  • 1. Data: 2002-06-22 08:45:29
    Temat: Zmiana formy opodatkowania: ryczałt >> zasady ogólne
    Od: "Tomasz Stawarz" <t...@o...pl>

    Witam

    Zastanawiam się jak wygląda sprawa gdy osoba prowadząca DG.
    zmienia formę opodatkowania z ryczałtowego na opodatkowanie
    na zasadach ogólnych (KPiR).
    Prowadząc wcześniej działalność nie zajmowała się takimi sprawami jak:
    - ewidencja wyposażenia,
    - ewidencja ŚT,
    - ewidencja przebiegu samochodów prywatnych używanych do celów DG,
    teraz natomiast wszystko to musi robić.
    I tu mam wątpliwości:
    - czy wyposażenie sprzed KPiR może wycenić i wprowadzić do EW
    i 'wrzucić w koszty (wprowadzenie do DG),
    - czy może wprowadzić do DG prywatny samochód dostawczy (Żuk),
    wycenić go i amortyzować (jednorazowo (<3500) lub wg stawki (>3500)),
    - czy może wprowadzić do EW lub ŚT swój prywatny komputer
    i również go amortyzować ?

    Z góry dziękuje za opinie, bo jest rozbieżność pomiędzy tym co ja o tym sądzę a co
    sadzi Pani z US.

    Pozdrawiam, Tomek

  • 2. Data: 2002-06-22 15:52:50
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Jun 2002, Tomasz Stawarz wrote:

> [...]
    >+ na zasadach ogólnych (KPiR).
    >+ Prowadząc wcześniej działalność nie zajmowała się takimi sprawami jak:
    [...]
    >+ I tu mam wątpliwości:
    >+ - czy wyposażenie sprzed KPiR może wycenić i wprowadzić do EW

    Musi wycenić i wprowadzić do EW, tak jest w rozp. ministra.
    Można wpisać z ceną zakupu.

    >+ i 'wrzucić w koszty (wprowadzenie do DG),

    *Sądzę że nie* (piszę z głowy czyli z niczego): przecież ono
    zostało już "wrzucone w KUP" w ramach podatku ryczałtowego
    (który po to jest niższy niż dochodowy, żeby zrównoważyć
    nieodliczalny KUP !)

> [...]
    >+ wycenić go i amortyzować (jednorazowo (<3500) lub wg stawki (>3500)),
    >+ - czy może wprowadzić do EW lub ŚT swój prywatny komputer

    Formalnie przeszkód chyba nie ma... To że można sobie podejrzewać
    iż podatnik celowo wstrzymywał się z "rozpoczęciem używania ww.
    w DG" to może i prawda :)
    BTW: ŚT może być AFAIR częsciowo (tj. w częsci "od momentu przejścia"
    do końca okresu amortyzacji) amortyzowany - zajrzyj do ustawy.

    >+ Z góry dziękuje za opinie, bo jest rozbieżność pomiędzy tym
    >+ co ja o tym sądzę a co sadzi Pani z US.

    Pochwal się co kto sądzi :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-06-22 19:05:21
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    1. wyposażenie powinno wcześniej figurować w ewidencji wyposażenia. podobnie
    jak środki trwałe w EŚTr.
    2. w koszty - absolutnie NIE
    3. samochód wprowadzić można, ale żadne tam "wrzucenie" w koszty. Podobnie
    komputer.

  • 4. Data: 2002-06-22 21:05:04
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Jun 2002, Sławomir Malibo wrote:

    >+ 1. wyposażenie powinno wcześniej figurować w ewidencji wyposażenia. podobnie
    >+ jak środki trwałe w EŚTr.

    Ryczałtowcy którzy uprzednio nie byli na KPiR nie mają obowiązku
    mieć EW i EŚT, więc co do "powinności" zgłaszam sprzeciw :)

    >+ 2. w koszty - absolutnie NIE

    IMHO słusznie

    >+ 3. samochód wprowadzić można, ale żadne tam "wrzucenie" w koszty. Podobnie
    >+ komputer.

    Pytanie było o "wrzucenie" np. droga amortyzacji.
    Możesz wyłożyć co masz na mysli "żadne wrzucenie" ?
    Owszem, wygląda podejrzanie - i nie zdziwię się że ktoś
    będzie się czepiał :]
    Powiedz mi tylko czy ja (KPiR) mogę swój komputer "osobisty"
    wprowadzić na ŚT *i wrzucić w KUP amortyzację* czy nie ?
    -;) - odpowiedź znasz :)

    *PODANIE*
    Zwracam się z uprzejmą prośbą o rozpatrzenie odpowiadania
    pod cytatem. Za przykład może posłużyć próba wyobrażenia
    sobie jak "miło" będzie się czytało niniejszy post np.
    za pół roku...
    *koniec PODANIA*

    [...]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-06-22 21:08:45
    Od: "Tomek Stawarz" <t...@o...pl>

    > *Sądzę że nie* (piszę z głowy czyli z niczego): przecież ono
    > zostało już "wrzucone w KUP" w ramach podatku ryczałtowego
    > (który po to jest niższy niż dochodowy, żeby zrównoważyć
    > nieodliczalny KUP !)
    A tu niespodzianka: były ryczałt byl wyższy niż obecnie
    wychodzący dochodowy + VAT (bez uwzgledniania 'kosztów' samochodu czy komputera) :)
    Przecież (z tego co wiem) to czy rzyczałt czy zasady ogólne są korzystniejsze
    decyduje
    stosunek przychodu do dochodu.

