  • 1. Data: 2002-09-01 23:18:30
    Temat: biuro w mieszkaniu
    Od: "racel" <m...@b...pl>

    Czesc,
    rozwazam rozpoczecie dzialalnosci gospodarczej (KPiR, VAT) we wlasnym
    mieszkaniu (czesci), przestudiowalem archiwum tej grupy i chcialbym zebrac
    najwazniejsze wnioski. Bede wszystkim wdzieczny za wskazanie bledow w moim
    rozumowaniu.
    Wariant I. Przeznaczenie calego pokoju na DG
    Korzysci:
    1. Mozliwosc zaliczenia w koszty miesiecznych wydatkow na czynsz, energie
    elektryczna, wode, wywozke smieci itd. w czesci odpowiadajcej powierzchni
    pokoju w sumie powierzchni mieszkania (u mnie ok. 1/3).
    -od razu pytanie, oplaty "wrzucam" w koszty na biezaco, a co z pozniejszym
    "urealnieniem" (np. nadplata za cieplo, niedoplata za prad), czy koryguje to
    jako dodatkowe koszty, przychody, kiedy dostane rozliczenie ciepla, pradu?
    2. Mozliwosc amortyzacji tego pokoju. Konkretnie, nowe mieszkanie (wartosc
    ok. 150 tys), zatem wartosc pokoju ok. 50 tys. zl. Amortyzacja miesięczna
    (metoda "normalna", nie uproszczona) wedlug stawki 2,5% wynosi 104,17 zł.
    Ale kupujac mieszkanie skorzystalem z duzej ulgi i czesci odzyskanej w uldze
    nie moge odzyskac w amoryzacji, wiec amortyzuje jedynie 50 tys. zl - 19%,
    czyli 40,5 tys. zł.
    -dodam jeszcze, ze mieszkanie kupilem na kredyt, ktory caly czas splacam,
    czy moge koszty tego kredytu (proporcjonalnie) rowniez wrzucic w
    koszty?Jezeli tak, to czy tylko biezace, czy rowniez "stare"?
    3. Mozliwosc zaliczenia w koszty (amortyzacji) wczesniej zakupionych
    skladnikow tego pokoju, ktore teraz "wniose do firmy" (np. biurko,
    krzesla,regal, polki, zyrandol, komputer...)
    -pytanie, co mam zrobic z kanapa, ktora nadal bedzie tutaj stala, a
    mozliwosc zaliczenia jej do wyposazenia biura jest troche dyskusyjna, a moze
    nie jest dyskusyjna, bo na przyklad bede tutaj przyjmowac klientow?
    Problemy:
    1. Wyzszy podatek od nieruchomosci wykorzystywanych w dzialalnosci.
    Konkretnie podatek tego pokoju "skoczy" z 10 zl do 300 zl, ale bedzie on
    KUP.
    -kiedy sie go placi, zakladam, ze zmiane przeznaczenia czesci lokalu zglosze
    wraz z rozpoczeciem dzialalnosci, kiedy dostane wyliczenie tego podatku i
    kiedy powinienem ten koszt zaksiegowac?
    2. Generalne ryzyko "niezrozumienia" przez US wielu zwiazanych z tym
    wariantem zabiegow.

    Wariant II. Prowadzenie DG po prostu na powierzchni mieszkalnej
    Korzysci:
    1. Mozliwosc zaliczenia w koszty (amortyzacji) wczesniej zakupionych
    skladnikow tego pokoju, ktore teraz "wniose do firmy" (np. biurko, regal,
    zyrandol, komputer...)
    2. Brak problemow wystepujacych w I wariancie (zgloszenia zmiany
    przeznaczenia czesci lokalu, wyzszego podatku od nieruchomosci, wyliczania
    amortyzacji, ryzyka utarczek z US)
    Problemy:
    1. Mniejsza mozliwosc "kreowania" kosztow
    Bede wdzieczny za wszelkie uwagi, a takze sugestie, co do mojego przypadku.
    pozdr.
    racel

  • 2. Data: 2002-09-17 11:28:46
    Temat: Re: biuro w mieszkaniu
    Od: "rafal" <g...@o...pl>

> [...]
    > jako dodatkowe koszty, przychody, kiedy dostane rozliczenie ciepla, pradu?

