  • 1. Data: 2003-04-26 09:43:30
    Temat: Zawieszenie działalności
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    W wielu wątkach pojawia się pojęcie "zawieszenia działalności". Niech
    podmiotem będzie osoba fizyczna prowadząca jednoosobową DG, nie
    zatrudniająca pracowników i opodatkowana na zasadach ogólnych (KPiR). Niech
    ta osoba nie ma innych, poza DG źródeł dochodu i niech nie posiada żadnych
    uprawnień emerytalnuch, ani rentowych.
    I teraz pytania :
    1) Czy w/w osoba podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i
    zdrowotnemu ? Z ustawy o ststemie ubezpieczeń społecznych wynika, że tak.
    2) Czy wymieniony w p. 1 obowiązek zależy od uzyskania dochodu z prowadzonej
    DG ? Wydaje się, że nie.
    3) Jakie zatem mamy umocowanie prawne tzw. wyrejestrowania z ubezpieczeń
    społecznych i zdrowotnego przy jednoczesnym braku odpowiedniego
    wyrejestrowania w urzędzie skarbowym, urzędzie administracji prowadzącym
    rejestr działalności gospodarczej i w urzędzie statystycznym ? Wszak brak
    tych ostatnich "wyrejestrowań" oznacza, że DG jest prowadzona. Oczywiście
    możemy sobie wyobrazić, że w danym okresie nie ma przychodów i kosztów, ale
    co to ma do rzeczy ? Czy brak przychodów i brak kosztów oznacza, że nie
    prowadzę działalności ?
    Zauważmy moim zdaniem przedziwny dualizm stosowanego "zawieszenia
    działalności". Dla fiskusa on nie istnieje (wszak fiskus widzi tylko
    przychody i koszty lub ich brak - w obu przypadkach działalność jest
    prowadzona). ZUS również nie zna pojęcia "zawieszenia". Jeśli zatem z punktu
    widzenia fiskusa działalność JEST PROWADZONA (pomimo braku przychodów i
    kosztów) , a w ZUS-ie nie jest ona zarejestrowana , to obawiam się , że mamy
    tu do czynienia z naruszeniem ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (i
    obecnie z ustawą o NFZ).
    Mam nadzieję, że mój wywód zawiera istotne błędy. Jeśli nie - to
    zawieszający działalność siedzą na swoistej bombie zegarowej. Odnoszę
    wrażenie, że ZUS toleruje istniejącą sytuację "zawieszeń" tylko z obawą
    przed wzrostem szeregów bezrobotnych, ale jest to tylko tolerowanie nie
    mające uzasadnienia prawnego. A jeśli kierunek wiatru zmieni się ? Czy
    wówczas ZUS łaskawie podaruje faktycznie (?) zaległe składki, kary
    pieniężne, odsetki ?

    Pozdrawiam
    Andrzej R.

  • 2. Data: 2003-04-26 12:13:37
    Temat: Re: Zawieszenie działalności
    Od: "GreG" <g...@n...wp.pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > co to ma do rzeczy ? Czy brak przychodów i brak kosztów oznacza, że nie

    Ciesze sie, ze poruszyles ten temat niejako wyreczajac mnie, gdyz rowniez
    nurtuje mnie to "zjawisko".
    Sprawa "zawieszenia" jest dosc powszechna, niektorzy nawet zawieszaja co
    miesiac, by placic jak najmniej ZUS-u, a tymczasem nigdzie nie mozna
    znalezc jednoznacznej definicji "zawieszenia" w pojeciu ZUS-u.
    Jest to traktowane jako "zaprzestanie" choc niekoniecznie jako "zaprzestanie
    ze wznowieniem" - co bardziej logicznie pasuje do "zawieszenia".
    Czy ZUS sprawdza takiego delikwenta, czy ten przypadkiem
    po wyrejestrowaniu jako platnik skladek nie uzyskuje jakichs przychodow?
    Czy to moze US wykrywa drake, gdy brak jest odliczen skladek ZUS, a w przypadku
    odliczen zdrowotnego od razu widac jak na dloni?

    Co jesli jako wyrejestrowany platnik tylko w ZUS-ie otrzymam na konto firmowe
    jakies dywidendy, odsetki bankowe?

    GreG

  • 3. Data: 2003-04-26 16:50:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Apr 2003, Andrzej R. wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wyrejestrowania w urzędzie skarbowym, urzędzie administracji prowadzącym
    >+ rejestr działalności gospodarczej i w urzędzie statystycznym ?

    Poszukaj postu Karola na *.prawo, było coś o "czasowym zaprzestaniu
    działalności". "Zawieszenia" z p. widzenia ZUS AFAIK nie ma.
    [...]
> [...]
    >+ obecnie z ustawą o NFZ).
    >+ Mam nadzieję, że mój wywód zawiera istotne błędy.

    Powyższy chyba nie.
    Ale to jeszcze nie oznacza że zostały wykluczone wszystkie drogi :)

    >+ Jeśli nie - to
    >+ zawieszający działalność siedzą na swoistej bombie zegarowej.

