  • 11. Data: 2010-07-15 06:44:45
    Temat: Re: Założenie DG i Spis z Natury
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jul 2010, ajt wrote:

    > No i jeszcze pytanie o "DG w rozumiwniu ZUS" :)

    Hm... "twórca"? Czy "działalność wykonywana osobiście"?
    (sprzedaż praw majątkowych zdaje się nie jest oddzielnie wymieniona
    w ustawie o SUS, ale to nie wyklucza interpretacji związanych
    z pasowaniem do kilku przypadków :))

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2010-10-01 17:56:49
    Od: vax <m...@o...pl>

    > Dobra wiadomość jest taka, że za to będziesz miał ryczałtowy 50% KUP z
    > tegoż osobistego przychodu z MPA.

    Moim zdaniem, rozliczając się w formie ryczałtu od przychodów
    ewidencjonowanych nie ma możliwości uwzględnienia 50% kosztów uzyskania
    przychodu, ponieważ ta forma opodatkowania wogóle nie uwzglęnia kosztów
    - podatek oblicza się od przychodu a nie od dochodu.

    Prowadząc kpir i płacąc podatek na zasadach ogólnych:
    dochód = przychód - koszty
    Koszty uzyskania przychodu oblicza się wg zasad określonych w art.22 i
    23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    Art. 22. ust. 9. pkt. 3.
    Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się:
    z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów
    wykonawców z praw
    pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez
    nich tymi
    prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te
    oblicza się
    od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu
    składki
    na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o
    których
    mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit.b), których podstawę wymiaru stanowi ten
    przychód,

    Przykład rozliczenia:

    Załóżmy że sprzedam w miesiącu 10 programów (usługa licencjonowania) po
    10zł i dodatkowo poniosę koszt zakupu nowego cd-romu (40zł) do komputera
    który używam do tworzenia tych programów (dla przykładu obliczenia):
    przychód = 10 * 10zł = 100zł
    koszty = 50% * 100zł + 40zł = 90zł
    dochód = 100zł - 90zł = 10zł

    Myślę że to jest prawidłowe obliczenie dochodu mojego typu działalności.
    Jeżeli ktoś widzi błąd w moim rozumowaniu to proszę o informację.

  • 13. Data: 2010-10-01 19:46:38
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-01 19:56, vax wrote:

> [...]
    >
    > Myślę że to jest prawidłowe obliczenie dochodu mojego typu działalności.
    > Jeżeli ktoś widzi błąd w moim rozumowaniu to proszę o informację.

    Wszytko zależy od tego, czy MPA *nabyłeś* w ramach DG, czy nie.

    Jeśli nabyłeś w ramach DG (kupiłeś, pozyskałeś wraz z zamówionym dziełem
    albo jako efekt pracy Twoich *pracowników*) to przychody z MPA są jak
    najbardziej przychodami z DG. Ale wtedy oczywiście nie ma mowy o 50% KUP.

    Jeśli natomiast MPA nie nabyłeś w ramach DG - na przykład rzeźbisz jakiś
    software mając nadzieję, że kiedyś go sprzedasz - to przychód z takich
    MPA jest Twoim osobistym przychodem.

    I wtedy koszty jakie ponosisz (prąd, CDROM z Twojego przykładu, etc)
    *nie* są KUP w DG. Natomiast mogą być KUP dla przychodu osobistego ale
    musisz zdecydować, czy korzystasz z KUP ryczałtowego (50%) czy z
    rzeczywistego.

    To tak w skrócie.

    Piotrek

  • 14. Data: 2010-10-01 19:59:19
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-01 21:46, Piotrek wrote:

    > Wszytko zależy od tego, czy MPA *nabyłeś* w ramach DG, czy nie.

    Doczytałem, że rzeźbisz samodzielnie. Czyli przychód jest osobisty i
    zapomnij o wrzucaniu kosztów (dotyczących produkcji tego software) jako
    KUP w DG. Jeśli nie będziesz miał jakichkolwiek innych przychodów to
    IMHO nie bardzo jest sens zakładania DG (w sensie PDOF).

