  • 1. Data: 2002-04-17 19:19:29
    Temat: Zakup oprogramowania OEM na firmę
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    Chciałem zakupić na firmę system Windows XP OEM PL pełna wersja za bardzo
    okazyjną cenę na Allegro (połowa sklepowej). I teraz mam wątpliwości czy nie
    mam do czynienia z kimś kto chce mnie wkopać. Użytkownik niby wiarygodny,
    deklaruje możliwość wystawienia FVAT, system oryginalny, z licencją tylko
    bez dokumentacji.
    Jakie są przesłanki zakupu takiego oprogramowania, tzn. na co zwrócić uwagę
    tak aby wszystko grało i w razie czego nie posądzono mnie o uzytkowanie
    pirackiego oprogramowania?

    --
    << Arkadiusz Piotrowski <---------> e-mail: i...@a...com.pl >>
    << ICQ: 10304552 <---------> SMS Plus GSM: +48607550438 >>

  • 2. Data: 2002-04-17 19:38:33
    Temat: Re: Zakup oprogramowania OEM na firmę
    Od: Ziemek Borowski <z...@Z...Waw.PL>

    Arkadiusz Piotrowski na pl.soc.prawo.podatki:
    > Jakie są przesłanki zakupu takiego oprogramowania, tzn. na co zwrócić uwagę
    > tak aby wszystko grało i w razie czego nie posądzono mnie o uzytkowanie
    > pirackiego oprogramowania?

    to będzie pirat. OEM jest ważny tylko dla całości zestawu: sprzęt i
    oprogramowanie z którym zostało nabyte.

    --
    Ziemek Borowski ZMB-RIPE http://ziembor.waw.pl/zmb/

  • 3. Data: 2002-04-17 19:59:31
    Od: "Krzysztof Kowalski" <k...@b...pl>

    Użytkownik "Ziemek Borowski" <z...@Z...Waw.PL> napisał w
    wiadomości news:slrnabrjqn.ksk.ziembor.news@bluesky.domek.ziemb
    or.waw.pl...
    > Arkadiusz Piotrowski na pl.soc.prawo.podatki:
    >
    > to będzie pirat. OEM jest ważny tylko dla całości zestawu: sprzęt i
    > oprogramowanie z którym zostało nabyte.

    Primo: każdy OEM może mieć swoje warunki - różne firmy różnie to regulują.
    Licencje Microsoft na systemy operacyjne, w tym Windows XP OEM wymagają dla
    legalności zajścia dwóch warunków:
    1.) zakupu systemu wraz z prawie dowolnym elementem komputera (może być
    nawet modem, kostka RAM, CD-ROM itp) - te warunki zostały zliberalizowane
    ok. kilku miesiecy temu. Obejmuję w tej chwili także pakiety Office i
    poszczególne jego składniki w wersji OEM, o czym mało kto wie. Można kupić
    Office OEM z kostką RAM i będzie to legalne w świetle nowych regulacji
    Microsoft Polska. Warunek: oprogramowanie i sprzęt MUSZĄ być na jednej
    fakturze - i nie ma zlituj się tutaj :-) I musi być to faktura. Sam zakup na
    fakturze Windows XP OEM nie pozwala na używanie legalne tego systemu. Tak
    robią tylko sprzedawcy do dalszej odsprzedaży.
    2.) Wymagana jest też nalepka licencyjna. Ale tutaj już nie ma takiego bólu
    bo nikt Ci nie może zabronić zgubienia tej nalepki, zalania ją atramentem
    itp itd. Jeśli będziesz miał spełniony pkt 1 nikt Ci nic nie zrobi.

    To tyle.
    K. Kowalski

  • 4. Data: 2002-04-17 20:22:21
    Od: "Antara" <g...@p...com>

    Użytkownik "Krzysztof Kowalski" <k...@b...pl> napisał w wiadomości
    > 1.) zakupu systemu wraz z prawie dowolnym elementem komputera (może być
    > nawet modem, kostka RAM, CD-ROM itp) - te warunki zostały zliberalizowane
    > ok. kilku miesiecy temu.

    Niestety, od 1-go kwietnia jest po staremu .

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2002-04-17 21:06:27
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    Użytkownik "Antara" <g...@p...com> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Krzysztof Kowalski" <k...@b...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Niestety, od 1-go kwietnia jest po staremu .

    Czyli że tylko z całym komputerem???
    W zaprzyjaźnionym sklepie komputerowym bardzo się najpierw zdziwili że ktoś
    sprzedaję tą wersję systemu tylko za 250zł, ale powiedzieli że legalna
    sprzedaż jest taka jaką właśnie przytoczył poprzednik - K.Kowalski... więc
    już sam nie wiem???
    Mogę prosić o jakieś regulacje prawne?

  • 6. Data: 2002-04-17 21:47:08
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Wed, 17 Apr 2002 23:06:27 +0200, "Arkadiusz Piotrowski"
    <a...@p...com.pl> napisałbył:

    >Czyli że tylko z całym komputerem???

    E, nie... Na stronie http://www.progres.zabrze.pl/ znalazłem coś
    takiego:

    --- Systemy operacyjne mogą być rozpowszechniane albo razem z
    całkowicie zmontowanym systemem komputerowym, albo ze składnikiem
    sprzętu komputerowego, nie będącym urządzeniem peryferyjnym.
    Dotychczas stosowany termin ?sprzęt? został zmieniony na ?składnik
    sprzętu komputerowego, nie będący urządzeniem peryferyjnym?

