  • 1. Data: 2002-05-14 08:29:02
    Temat: kiedy zgłaszać?
    Od: "bart" <z...@g...pl>

    dwa miesiace temu zarejestrowałem działalność gospodarczą,kilka tygodni temu
    zgłosiłem sie również do urzędu statystycznego po regon. niestety musiałem
    wyjechać z kraju i nie dopełniłem obowiązku zgłoszenia w skarbowym i
    zusie-na jakie przyjemności z ich strony moge teraz liczyc??
    dzialalnosci gospodarczej jeszcze nie prowadze, zus mam oplacany w innej
    firmie czy w zwiazku z tym opoznieniem czeaja mnie jakies powazniejsze
    konsekwencje??

  • 2. Data: 2002-05-14 11:47:20
    Temat: Re: kiedy zgłaszać?
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    A pewnie. Konsekwencje są zawsze.:-(
    Za niezgłoszenie w terminie to jest "wykroczenie skarbowe". Tu może być kara
    jak sądzę nieduża. Ja dostałem za PIT-5 nie złozony w terminie 200zł. Nie
    wiem jakie kary daje ZUS (chyba sprawy dalej przekazują do u.skarbowego),
    więc to oni dają.
    Szybko zgłoś DG do US i ZUS. W US musisz napisać wszystkie dane dokładnie.
    Musisz założyć rachunek firmowy w banku (pieczątka). Tylko z niego płacisz
    składki ZUS. Musisz wybrać formę opodatkowania (ryczałt?, zasady
    ogólne?KPiR, VAT itp). Musisz także podać miejsce przechowywania dokumentów,
    kto jest odpowiedzialny za przekazywanie deklaracji podatkowych i
    odprowadzanie podatku. No i musisz zaprowadzić wymaganą dokumentację od dnia
    rozpoczęcia działalności (data na zgłoszeniu-nie ważne jest czy faktycznie
    coś prowadzisz czy nie).
    .Jak jesteś zatrudniony w innej firmie na umowę o pracę to nie płacisz
    ubezp. społecznego tylko zdrowotne. Razem ze zgłoszeniem musisz złożyć
    deklaracje DRA za miesiące ubiegłe od momentu rozpoczęcia działalności
    (jw.data na zgłoszeniu-nie ważne jest czy faktycznie coś prowadzisz czy
    nie). I zapłacić składki z odsetkami. Jak to zrobisz sam bez wezwania to
    "kara" będzie łagodniejsza.
    Czekaj spokojnie na wezwanie. Może przyjść nawet za rok lub dłużej. Nie
    wykłócaj się, grzecznie się pokajaj i zapłac ile Ci naliczą.

    powodzenia
    WS

    Użytkownik bart <z...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:abqhr5$t6r$...@n...tpi.pl...

  • 3. Data: 2002-05-14 12:38:33
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 May 2002, bart wrote:

> [...]
    >+ zusie-na jakie przyjemności z ich strony moge teraz liczyc??
    >+ dzialalnosci gospodarczej jeszcze nie prowadze,

    No to NIE MA SPRAWY.

    Zgłoszenie DG w UM i rejestracja w GUS to jedno - wynika
    z Kodeksu Handlowego który wymaga, żeby nie podejmować działalności
    przed rejestracją.
    Do ZUS i US zgłaszasz *faktyczne rozpoczęcie działalności*,
    więc jeśli nic nie robiłeś - to nie ma sprawy !

    >+ czy w zwiazku z tym opoznieniem czeaja mnie jakies powazniejsze
    >+ konsekwencje??

    Żadnych konsekwencji :)
    Pisze do ciebie człowiek który rozpoczął DG z *celowym* opóźnieniem
    między rejestracją a rozpoczęciem, upewniałem się kilka razy
    w różnych źródłach. Po czym "machnąłem" się z datą na jednym papierku
    i tłumaczyłem się w US - ponieważ reszta "pasowała" to się
    wytłumaczyłem; do zasady (opóźnienia) nikt zastrzeżeń nie miał.
    ZUS się zgłosił sam (z pismem ponaglającym) - to wytłumaczyłem,
    pani rzekła "acha" - i tak zostało.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-05-14 13:02:30
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 May 2002, Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:

    >+ A pewnie. Konsekwencje są zawsze.:-(

    Najpierw trzeba coś przeskrobać, jednak ;)

    >+ Za niezgłoszenie w terminie to jest "wykroczenie skarbowe".

    Podanie w sprawie formalnej: pisz odpowiedzi *pod*, będzie łatwiej się
    odnosić z komentarzami :)
    Tak to ja teraz będę musiał przenosić :(
    (się robi):

    >+ > dzialalnosci gospodarczej jeszcze nie prowadze,

    Zauważyłeś ten tekst ? -:O :)
    Pytający NIE POPEŁNIŁ WYKROCZENIA.
    I może taką "nieaktywną" DG potrzymać sobie, ile uważa
    za konieczne - aż "rozpocznie działalność".
    W sprawie kiedy działalność się "rozpoczyna" była już dyskusja,
    część grupowiczów uważała że jest nią pierwsza sprzedaż; ja
    jestem (jako ostrożny) po stronie nie kupowania (tj. możliwości
    uznania zakupu na firmę jako "działalności").

