    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zaksięgowanie opłat wpisu EDG i VAT-R
    Date: Mon, 20 Feb 2006 14:40:58 +0100

    On Sat, 18 Feb 2006, Adam M wrote:

    > w Updof 2005 punkt 22.7 i 22.7a zostały uchylone

    Mo błąd, miało być 22.6 -> .5 oczywiście.

    > a ogólnie te podpunkty co
    > podałeś (chyba, że się mylę) dotyczą kosztów z innych lat

    Tak. Ale pytaniem jest na jakiej podstawie wylicza się wartość
    zaliczki na podatek ?
    Dobrze jeśli dla jakiegoś przypadku istnieje przepis szczegółowy,
    wtedy stosujemy go i już.
    A ja nie ma, tak jak w twoim przypadku ?
    Mi wychodzi że należy wtedy korzystać:
    - z tak samo sformułowanej zasady odniesionej do zaliczek.
    Już tłumaczę na przykładzie :)
    Jeśli jakiś wydatek przy memoriale jest przypisany do konkretnego
    przychodu *i* nie ma przepisu szczegółowego, pozwalającego zaliczyć
    go w konkretnym momencie, to należy zaliczyć go "do przychodu".
    Załóżmy że wykonuję robotę w listopadzie, NIE WIEM czy przychód
    uzyskam (z tej roboty) w grudniu czy w styczniu.
    A mam fakturę od podwykonawcy.
    Nie widzę podstaw zeby zaliczyć w KUP wcześniej...
    Pasuje ?
    No to stosując tę samą zasadę wypadałoby również koszty przypisane
    do spodziewanego w marcu lub kwietniu przychodu "odłożyć".

    Wiem, że to *też* nie jest ani oczywiste ani bezdyskusyjne, ale
    przecież zaliczka jest opisana jako liczona "wg zasad dotyczących
    podatku".

    > a w moim przypadku
    > wszystkie koszty zostały poniesione w 2006.

    No i dobrze.
    Mamy koszty ogólne, czyli zastosowanie znajdzie zasada potrącenia
    w roku (a tym samym okresie) zarachowania.
    I dwa przepisy szczegółowe (KPiR) do wyboru:
    - księgowanie "codzienne", wraz z otrzymywaniem dokumentów
    - księgowanie "do 20 następnego miesiąca", chronologicznie do
    zdarzeń, bez względu na moment otrzymania dokumentu.

    > Ok ale tu raczej jest sprawa przychodu, a nie kosztów.

    Zauważ że ta sprawa determinuje możliwość prowadzenia KPiR
    chronologicznie wg zdarzeń :) (a nie wg dokumentów).
    NIBY dotyczy przychodu... ale przy tej okazji uzyskuje się dodatkowo
    swobodę księgowania innych wpisów.

    > czyli. podać prawidłowe daty zdarzeń (styczniowe?) czy też 1.02.
    > czyli do księgi mimo, że zgłosiłem, że zaprowadziłem 1.02,
    > wpisać te pozycje 2 w styczniu, przed/po spisie z natury ?

    Była taka dyskusja - właśnie poszło o to czy spis z natury ma być
    pierwszą pozycją.
    I powiem że czyjaś argumentacja iż przy wyborze zasady księgowania
    chronologicznie wg zdarzeń powinien być PO tych zakupach mnie
    przekonała - skoro przyjmujemy zasadę powinna być stosowana cały
    czas.
    "Właściwej" dyskusji coś nie umiem odszukać, czyjś przykład:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
    sg/5b6604c4a54943d5

    Teza o ujmowaniu takich kosztów *po* remanencie była uzasadniana
    dla przypadku kiedy jest wystawiany DW do wydatku (czyli nie
    jest księgowany sam dokument wydatku, np. paragon albo dowód
    zapłaty, lecz DW wystawiony PÓŹNIEJ na jego podstawie),
    przykładowo:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
    sg/efd822e70a901a03
    Prawdę mówiąc do tej tezy *również* nie ma się jak przyczepić :)
    Pytaniem jest czy DW jest konieczny...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)