    > Formalnie przeszkód chyba nie ma... To że można sobie podejrzewać
    > iż podatnik celowo wstrzymywał się z "rozpoczęciem używania ww.
    > w DG" to może i prawda :)
    Samochód dostawczy który chcialbym wprowadzać do DG nie jest jedyny - jest
    prowadzona ewidencja przebiegu dla osobowego kombi, który to chciałbym oddciążyć
    tym dostawaczym.
    A co do komputera to charakter tej DG (sklep ogólnospożywczy) przed wprowadzeniem
    KPiR i EwVAT
    był poprostu zupełnie niepotrzebny, więc nie ma co snuć podejżeń, że celowo się
    wstrzymywałem.

    > BTW: ŚT może być AFAIR częsciowo (tj. w częsci "od momentu przejścia"
    > do końca okresu amortyzacji) amortyzowany - zajrzyj do ustawy.
    To fakt musze sie porządnie zaprzyjaźnić z tą ustawą. :)

    > Pochwal się co kto sądzi :)
    To chyba oczywiste ;)

    > Pozdrowienia, Gotfryd

    Z pozdrowieniami Tomek

  • 6. Data: 2002-06-22 21:12:14
    Od: "Tomek Stawarz" <t...@o...pl>

    > 1. wyposażenie powinno wcześniej figurować w ewidencji wyposażenia. podobnie
    > jak środki trwałe w EŚTr.
    Wcześniej czyli za czasów ryczałtu czy od momentu przejścia na KPiR + VAT ?

    > 2. w koszty - absolutnie NIE
    > 3. samochód wprowadzić można, ale żadne tam "wrzucenie" w koszty. Podobnie
    > komputer.
    OK, żadne tam wrzucanie ;)
    A jeśl ten samochód czy komputer prywatnie (bo to prywatne rzeczy) komuś sprzedam a
    później
    od tego kogoś kupie już jako firma ? To to nie bedzie koszt ?

    Pozdrawiam, Tomek

    PS
    Biorę się z czytanie ustaw i zapewne wszystko się 'samo' wyjaśni.

    PPS Ta DG to nie moja. Zastałem ją w takim a nie innym stanie (brak EW i EŚT,
    wszystke urządzenia i inne wyposażenie już było a nie zostało wprowadzone do EW czy
    EŚT) po pół roku
    od przejścia z ryczałtu na zasady ogólne.

  • 7. Data: 2002-06-22 21:18:52
    Od: "Tomek" <o...@y...com>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

    podobnie

    > Ryczałtowcy którzy uprzednio nie byli na KPiR nie mają obowiązku
    > mieć EW i EŚT, więc co do "powinności" zgłaszam sprzeciw :)

    Art. 15. 1. Podatnicy i spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie
    ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są
    obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, prowadzić ewidencję przychodów odrębnie
    za każdy rok podatkowy, zwaną dalej "ewidencją",
    wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz
    posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów.

    To powyżej to fragment ustawy - Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o
    zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez
    osoby fizyczne. Co prawda nie ma tam mowy o EWIDENCJI, tylko o WYKAZIE
    środków trwałych, jednak nie jest prawdą, że "ryczałtowcy" nie muszą NIC
    prowadzić poza ewidencją przychodów. W kontekście zadanego pytania jest to o
    tyle istotne, że powoływanie się po zmianie formy opodatkowania na
    "posiadanie" środków trwałych już w czasie płacenia podatku zryczałtowanego,
    może zrodzić pytanie urzędu skarbowego właśnie o wykaz środków trwałych.
    Prowadzenie wykazu jest dla celów podatkowych istotne z tego względu, że
    przychód ze sprzedaży środków trwałych jest jak najbardziej opodatkowany
    podatkiem zryczałtowanym.

    Tomek

  • 8. Data: 2002-06-24 14:04:28
    Od: "Tomek Stawarz" <t...@o...pl>

    Wynikło małe niedomówienie:
    pisząc ryczła miałem na myśli ryczałt kwotowy nie procentowy czyl tzw karte.
    W tykim razie sprawa wyglada chyba inaczej.

    Pozdrawiam i czekam na komentarze, Tomek

  • 9. Data: 2002-06-24 14:05:08
    Od: "Tomek Stawarz" <t...@o...pl>

  • 10. Data: 2002-06-26 20:46:45
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Jun 2002, Tomek Stawarz wrote:

> [...]
    >+ A tu niespodzianka: były ryczałt byl wyższy niż obecnie
    >+ wychodzący dochodowy + VAT (bez uwzgledniania 'kosztów' [...]

    Ale ja nie o tym :)
    Dochodowy to jest 19%..40% a ryczałt od 3% (handel) do
    8,5% (max) prawda ?
    *Tam* jest 'zapas' ma koszty, w tym wyposażenie i ŚT.
    "Wykaz" ŚT przeoczyłem :( a do walki z kwestią "prywatny
    komp do ŚT u byłego ryczałtowca" nie mam czasu: niemniej
    opinia że *na KPiR* nie można czegoś zacząć używać w DG
    i *w tym momencie* dać (lub "dawać" amortyzacją) w koszty
    było mnie zaskoczyło :)
    Jakby komuś się *chciało* wrzucić słowo albo dwa (tak
    od niechcenia) to przy okazji wyprostuję sobie pogląd...

    Pozdrowienia, Gotfryd