    ****
    tylko to co będziesz miał na fakturze z SM
    *****
> [...]
    > czy moge koszty tego kredytu (proporcjonalnie) rowniez wrzucic w
    > koszty?Jezeli tak, to czy tylko biezace, czy rowniez "stare"?
    Zakup był nie na DG więć co będziesz amrtyzował ?
    *****
> [...]
    moze
    > nie jest dyskusyjna, bo na przyklad bede tutaj przyjmowac klientow?
    Szalejesz powoli lepiej zatrzmaj się bo jak się trafi kontrola to ze smiechu
    nie wyrobi i wypisze Ci kwitek do kasy
    komputer wnosisz do firmy "aport"
    *****
> [...]

    zglosze
    > wraz z rozpoczeciem dzialalnosci, kiedy dostane wyliczenie tego podatku i
    ******
    podatek płacisz gdy mieszkanie jest własnosciowe i masz notarialnie
    przypisany do niego kawałek terenu na którym stoi płaci sie w Urzedzie
    Mejskim lecz nie ma on wpływu na twa działalność
    ******
> [...]

    > Problemy:
    > 1. Mniejsza mozliwosc "kreowania" kosztow
    > Bede wdzieczny za wszelkie uwagi, a takze sugestie, co do mojego
    Wariant III
    napisz do SM pismo na pozowlenie prowadzenia DG w domu przeznacz pod niego
    jakies 5 m2 co miesiac wez fakture za 5 m2
    jak kupujesz (modernizujesz) komputer czy wyposazenie tego pokoju wez
    fakture (lecz nie bierz na odswiezacz do powietrza , czy pranie dywanu ) b
    oCi zakwestionuje to US ,
    /****

    powodzenia

    rafal

  • 3. Data: 2002-09-17 14:45:19
    Od: k...@p...onet.pl

    mam pytanie - niedawno otworzyłem DG, właśnie stoję przed wynajęciem sobie
    mieszkania w kamienicy, czy dla osoby wynajmującej mi to mieszkanie
    (właściciela kamienicy) zmieniłby coś fakt np prowadzenia przeze mnie tam DG?
    chodzi mi o to, czy musiałby płacić większy podatek itd.
    Szukam argumentów, żeby przekonać tą osobę o nie podnoszeniu mi czynszu.
    dzięki za wszelkie info.

  • 4. Data: 2002-09-17 15:02:31
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

    > Szukam argumentów, żeby przekonać tą osobę o nie podnoszeniu mi czynszu.
    > dzięki za wszelkie info.

    Nie da się.
    Gmina bierze kilkanaście razy więcej podatku za każdy metr powierzchni
    przeznaczonej na DG w stosunku do zwykłego mieszkania.

  • 5. Data: 2002-09-17 18:10:35
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    > Nie da się.
    > Gmina bierze kilkanaście razy więcej podatku za każdy metr powierzchni
    > przeznaczonej na DG w stosunku do zwykłego mieszkania.

    Zgadza się, że się nie da
    i dlatego warto pisać np. "u zleceniodawcy"
    i z wielu innych przyczyn darować sobie DG w mieszkaniu

    Pozdr.
    Piotr

  • 6. Data: 2002-09-17 18:39:05
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr K." <p...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Zgadza się, że się nie da
    > i dlatego warto pisać np. "u zleceniodawcy"

    Siedziba firmy "u zleceniodawcy" - to brzmi nieco dziwnie ;-)

    Pix

  • 7. Data: 2002-09-17 18:45:54
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    > Siedziba firmy "u zleceniodawcy" - to brzmi nieco dziwnie ;-)

    nie, miejsce wykonywania DG.
    Oj, ktoś się tu czepia ;-)
    Siedziba nie musi być biurem.

    Piotr

  • 8. Data: 2002-09-17 19:02:40
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > nie, miejsce wykonywania DG.
    > Oj, ktoś się tu czepia ;-)
    > Siedziba nie musi być biurem.

    No dobra - przyznaję że chyba niezbyt uważnie czytałem cały wątek :-)
    Hi hi - swoją droga to ciekawe czy zakładając dotcoma można wpisać jako
    miejsce wykonywania np. "kawiarenka internetowa" ?

    Pix