  • 1. Data: 2006-02-16 13:48:55
    Temat: Zaksięgowanie opłat wpisu EDG i VAT-R
    Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>

    Witam!

    Mam pytanie początkującego, a mianowicie jak zaksięgować
    opłatę za wpis do ewidencji i VAT-R.

    Program SBM (który testuje przed zakupem) nie drukuje kolumny 17 (uwagi)
    albo nie umiem go zmusić do tego.

    Opłata za wpis fizycznie nastąpiła 04.01.2006
    Opłata za VAT-R 25.01.2006

    działalność od 1.02.2006

    Zastanawiam się jak ująć te wpisy czy w styczniu czy można dać datę
    1.02.2006

    czyli miałbym

    kol 1| 2 | 6 opis | 14 pozostałe
    1 | 1.02.2006 | Renament początkowy | 0 (wszystkie kol)
    2 | 1.02.2006 | opłata za wpis do EDG | 100
    3 | 1.02.2006 | opłata za rejestracje VAT czynn | 152
    4 | 3.02.2006 | zakup pieczątki | xx

    czy też takie napisanie jest nie rzetelne ? I powinienem księgę zacząć
    od 4 stycznia ? i co z opłatą pocztową za wpisy i VATem (nie wpisuje
    tego do ewidencji?).

    Dla mnie to jest zagwozdka... a nie chciałbym od razu iść do biura, i
    najpierw samemu (z pomocą grupy ;) spróbować sił.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2006-02-17 12:36:54
    Temat: Re: Zaksięgowanie opłat wpisu EDG i VAT-R
    Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>

    Witam!

    Tak z pewną nieśmiałością zapytam ;) nikt nie ma pomysłu jak to
    zaksięgować ? Czyżby nikt (z osób mających już kontrole ;) nie wrzucał w
    koszty wpisu do EDG i VAT-R ? 8-)

    Pozdrawiam Adam

  • 3. Data: 2006-02-17 19:26:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Feb 2006, Adam M wrote:

    > Witam!
    >
    > Tak z pewną nieśmiałością zapytam ;) nikt nie ma pomysłu jak to zaksięgować ?

    Ha. A jaką metodę księgowania kosztów przyjąłeś ?
    Art.22.4 czy .6->.7 ?
    I jak prowadzisz KPiR!
    Zauważ że nie ma "jednej dobrej metody"!
    Jak ktoś zaczyna się uczyć "na przykładach" to czasami do niego nie
    dotrze że wolno prowadzić dokumentację na kilka sposobów!
    Poczytaj w szczególności rozporządzenie o prowadzeniu KPiR zwracając
    szczególną uwagę na teksty "podanik może".
    Podatnik MOŻE.
    Często jest to obwarowane różnymi "jeżeli" itepe.
    Niemniej podatnik MOŻE wybrać, jak prowadzi KPiR!
    Jedną z metod jest ujmowanie dokumentów w miarę ich otrzymywania.
    Ale *jeśli* podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży (to nie jedyny
    warunek, trzeba poczytać :)) to z grubsza biorąc może prowadzić
    KPiR chronologicznie wg zdarzeń (a nie wg *otrzynywania* dokumentów).

    Mi wychodzi że jak DG się zaczęła w środku roku (że nie ma problemu
    czy koszt dotyczy TEGO roku), a same dokumenty "przyszły" chronologicznie
    do zdarzeń :) tudzież pamiętając o argumentacji "a kto broni ująć
    koszt PÓŹNIEJ?" (Maddy) - wpisanie ich z datami zdarzeń nie wydaje
    mi się nieprawidłowe w żadnym wypadku.

    > Czyżby nikt (z osób mających już kontrole ;) nie wrzucał w koszty wpisu do
    > EDG i VAT-R ? 8-)

    Ubolewam, ale jak rozpoczynałem DG to dwie "działki" przeoczyłem
    w natłoku informacji - właśnie zaliczenie "wpisów" oraz zasadę
    wyceny ST jeśli ma się dokumenty zakupu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-02-18 09:38:56
    Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>

    Witam!

    > Ha. A jaką metodę księgowania kosztów przyjąłeś ?
    memoriał, zapomniałem wspomnieć na początku.

    > Art.22.4 czy .6->.7 ?
    w Updof 2005 punkt 22.7 i 22.7a zostały uchylone, a ogólnie te podpunkty
    co podałeś (chyba, że się mylę) dotyczą kosztów z innych lat, a w moim
    przypadku wszystkie koszty zostały poniesione w 2006.

    > Jak ktoś zaczyna się uczyć "na przykładach" to czasami do niego nie
    > dotrze że wolno prowadzić dokumentację na kilka sposobów!
    Ta dowolność nie zawsze jest dobra, i niektórzy lepiej się uczą na
    sensownych przykładach, niż przeglądając setki stron ustaw i
    rozporządzeń. No ale już nie marudzę, bo zaraz usłyszę komentarz, że z
    takim nastawieniem to sie nie powinno za DG zabierać ;)

    > Ale *jeśli* podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży (to nie jedyny
    Ok ale tu raczej jest sprawa przychodu, a nie kosztów.

    > koszt PÓŹNIEJ?" (Maddy) - wpisanie ich z datami zdarzeń nie wydaje
    > mi się nieprawidłowe w żadnym wypadku.
    czyli. podać prawidłowe daty zdarzeń (styczniowe?) czy też 1.02.
    czyli do księgi mimo, że zgłosiłem, że zaprowadziłem 1.02,
    wpisać te pozycje 2 w styczniu, przed/po spisie z natury ?