    >+ Tu może być kara

    Nie strasz gościa, wrzodów żołądka się nabawi :)
    Grunt żeby rzetalnie poinformował o rozpoczęciu DG jak
    należy.
    [...]
    >+ Szybko zgłoś DG do US i ZUS. W US musisz napisać wszystkie dane dokładnie.

    Bez "szybko" - z mojego doświadczenia wiem, że mozna się na
    pośpiechu "przejechać" ;) bo niektóre papiery składa się *po* a nie
    *przed* !

    >+ Musisz założyć rachunek firmowy w banku (pieczątka).

    Rachunek musi, ale też bez zabijania się: ZUS można płacić
    z konta osobistego (patrz stosowne dyskusje) !
    Pieczątka - niby do życia potrzebna nie jest, ale np. załatwienie
    czegoś "na firmę" w TPSA wymaga posiadania albo pieczątki, albo czołgu :>

    >+ Tylko z niego płacisz składki ZUS.

    Sprzeciw. Podatki to koniecznie, z ZUSem ja tam się zgadzam
    z grupowymi wnioskami (ze można z "osobistego")
    [...dożu rzeczy które musi i z którymi się z grubsza zgadzam...]
    [...]
    >+ No i musisz zaprowadzić wymaganą dokumentację od dnia
    >+ rozpoczęcia działalności (data na zgłoszeniu-

    Przezornie zapytam: którym zgłoszeniu ??
    Owszem - daty zgłoszenia DG w US *i* prowadzenia dokumentacji
    (chyba 7 dni od założenia dokumentacji).
    Właśnie tu się pospieszyłem, składając zawiadomienie o założeniu
    KPiR *przed* *rozpoczęciem* DG :> Ale pomyliłem się gdzie indziej
    podając niechćacy datę *jeszcze* wcześniejszą :]
    Data wpisu w UM - jako rzeczono - musi tylko być wcześniejsza
    od faktycznego rozpoczęcia.

    Poproszę o nie przyjmowanie tego co powyżej z urazą - bo
    opisałeś co i jak, tylko że gość mógł się przejąć to
    gorąco protestuję przeciw uchybieniom formalnym i merytorycznym :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-05-14 16:16:35
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    (ciach, bo do tego miejsca było OK)

    > Zgłoszenie DG w UM i rejestracja w GUS to jedno - wynika
    > z Kodeksu Handlowego który wymaga, żeby nie podejmować działalności
    > przed rejestracją.

    Uhhhhhhh... Gotfrydzie, a skąd Ci ten Kodeks Handlowy wyskoczył? Masz spółke
    prawa handlowego????? Jeżeli rejestrujesz się w UM to Kodeks Handlowy Cię
    mało obchodzi.
    Pomijając fakt że zgodnie z *Kodeksem* *Spółek* *Handlowch* spółka może
    prowadzic działalność jako "spółka w ogranizacji" do momentu uzyskania
    wpisu w KRS. Ale co by nie było, przepisy te w żadnej mierze nie dotyczą
    osób fizycznych!!!
    Prawo Działalności Gospodarczej, owszem.
    Ustawa o ewidencji i identyfikacji podatników, owszem.
    Ale KSH???? Fantazjujesz... :-)))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-05-14 20:26:10
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 May 2002, Magdalena Woloszyk wrote:

> [...]
    >+ prawa handlowego????? Jeżeli rejestrujesz się w UM to Kodeks Handlowy Cię

    Odszczekuję nazwę: miałem na myśli:
    [...]
    >+ Prawo Działalności Gospodarczej, owszem.

    ...jak wyżej. Jakoś tak mi moduł asocjacyjny podsunął KH (*bez* "S",
    to już ty dopisałaś ;))
    Prawdę mówiąc to w rozp. prez. RP[1] był dział VII -;) co
    mnie mogło zmylić ;)

    A na poważnie: miałem na myśli art.7 rozdziału 2 PDG -:)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1] z 1934 roku, oczywiście ;)

  • 7. Data: 2002-05-14 21:31:57
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:Pine.LNX.4.21.0205141439400.20310-100000@iry
    s.stanpol.com.pl...

> [...]
    > jestem (jako ostrożny) po stronie nie kupowania (tj. możliwości
    > uznania zakupu na firmę jako "działalności").

    Ja we wpisie do Ewidencji w p.6 mam "Data rozpoczęcia działalności
    gospodarczej". I od tej datu w ZUSie policzyli mi składki. Nie interesowało
    ich czy mam jakieś zakupy, sprzedaż, itp.

> [...]
    > *przed* !

    > Rachunek musi, ale też bez zabijania się: ZUS można płacić
    > z konta osobistego (patrz stosowne dyskusje) !

