    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup i NiP
    Date: Thu, 4 Sep 2008 23:56:59 +0200

    On Thu, 4 Sep 2008, krzymek wrote:

    > Natomiast jak ja to sobie tłumacze...
    > Wystawca faktury nie ma obowiązku sprawdzac czy dany podmiot istnieje, zatem
    > osoba która przychodzi po zakupy podaje dane do faktury... np. Jan Kowalski,
    > i to dane adrsowe i NIP.

    No ale podanie NIP nie jest tożsame z deklaracją, że nabywca prowadzi DG.

    > i w takim przypadku sprzedawca nie wie czy Pan Jan Kowalski prowadzi firmę

    O to to :)
    Mieliście kontrolę pod tym kątem? :)

    > pod nazwą swojego imenia i nazwiska zarejestrowana w swojej gminie czy po
    > prostu chciał nabyć towar dla siebie prywatnie podajać pełne dane.

    FYI: nawet dość dawno to było, ale spotkałem się w takim przypadku
    (wystawienia f-ry) z żądaniem sprzedawcy, aby podać czy towar jest
    nabywany na cele DG.
    Ówcześnie f-ry były podpisywane, tak dla porządku.

    > P.S.
    > Gdybyś przytaczał te paragrafy to sprawdz czy co kwalifikuje do posiadania
    > kasy fiskalnej,

    Sprzedaż OFnpDGoRR, zdecydowanie! :)
    O tym czy ktoś jest osobą fizyczną nie prowadzącą DG bądź rolnikiem
    ryczałtowym NIE decyduje dokument zakupu.
    Decyduje o tym stan faktyczny (czy nim jest bądź nie jest).
    Przepis?
    A tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    Art. 111
    1. Podatnicy dokonujšcy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzšcych
    działalnoœci gospodarczej oraz rolników ryczałtowych sš obowišzani
    prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu
    kas rejestrujšcych.
    ---

    +++
    § 3. 1. Zwalnia się z obowišzku ewidencjonowania do dnia
    31 grudnia 2008 r. również:
    [...]
    3) podatników, u których kwota obrotu z działalnoœci,
    o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty
    40.000 zł i jeżeli wczeœniej nie powstał wobec nich
    obowišzek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4;
    ---

    Wysoki Sejm postanowił nie wnikać *jak* sprzedawca ustali.
    Sprzedaje OFnpDGoRR - ma liczyć do limitu kasy.

    Jak wprowadzi Cię w błąd oświadczeniem, które możesz udowodnić,
    to IMHO "w razie czego" można go pociągnąć do odpowiedzialności.
    Jak nie składa żadnego oswiadczenia, to IMVHO stwierdzenie stanu
    faktycznego jest zmartwieniem sprzedawcy.
    Na pewno podanie NIP o niczym nie świadczy.
    Można ewentualnie bronić się stwierdzeniem, że podanie firmy
    (czyli nazwy DG) zawierającej coś więcej niż imie i nazwisko
    *jest* oświadczeniem, że zakup jest "na DG".
    Jak takie oświadczenie jest podpisane (a ew. dane jakoś
    uwiarygodnione, znaczy bardziej niż "był człowiek i powiedział
    że jest z firmy Jan Kowalski Okna i Szklenie") to on
    jest winien (wprowadził w błąd) i IMO można się JAKOŚ
    bronić...

    > czyli obrót na pragonach powyzej jakiejś kwoty i czy w tą
    > kwote wchodzą też faktury wystawione bez nipów.

    Nie ma takiego kryterium!
    Wcale - za jednym jedynym drobnym wyjątkiem faktur na *usługi*
    w ilosci do 50 usług dla nie więcej niż 20 podmiotów rocznie
    (w tabelce, w rozporządzeniu, jest takie zwolnienie z kasy,
    a przynajmniej było jak ostatnio oglądałem).

    Normalnie liczy się sprzedaż OFnpDGoRR :) i już (FAKTYCZNIE
    dokonana dla tych podmiotów).

    pzdr, Gotfryd