    Pozdrawiam Adam.
    (VAT, KPiR memoriał)

  • 5. Data: 2006-02-20 13:40:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Feb 2006, Adam M wrote:

    > w Updof 2005 punkt 22.7 i 22.7a zostały uchylone

    Mo błąd, miało być 22.6 -> .5 oczywiście.

    > a ogólnie te podpunkty co
    > podałeś (chyba, że się mylę) dotyczą kosztów z innych lat

    Tak. Ale pytaniem jest na jakiej podstawie wylicza się wartość
    zaliczki na podatek ?
    Dobrze jeśli dla jakiegoś przypadku istnieje przepis szczegółowy,
    wtedy stosujemy go i już.
    A ja nie ma, tak jak w twoim przypadku ?
    Mi wychodzi że należy wtedy korzystać:
    - z tak samo sformułowanej zasady odniesionej do zaliczek.
    Już tłumaczę na przykładzie :)
    Jeśli jakiś wydatek przy memoriale jest przypisany do konkretnego
    przychodu *i* nie ma przepisu szczegółowego, pozwalającego zaliczyć
    go w konkretnym momencie, to należy zaliczyć go "do przychodu".
    Załóżmy że wykonuję robotę w listopadzie, NIE WIEM czy przychód
    uzyskam (z tej roboty) w grudniu czy w styczniu.
    A mam fakturę od podwykonawcy.
    Nie widzę podstaw zeby zaliczyć w KUP wcześniej...
    Pasuje ?
    No to stosując tę samą zasadę wypadałoby również koszty przypisane
    do spodziewanego w marcu lub kwietniu przychodu "odłożyć".

    Wiem, że to *też* nie jest ani oczywiste ani bezdyskusyjne, ale
    przecież zaliczka jest opisana jako liczona "wg zasad dotyczących
    podatku".

    > a w moim przypadku
    > wszystkie koszty zostały poniesione w 2006.

    No i dobrze.
    Mamy koszty ogólne, czyli zastosowanie znajdzie zasada potrącenia
    w roku (a tym samym okresie) zarachowania.
    I dwa przepisy szczegółowe (KPiR) do wyboru:
    - księgowanie "codzienne", wraz z otrzymywaniem dokumentów
    - księgowanie "do 20 następnego miesiąca", chronologicznie do
    zdarzeń, bez względu na moment otrzymania dokumentu.

    > Ok ale tu raczej jest sprawa przychodu, a nie kosztów.

    Zauważ że ta sprawa determinuje możliwość prowadzenia KPiR
    chronologicznie wg zdarzeń :) (a nie wg dokumentów).
    NIBY dotyczy przychodu... ale przy tej okazji uzyskuje się dodatkowo
    swobodę księgowania innych wpisów.

    > czyli. podać prawidłowe daty zdarzeń (styczniowe?) czy też 1.02.
    > czyli do księgi mimo, że zgłosiłem, że zaprowadziłem 1.02,
    > wpisać te pozycje 2 w styczniu, przed/po spisie z natury ?

    Była taka dyskusja - właśnie poszło o to czy spis z natury ma być
    pierwszą pozycją.
    I powiem że czyjaś argumentacja iż przy wyborze zasady księgowania
    chronologicznie wg zdarzeń powinien być PO tych zakupach mnie
    przekonała - skoro przyjmujemy zasadę powinna być stosowana cały
    czas.
    "Właściwej" dyskusji coś nie umiem odszukać, czyjś przykład:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
    sg/5b6604c4a54943d5

    Teza o ujmowaniu takich kosztów *po* remanencie była uzasadniana
    dla przypadku kiedy jest wystawiany DW do wydatku (czyli nie
    jest księgowany sam dokument wydatku, np. paragon albo dowód
    zapłaty, lecz DW wystawiony PÓŹNIEJ na jego podstawie),
    przykładowo:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
    sg/efd822e70a901a03
    Prawdę mówiąc do tej tezy *również* nie ma się jak przyczepić :)
    Pytaniem jest czy DW jest konieczny...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-02-21 11:09:42
    Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>

    Witam!

    Dziękuję bardzo za obszerną odpowiedź na przykładach, już mi się trochę
    rozjaśniło.

    Reasumując mam 2 wyjścia:
    1. Zrobić DWZ (Dowód Wewnętrzny zakupu) z datą 1.02.2006 w którym
    umieszczę 2 pozycje wpis do EDG i rejestrację VAT-R, wydrukuję i
    podepnę dowody pocztowe wpłat.
    Zaksięguję to poprzez wpisanie tego na drugiej pozycji po Remanencie
    początkowym z datą 1.02.2006.

    2. Prowadzić ewidencje sprzedaży co umożliwi mi księgowanie do 20 dnia
    miesiąca kolejnego i wtedy będę mógł wpisać, chronologicznie te
    koszty (czyli najpierw EDG a później VAT-R) dopiero potem remanent.
    Tylko czy wpisywać z datami wpłaty czyli
    04.01.2006 wpis do EDG kolumna 14
    25.01.2006 opłata VAT-R kolumna 14
    01.02.2006 Remanent wynosi 0 PLN
    inne koszty... (na które mam faktury i są w lutym)...

    Jakoś pierwszy sposób mimo, że jest bardziej uciążliwy bo wymaga
    "codziennych" wpisów jest dla mnie mimo wszystko bardziej logiczny i dla
    mojego programu księgowego. ;)

    Pozdrawiam Adam.