  • 1. Data: 2002-05-14 09:02:39
    Temat: Zawieszanie ZUS
    Od: Jacek Filipkiewicz <f...@i...com.pl>

    Witam.

    Dzisiaj wyrejestrowalem sie z dobrowolnego ubezpieczenia
    chorobowego (indywidualna dzialalnosc gospod.).

    Ale niestety dowiedzialem sie, ze w tym wypadku jesli
    bede chory to bede musial placic skladki w pelnym wymiarze-
    od pelnej podstawy (do tej pory podstawe moglem proporcjonalnie
    pomniejszac).

    Pani z okienka mi na to, ze moge w wypadku choroby zawieszac
    dzialalnosc (ZWUA, ZWPA) a potem zarejestrowac. Powiedziala
    takze, ze oni nie sprawdzaja z jakiego powodu zawieszam.

    Pytanie:

    Czy jesli zwykle wystawiam faktury na koncu miesiaca moge
    zawieszac bezkarnie dzialalnosc od 1 do np. 27 kazdego miesiaca,
    a od 28 do 31 odwieszac?
    Kazdy wie, ze lepiej te 500 zlotych dac na prywatne ubezpieczenie
    niz do ZUS.

    Pzdr

  • 2. Data: 2002-05-14 11:30:30
    Temat: Re: Zawieszanie ZUS
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    He, to zagadnienie jest troche "sliskie". Wiem, ze wielu tak robi ale nie
    tak czesto.
    Zalezy od charakteru dzialalnosci. np. jezdzisz do klientów lub z towarem to
    Cie moga zlapac. "O dzialalnosc zawieszona, a byl Pan u klienta i odebrac
    towar". Albo "podpisal pan fakture w sklepie na zakup np. papieru do
    drukarki!" lub "zlozyl Pan deklaracje w Zusie 15-ego osobiscie", "Zona
    byla -odpowiesz" a oni "A jest zgloszona jako osoba wspólpracujaca?" itp.
    Trzeba po prostu uwazac.
    No jak tak bedziesz robil regularnie, co miesiac, to wczesniej czy pózniej
    Cie skontroluja. I to pod kontem znalezienia dziury.
    Ja bym radzil sie gdzies u znajomego zatrudnic na 1/3 etatu na najnizsze
    wynagrodzenie. Ubezpieczenie zdrowotne masz, skladek na prowadzacego dzial.
    nie placisz. Tylko zdrowotne (które odliczasz od podatku). No i cos
    znajomemu na ubezpieczenie i za fatyge. Na pewno wyjdzie taniej.

    WS

    Użytkownik Jacek Filipkiewicz <f...@i...com.pl> w wiadomooci do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@i...com.pl...

  • 3. Data: 2002-05-14 12:17:11
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 May 2002, Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:
    [...]
> [...]
    >+ nie placisz. Tylko zdrowotne (które odliczasz od podatku). No i cos

    W kwestii formalnej: wykazywana pensja musi być co najmniej
    równa minimalnemu wynagrodzeniu. To nie może być 1/3 etatu
    z minimalnej pensji !
    Chyba że "wynagrodzenie" jest za um. cywilnoprawną oZUSowaną
    (a nie o pracę), wtedy podobnoż....

  • 4. Data: 2002-05-14 20:07:36
    Od: p...@p...onet.pl (Piotr J. Ochwal)

    Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:
    > Ja bym radzil sie gdzies u znajomego zatrudnic na 1/3 etatu na najnizsze
    > wynagrodzenie.

    O, to ja mam z kolei pytanie - czy 1/3 etatu to najmniej? 1/4 już jest
    za mało, żeby "dużego" ZUSu nie płacić?
    --
    pjo

  • 5. Data: 2002-05-14 21:41:04
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Piotr J. Ochwal <p...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:5...@p...onet.pl...

    > O, to ja mam z kolei pytanie - czy 1/3 etatu to najmniej? 1/4 już jest
    > za mało, żeby "dużego" ZUSu nie płacić?