    Piotrek

  • 15. Data: 2010-10-01 20:58:38
    Od: vax <m...@o...pl>

    Czyli nie opłaca mi się zakładać DG? Bo jak rozumiem, zgodnie z definicją:

    USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
    Art. 15. ust. 2.
    Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów,
    handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby
    naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne
    zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w
    okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób
    częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności
    polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i
    prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    ...jeżeli chcę świadczyć usługi licencjonowania w sposób częstotliwy to
    powinienem założyć DG.

  • 16. Data: 2010-10-01 21:02:43
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-01 22:58, vax wrote:
    > ...jeżeli chcę świadczyć usługi licencjonowania w sposób częstotliwy to
    > powinienem założyć DG.

    Możesz być czynnym vatmanem bez rejestrowania DG w UG i US.

    Musisz rozróżniać DG w sensie PDOF i VAT oraz w sensie ZUS i pierdyliona
    innych ustaw.

    Piotrek

  • 17. Data: 2010-10-01 21:06:55
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-01 23:02, Piotrek wrote:
    > Musisz rozróżniać DG w sensie PDOF i VAT oraz w sensie ZUS i pierdyliona
    > innych ustaw.

    I jeszcze zapomniałem dodać, ze pretensje należy kierować nie na grupę
    tylko do "miszczów businessu" z Wiejskiej.

    Piotrek

  • 18. Data: 2010-10-04 07:51:24
    Od: "Marcin" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości

    > Możesz być czynnym vatmanem bez rejestrowania DG w UG i US.
    >
    > Musisz rozróżniać DG w sensie PDOF i VAT oraz w sensie ZUS i pierdyliona
    > innych ustaw.
    >
    > Piotrek

    Dwa pytania:
    1. gdyby vax nie założył DG to nie mógłby wystawiać faktur VAT?
    2. gdyby założył DG i wystawiał faktury vat za licencje to czy pomimo tego
    że taka faktura vat jest wystawiona z DG to czy wówczas jest to przychód
    osobisty? Raczej dziwnie by wyglądało gdyby vat rozliczał z DG a przychód i
    koszty od tego przychodu dopiero rozliczał w picie rocznym zamiast
    uwzględniać je w comiesięcznych lub kwartalnych zaliczkach na podatek
    dochodowy z DG.

    Marcin

  • 19. Data: 2010-10-04 07:59:38
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-04 09:51, Marcin wrote:
    > Dwa pytania:
    > 1. gdyby vax nie założył DG to nie mógłby wystawiać faktur VAT?

    FV możesz/musisz wystawiać kiedy zarejestrujesz się jako czynny vatman.
    Prowadzenie DG w sensie PDOF nie jest warunkiem koniecznym takiej
    rejestracji.

    > 2. gdyby założył DG i wystawiał faktury vat za licencje to czy pomimo tego
    > że taka faktura vat jest wystawiona z DG to czy wówczas jest to przychód
    > osobisty?

    A osoba fizyczna prowadząca lub nie DG to VAT rozlicza jako niby kto?
    Jako Jan Kowalski przecież, a nie jako Jan Kowalski "Cudna nazwa
    przedsiębiorstwa Jana Kowalskiego".

> [...]
    > koszty od tego przychodu dopiero rozliczał w picie rocznym zamiast
    > uwzględniać je w comiesięcznych lub kwartalnych zaliczkach na podatek

    IMHO spora część polskich ustaw i rozporządzeń wygląda dziwnie, żeby nie
    powiedzieć debilnie, i jakoś nikt się tym nie przejmuje.

    Piotrek

  • 20. Data: 2010-10-05 13:12:05
    Od: Kotlet z karkówki <m...@m...maill>

    W dniu 2010-10-01 23:02, Piotrek pisze:

    > Możesz być czynnym vatmanem bez rejestrowania DG w UG i US.
    >
    > Musisz rozróżniać DG w sensie PDOF i VAT oraz w sensie ZUS i pierdyliona
    > innych ustaw.
    >
    > Piotrek

    a w sensie ZUSu prowadzilby DG sprzedajac l;icencje na wytworzone przez
    siebie oprogramowanie LUB zawierajac umowy z innymi podmiotami o
    udzielanie takich licencji (umowy z dystrybutorami) ?
    (druga czesc pytania - o dystrybutorow- w sumie takze dotyczy PDOF)

    --
    http://program.do.wystawiania.faktur.dumpingowiec.pl - rewelacja !
    http://program.do.fakturowania.dumpingowiec.pl