    Czyli odnośnie Windowsa tylko ucięli możliwość sprzedawania z drukarką
    np... Ale za to:

    -- Aplikacje i programy serwerowe firmy Microsoft mogą być
    rozpowszechniane wśród użytkowników jedynie z całkowicie zmontowanym
    systemem komputerowym

    Czyli niestety Office oraz Windowsy serwerowe już tylko ze sprzętem...

    Dokładna treść licencji OEM tutaj:
    http://www.microsoft.com/poland/oem/
    a dokładniej to:
    http://www.microsoft.com/poland/oem/legalne/umowa.ht

    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 7. Data: 2002-04-17 21:53:38
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Wed, 17 Apr 2002 21:59:31 +0200, "Krzysztof Kowalski"
    <k...@b...pl> napisałbył:

    >2.) Wymagana jest też nalepka licencyjna. Ale tutaj już nie ma takiego bólu
    >bo nikt Ci nie może zabronić zgubienia tej nalepki, zalania ją atramentem
    >itp itd. Jeśli będziesz miał spełniony pkt 1 nikt Ci nic nie zrobi.

    9. UMIESZCZANIE ETYKIETY CERTYFIKATU AUTENTYCZNOŚCI
    Jeśli Jednostka Oprogramowania zawiera komputerowy system operacyjny
    firmy Microsoft, to Producent Systemów, który dostarcza tę jednostkę
    razem z całkowicie zmontowanym systemem komputerowym, musi zdjąć folię
    zabezpieczającą tylną stronę etykiety Certyfikatu Autentyczności i
    przykleić etykietę na zewnętrznej części obudowy systemu komputerowego
    w widocznym miejscu.

    Skoro przyklejona, to nie mozesz zgubić... Choć faktycznie dotyczy to
    tylko zmontowanych zestawów...

    Natomiast bajer jest tutaj:

    16.4. Niniejsza umowa podlega prawu stanu Waszyngton, USA.
    Licencjobiorca zgadza się podporządkować jurysdykcji sądów federalnych
    i stanowych z siedzibą w stanie Waszyngton, USA.

    Słowem -- jak się MS coś nie spodoba, to masz jechać do USA i
    podporządkować się ichnim sędziom... Niesamowite...

  • 8. Data: 2002-04-18 13:28:29
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Wed, 17 Apr 2002 23:53:38 +0200, w
    <q...@4...com>, Tristan Alder
    <s...@p...onet.pl> napisał(-a):

> [...]
    >
    > Słowem -- jak się MS coś nie spodoba, to masz jechać do USA i
    > podporządkować się ichnim sędziom... Niesamowite...

    Pewnie dlatego BSA nie karze OEM-owców, mimo że nie kupili Windowsa
    razem ze "elementem komputera". Skoro umowa zawiera przepisy niezgodne
    z polskim prawem, to kwestią interpretacji jest czy wiąże uzytkownika,
    czy nie. W końcu z MS żadnej umopwy nie zawierał.

  • 9. Data: 2002-04-18 13:38:44
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl>

    > Skoro przyklejona, to nie mozesz zgubić... Choć faktycznie dotyczy to

    mozesz powiedziec, ze kot ci zdrapal i zjadl

    > 16.4. Niniejsza umowa podlega prawu stanu Waszyngton, USA.
    > Licencjobiorca zgadza się podporządkować jurysdykcji sądów federalnych
    > i stanowych z siedzibą w stanie Waszyngton, USA.

    jak zlamiesz umowe, to mozesz takze spokojnie zlamac ten punkt

  • 10. Data: 2002-04-18 21:00:38
    Od: "Krzysztof Kowalski" <k...@b...pl>

> [...]
    > zabezpieczającą tylną stronę etykiety Certyfikatu Autentyczności i
    > przykleić etykietę na zewnętrznej części obudowy systemu komputerowego

    Kiedyś nawet zabiłem prawnikom MS Polska z tym ćwieka. Prosiłem dwukrotnie o
    interpretację pisemną co jeżeli użytkownik będzie musiał zmienić obudowę lub
    zaleje znaczek kawą - zawsze nabierali wodę w usta. Czyli nie napiszą
    wprost, że bezwzględnie traci się licencję i wiedzą o tym.
    Cały ten MS Polska nie trzyma się żadnych podstaw prawnych ze swoimi
    licencjami. Kiedyś kupiłem MS Office Edu wersja dla studentów - wg nich
    absolutnie nie można używać tego do działalności komercyjnej. A ja się ich
    pytam - na podstawie jakiego zapisu w licencji? Nie ma w licencji słowa
    wprost o tym, że nie można tego wykonywać do działalności komercyjnej. Jest
    wręcz napisane, że jest to wersja dla jednostek edukacyjnych. Pieprzną więc
    naklejkę na obudowę "Wersja dla studentów - nie do zastosowań komercyjnych"
    i wydaje im się, że to ma wyższy priorytet niż licencja w środku. No, ale
    ludzie dają się nabrać. Ogólnie trzeba robić na nich zlewkę ;-))) Zachęcam
    do pir... ;-))) Ja żałuję, że cokolwiek od nich kupiłem - nigdy mi helpdesk
    w niczym nie pomgół - ciągle tylko słyszę, że ktoś się ze mną skontaktuje bo
    problem jest niestandardowy :-)))
    A co do OEM. Otrzymuję biuletyny Microsoft OEM Builder Partner i albo nie
    było zmian na gorsze albo przeoczyłem jakiś biuletyn - muszę sprawdzić.

    K. Kowalski