    Gotfryd ma rację. Pisząc 1/3 miałem na myśli że gość nie musi "być
    codziennie w pracy", podpisywać listy obecności itp.
    Ale wynagrodzenie musi być "najniższe" dopuszczalne czyli obecnie 760zł. Ten
    etat nie ma większego znaczenia.
    WS

  • 6. Data: 2002-05-15 06:19:43
    Od: "Dante" <d...@h...com>

    Czegos tu nie rozumiem, ja mam pracownika na 1/2 etatu i place mu 380 zl i
    zaden urzad sie tego nie czepia (sami mi tak doradzili), czy robie cos nie
    tak?

  • 7. Data: 2002-05-15 06:34:21
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Dante" <d...@h...com> napisał w wiadomości
> [...]
    380 zl i
    > zaden urzad sie tego nie czepia (sami mi tak doradzili), czy robie

    Dlaczego ma się czepiać. Wysokość wynagrodzenia wynikająca
    z ułamka etatu jest istotna tylko dla pracownika
    prowadzącego jakąś dodatkową działalność.
    Możesz zatrudnić nawet na 1/760 etatu za 1zł.
    Ale jeśli pracownik chce uniknąć płacenia składek na ub. społ.
    to wymiar etatu nie ma znaczenia. Ma być 760 ( a może już więcej??)
    a czy to 1/2 czy 8/5 etatu nie ma znaczenia.

    CEZ

  • 8. Data: 2002-05-15 07:20:40
    Od: "Dante" <d...@h...com>

    Nie wiem czy sie dobrze rozmumeimy, ja za pracownika na 1/2 etatu place
    skladki do ZUS obliczone od podstawy 380 zl. Wlasnie dzwonilem do ZUS i
    powiedzieli ze tak jest dobrze. (jezeli zatrudne go na 1/4 etaty to zaplace
    od podstawy 190 zl).

    pozdr
    Dante

  • 9. Data: 2002-05-15 08:24:48
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Dante <d...@h...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:abt29q$a12$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > skladki do ZUS obliczone od podstawy 380 zl. Wlasnie dzwonilem do ZUS i
    > powiedzieli ze tak jest dobrze. (jezeli zatrudne go na 1/4 etaty to

    Wszystko jest ok.
    Rozpatrujemy przypadek kiedy ktos chce uniknąć płacenie ZUSu od pracodawcy
    czyli prowadzącego działalność.
    Teraz to jest ponad 500zł. Więc może uniknąć zatrudniając się na umowę o
    pracę gdzie indziej ale jego wynagrodzenie nie może być niższe od 760zł
    (dalej jest ta kwota) brutto. Wprawdzie oszczędności nie będą wielkie ale
    zawsze coś. Mnie wychodzi, że zaoszczędzi 160zł, czyli w sam raz tyle żeby
    wpłacać na III filar.
    Z pracownikiem jest ok. Możesz zatrudniać na jaki chcesz etat. Tylko jakby
    tak chciał prowadzić działalność gospodarczą (ten pracownik) to wtedy musi
    dodatkowo płacić 500zł za pracodawcę.

    Jak 380 zł to nie płacisz zdrowotnego. Mniekazali wysłac pismo do KAsy
    Chorych z powiadomieniem, że od pracownika nie płacę zdrowotnego. Wysłałeś?
    Może nie wszędzie każa? Co na to reszta grupowiczów?

    WS

  • 10. Data: 2002-05-15 08:58:53
    Od: "ESka" <e...@w...pl>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" napisał w wiadomości

> [...]
    Wysłałeś?
    | Może nie wszędzie każa? Co na to reszta grupowiczów?

    Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym art. 169g ust.3 i 4, tj.:
    3. Płatnik składek przekazuje, w terminie, o którym mowa w art. 26 ust. 1,
    do właściwej kasy chorych zestawienie składek na ubezpieczenie zdrowotne
    pobranych z uwzględnieniem obniżenia, określonego w ust. 1, zawierające
    informację o wysokości tych składek, jeżeli były ustalane zgodnie z
    przepisami rozdziału 3.

    4. Zestawienie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać ponadto: imię,
    nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, numer NIP ubezpieczonego, a w
    przypadku braku tych numerów rodzaj i numer dowodu tożsamości, nazwę, adres
    siedziby, numer NIP oraz numer REGON płatnika składek.

    Znaczy się wszędzie każą :)))

    ESka