    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zawieszenie składek ZUS
    Date: Fri, 7 Jan 2005 19:40:44 +0100

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > "Chęć okresowego zaprzestania prowadzenia działalnoœci gospodarczej
    > wyraża się przez zgłoszenie organowi prowadzšcemu ewidencję
    > działalnoœci
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^
> [...]
    >
    > Wyrok jest z 1996 roku, dotyczy decyzji z 1995 dotyczącej 1991 roku.
    >
    > O ile dobrze mi się wydaje - to "nie ma sprawy".
    > Osądzany ubezpieczony *nie dopełnił formalności* - powinien był
    > zgłosić zawieszenie działalności *DO EWIDENCJI*.
    > Dobrze rozumiem ?
    > Szło się do Urzędu Miasta (Gminy), zgłaszało "zawieszenie DG".
    > *I PRAWIDŁOWO* !!
    >
    > Problem w tym iż swojego czasu ustawodawca *wykreślił* tę możliwość
    > z przepisów - przynajmniej jeśli dobrze rozumiem !
    > O czym to świadczy ? (owo "zniknięcie z przepisów") ?

    Pozostały tylko "nędzne resztki"
    w ustawie o statystyce publicznej
    (Dz.U. 88/1995 poz 439 Art. 42.2
    a szczególnie to co zostało opisane
    w art 42.1 pkt 5)
    Problem niezgłoszenia w organie ewidencyjnym,
    to jednak problem "prowadzącego" działalność,
    a nie problem niedopełnienia formalności
    w organie ewidencyjnym.
    Radzę zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku
    faktycznego prowadzenia działalności np bez stosownego wpisu
    do ewidencji sądy bez żadnych wątpliwości uznają,
    że działalność była prowadzona i składki za ten okres są
    jak najbardziej należne.
    W obecnym stanie prawnym brak informacji
    (jakiejkolwiek) w ewidencji będzie świadczyć na korzyść ZUS.
    A tego nikt nie robił, bo żal było 50/100zł na zmiany w ewidencji.

    Warto przeczytać uzasadnienia z ostatnich wyroków:

    "Niewykonywanie konkretnych czynności związanych z prowadzeniem
    działalności gospodarczej w pewnym okresie czasu nie oznacza jeszcze, iż
    doszło do zaprzestania prowadzenia tej działalności. Z istoty bowiem
    działalności gospodarczej wynika, że jest ona wykonywana w sposób
    zorganizowany i ciągły oraz na własny rachunek i ryzyko prowadzącego. W
    działalności tego typu mamy do czynienia z okresami aktywności zawodowej,
    jak i z okresami przestoju, z okresami zawierania umów, jak i OCZEKIWANIA
    na kolejne umowy bądź poszukiwania kontrahentów. Sam fakt wielokrotnego
    zgłaszania do ubezpieczeń społecznych świadczy, iż nie doszło do
    zaprzestania przez wnioskodawczynię prowadzenia działalności
    gospodarczej"

    O ile poszukiwanie zleceń przy braku dochodów
    jest z pewnością prowadzeniem działalności
    ("Działalność gospodarcza nie polega na wykonywaniu określonych zleceń w
    określonym czasie. Oczywistym jest, iż są
    okresy lepszej lub gorszej koniunktury, jednakże nie może to uzasadniać
    przerw w prowadzeniu działalności, np. z powodu braku zleceń (...).
    Poszukiwanie kontrahentów, prace przygotowawcze do przyszłych zleceń nie
    przynoszą dochodów, lecz mieszczą się w pojęciu prowadzenia działalności
    gospodarczej".)
    to jak widać wg sądu nawet jeśli się nic nie robi,
    (czyli wg niektórych działalności nie prowadzi), to samo OCZEKIWANIE
    też jest prowadzeniem działalności.