    A może i tak. Zapominam, że można nie mieć pracowników. Ja nie mogę.

    > Pieczątka - niby do życia potrzebna nie jest, ale np. załatwienie
    > czegoś "na firmę" w TPSA wymaga posiadania albo pieczątki, albo czołgu :>

    Pieczątka do założenia rachunku firmowego tez musi być. Najgorzej jest jak
    masz pilna sprawe i nagle okazuje sie ze nie masz pieczatki. :-)

    > Przezornie zapytam: którym zgłoszeniu ??

    No jak wyżej napisałem.

> [...]
    > podając niechćacy datę *jeszcze* wcześniejszą :]
    > Data wpisu w UM - jako rzeczono - musi tylko być wcześniejsza
    Ze skarbowym to może racja, tzn zawiadomienie o założeniu KPiR może
    poczekać.
    Tylko nie wiemy czy gościu nie zbiera już jakiś faktur. Dla niektórych
    *rozpoczęcie działalności* to jak np. otworzą sklep itp.

    > Poproszę o nie przyjmowanie tego co powyżej z urazą - bo
    > opisałeś co i jak, tylko że gość mógł się przejąć to
    > gorąco protestuję przeciw uchybieniom formalnym i merytorycznym :)

    eee..no co ty :-))
    pozdrowienia też.

  • 8. Data: 2002-05-15 21:54:13
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ gospodarczej". I od tej datu w ZUSie policzyli mi składki. Nie interesowało
    >+ ich czy mam jakieś zakupy, sprzedaż, itp.

    Pewnie nie zgłosiłeś im, że faktyczną działalność zaczniesz
    później niż w zezwoleniu. Niemniej - u mnie stwierdzili "acha"
    (dosłownie) i tyle - a byłem przygotowany na dyskusję :)

    [...]
    >+ A może i tak. Zapominam, że można nie mieć pracowników. Ja nie mogę.

    -:)

    >+ Pieczątka do założenia rachunku firmowego tez musi być. Najgorzej jest jak
    >+ masz pilna sprawe i nagle okazuje sie ze nie masz pieczatki. :-)

    Poważnie ?? -:O
    Bo AFAIK wszędzie poza TPSA (z miejsc z którymi się kontaktowałem)
    można wstawić (oprócz podpisu) tekst: "nie posiadam pieczątki"
    dodatkowo zaparafowany :) !
    I nie dam głowy - ale zdaje się że pytałem (również) w banku.

    [...]
> [...]
    >+ Tylko nie wiemy czy gościu nie zbiera już jakiś faktur. Dla niektórych
    >+ *rozpoczęcie działalności* to jak np. otworzą sklep itp.

    A to racja, nie zawadzi wspomnieć.
    Przy czym - na grupie pogląd że MOŻNA dokonywać zakupów
    "na firmę" i NIE liczyć tego jako "DG" miał nieco zwolenników.
    Przyznaję że obowiązek zrobienia remanentu początkowego
    (a jest taki !) świadczy *ZA* taką opinią, niemniej... ja tam
    byłbym ostrożny :)

    >+ pozdrowienia też.

    ...i wzajemnie.

    Gotfryd

  • 9. Data: 2002-05-16 09:59:33
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:Pine.LNX.4.21.0205152344330.27800-100000@iry
    s.stanpol.com.pl...

    > [...]
    >
    > Pewnie nie zgłosiłeś im, że faktyczną działalność zaczniesz
    > później niż w zezwoleniu. Niemniej - u mnie stwierdzili "acha"
    > (dosłownie) i tyle - a byłem przygotowany na dyskusję :)

    Cholera ich wie. Mi powiedzieli "w dokumencie jest taka data i już".
    W ZUSie zawsze był i jest bałagan.

> [...]
    > dodatkowo zaparafowany :) !
    > I nie dam głowy - ale zdaje się że pytałem (również) w banku.

    W banku używają pieczątki firmowej jako wzoru na przelewy. Jak wzór podpisu.
    Jak zmienisz pieczątke to trza zgłosić.
    Ale to oczywiście zależy od banku, niekótrzy się mogą zadowolić podpisem.
    W Zusie też jest ciężko bez pieczątki. Np zwolnienie lekarskie pracownika
    wraz z drukiem Z-3 powinno mieć pieczątkę
    Ale to drobne szczególy.

> [...]
    > Przyznaję że obowiązek zrobienia remanentu początkowego
    > (a jest taki !) świadczy *ZA* taką opinią, niemniej... ja tam

    Ee..ja też bym uważał. Już nie mówiąc o VAT-ie.
    Jak kupuje na faktury VAT to chyba musi złożyć VAT-7, no i rozpoczęcie
    działalności to nie będzie?
    Ciekawe czy są jakieś wyroki NSA na temat daty rozpoczęcia działalności?
    Bo w takim przypadku tym się będą Urzędnicy podpierać jak się goscia czepią.