eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiZwrot kosztów dojazdu na szkolenie, a podatek i składki ZUS › Re: Zwrot kosztów dojazdu na szkolenie, a podatek i składki ZUS
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zwrot kosztów dojazdu na szkolenie, a podatek i składki ZUS
    Date: Thu, 27 Nov 2008 01:01:56 +0100

    On Tue, 25 Nov 2008, Czarek wrote:

    > Jako że nikt nie odpowiada, to napiszę, że znalazłem coś takiego:
    > http://www.praca.egospodarka.pl/article/articleprint
    /34470/-1/47

    > Czy dobrze rozumiem, że w przedstawionej sytuacji mogę zastosować tezy z
    > powyższego artykułu?

    IMVHO - tak. Z zastrzeżeniem na dole.

    I nie szukałbym podstawy do niezaliczenia do przychodów w tak nisko
    sytuowanych aktach prawnych jak rozporządzenia - tam mogą co najwyżej
    być zasady :)
    Samo niezaliczenie kwot związanych ze szkoleniem, w przypadku *jeśli*
    firma postanawia zafundować je pracownikom, IMO wprost i jednoznacznie
    wynika z art.17, nadto z wykładni celowosciowej art.18[3a] do [3c]
    ustawy Kodeks Pracy:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-pracy--1_2_
    122.html

    Skoro jest to realizacji ustawowego obowiązku (nic to, że *dobrowolna*)
    to (wzorem kanapek robionych dzieciom) nie stanowi "nieodpłatnego
    świadczenia".

    Natomiast *nie* zajmuję stanowiska w sprawie prześwitującego przez
    pytanie poglądu czy pracodawca *musi* wysyłać pracowników na
    szkolenia.
    IMVHO - nie musi, może postawić sprawę tak, że na danym stanowisku
    od 1.XII.2008 będzie wymagana jakaś tam kwalifikacja i pracownik
    ma ją zdobyć - chce to moze iść na odpłatne szkolenie, a pracodawca
    w ramach realizacji obowiązku z art.17 KP da mu dodatkowy (płatny!)
    urlop; BTW: mało który pracownik zastanawia się nad tym, że jak idzie
    na szkolenie to *oprócz* szkolenia dostaje płatny urlop dydaktyczny,
    przecież w tym czasie nie pracuje.

    Natomiast co chciałbym podkreślić: firma IMHO *może* posłać
    pracownika na szkolenie na własny koszt.
    IMVHO może również *częściowo* zrefundować mu jakieś koszty, na
    przykład koszty dojazdu.
    Nie widzę przeszkód w niezaliczeniu do opodatkowania i oZUSowania
    tej częsci wydatków, których pracownik *nie* będzie musiał zwrócić!

    Bo oczywiście jak firma każe pracownikowi *zwrócic* (choćby przez
    zgodę na potrącenie z pensji) jakieś koszty to owa kwota jest
    oZUSowana i oPITowana *przed* zwróceniem.

    pzdr, Gotfryd