    A jest niewykluczone, że niejeden siedzi. :[

    pozdrowienia, Gotfryd
    (niezawieszający, jak dotąd)

  • 4. Data: 2003-04-26 17:42:52
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Poszukaj postu Karola na *.prawo, było coś o "czasowym zaprzestaniu
    > działalności". "Zawieszenia" z p. widzenia ZUS AFAIK nie ma.

    No dobrze. Skoro nie ma zawieszenia to co jest?
    Czy nic nie ma - tylko dzialanie, albo calkowita likwidacja?

    A jak to wyglada dokladnie z tym ZUS-em, gdy prowadzacy DG
    i placacy normalne skaldki minimalne, nagle dostanie gdziesz etat,
    ale wciaz sobie prowadzi rownolegle DG?
    Jak to wtedy jest z ZUS-em? Kto placi i ile (minimalnie)?

    Taka sytuacji mi teoretycznie niebawem "grozi", wiec chce wiedziec
    co wtedy.

    Dzieki,

    latet

  • 5. Data: 2003-04-26 18:03:56
    Od: "GreG" <g...@n...wp.pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ale wciaz sobie prowadzi rownolegle DG?
    > Jak to wtedy jest z ZUS-em? Kto placi i ile (minimalnie)?

    Na etacie komplet skladek placi ci pracodawca, ty prowadzac DG
    dorzucasz sie jeszcze raz na zdrowie :)

    GreG

  • 6. Data: 2003-04-26 18:23:57
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Latet wrote:
> [...]
    > ale wciaz sobie prowadzi rownolegle DG?
    > Jak to wtedy jest z ZUS-em? Kto placi i ile (minimalnie)?
    Jezeli na etacie bedziesz zarabial powyzej tzw. pensji minimalnej
    to z tytulu DG placisz tylko skladke zdrowotna (aktualnie 142,35zl).

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 7. Data: 2003-04-26 19:05:35
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Jezeli na etacie bedziesz zarabial powyzej tzw. pensji minimalnej
    > to z tytulu DG placisz tylko skladke zdrowotna (aktualnie 142,35zl).

    No, to da sie wytrzymac.
    W takiej sytuacji nie widze sensu zadnego zawieszania.
    Niech sobie DG "plynie" a ja bede grzecznie skladal zerowe vat-7
    i zerowe pit-5 (tzn. nie calkiem zerowe, bo z wpisana skaldka zdrowotna).
    Chyba, ze US zasugeruje mi zwolnienie z wysylania "zerowek".

    Ciekawi mnie tylko jeszcze jakie formalnosci trzeba zalatwic
    w ZUS, aby robic tak jak wyzej piszesz. Tzn. jak im przekazac
    ta informacje, ze spoleczne i FP placi za mnie ktos inny.

    Aha - rozumiem, ze jesli DG nie bedzie wcale wtedy martwa,
    beda dochody, to takze tylko zdrowotne place?

    Dzieki,

    latet

  • 8. Data: 2003-04-26 19:30:52
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "GreG" <g...@n...wp.pl> napisał > Czy ZUS sprawdza
> [...]
    > odliczen zdrowotnego od razu widac jak na dloni?
    >
    > Co jesli jako wyrejestrowany platnik tylko w ZUS-ie otrzymam na konto

    Re : W tych przypadkach, które wydają się klarowne, nie ma moim zdaniem mowy
    o żadnym "zawieszeniu działalności". Jeśli fakty te zostaną ujawnione -
    skutki mogą być przykre. Mnie jednakże chodziło o sytuację, kiedy
    rzeczywiście nie ma żadnych przychodów, ani też kosztów.
    Andrzej.

  • 9. Data: 2003-04-26 19:38:44
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > ale wciaz sobie prowadzi rownolegle DG?
    > Jak to wtedy jest z ZUS-em? Kto placi i ile (minimalnie)?

    Re : Sięgnij do ustawy i poszukaj tematu zbieg tytułów do ubezpieczenia.
    Znajdziesz tam przepisy stanowiące, że
    1) Absolutny priorytet jako podstawa do ubezpieczenia obowiązkowego ma etat
    (umowa o pracę)
    2) Jeśli wynagrodzenie z etatu wynosi min. 800,- zł - ubezpieczenia
    społeczne z tytułu prowadzenia DG staje się dobrowolne. Obowiązkowe
    pozostaje tylko zdrowotne (płacisz 2 razy).
    Andrzej

  • 10. Data: 2003-04-26 19:40:44
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "GreG" <g...@n...wp.pl> napisał > Na etacie komplet
    skladek placi ci pracodawca, ty prowadzac DG
    > dorzucasz sie jeszcze raz na zdrowie :)
    Re : Ściślej - pracodawca jako płatnik. Natomiast część płaci ubezpieczony,
    ale za pośrednictwem płatnika (pracodawcy)
    Andrzej