
    >+ > sprawdzenia" :)) zadał takie samo pytanie w odniesieniu do VAT.
    >+
    >+ Z VATem nie jest juz tak prosto
    >+ - czy placenie VAT jest "zwiazane z DG"?

    Pytanie brzmi: kto jest podatnikiem ?
    Odpowiedź prowadzi do wniosku: płacenie VATu może wynikać z faktu
    otrzymywania przychodów z DG ale jest zobowiązaniem podatnika
    nie związanym z DG. Rzuć okiem na formularz VAT-7 - tam nie ma
    słowa o DG :)
    VAT w 1-os DG się pod tym względem niczym nie różni od ZUS: jeden
    i drugi trzeba zapłacić tylko "z tytułu", ale *osobiście* (a nie
    "w ramach działalności").
    Zeznaję iż to właśnie mnie Karol dopadł z pytaniem któż to jest
    owym podatnikiem VAT, więc sobie dogłębnie przemyślałem... ;) !
    Tak dla ZUS jak i dla VAT *powodem* płacenia jest prowadzenie
    DG. Ale zobowiązanie jest *osobiste*.... a nie "gospodarcze" :)
    Oczywiście mowa o ZUS "za siebie" (a nie pracowników) oraz
    VAT "za siebie" (czyli nie przy S.C. !).

    >+ na ogol jest, a jesli tak to maja tutaj zastosowanie nie Ustawy tylko po
    >+ prostu UMOWA o prowadzenie rachunku osobistego zawarta z bankiem. W wielu
    >+ (wiekszosci?/wszystkich?) takich umowach jest klauzula zakazujaca
    >+ "wykorzystywania rachunku do rozliczen zwiazanych z DG"

    Zgoda.

    >+ i bank ma prawo
    >+ wypowiedziec umowe jesli stwierdzi ze klient posluguje sie kontem w sposob z
    >+ nia niezgodny. Czasem taki zapis jest nie w umowie tylko np. w regulaminie,
    >+ do ktorego przestrzegania klient sie zobowiazal podpisujac umowe.

    Zgoda.

    Tyle iż wszystko wskazuje na to iż zobowiązanie do zapłacenia VATu
    ma charakter *osobisty* a nie "gospodarczy" :)
    Dobrze pokazuje to przypadek podatnika VAT który prowadzi DG oraz
    jednocześnie wynajmuje - POZA DG - pomieszczenie jakiejś firmie
    (czyli dla owej firmy - "na jej cele DG", ale umowa najmu jest
    "osobista").
    Powiadasz że jedną cześć VATu (tę od wynajmu) podatnik będzie mógł
    zapłacić "osobiście" - a drugą już nie ??
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)