  • 11. Data: 2005-11-22 07:40:18
    Temat: Re: co lepsze?
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > A mówią, że nie ma głupich pytań...

    Jako, że już mi przeszło to mogę napisać dłużej: poproszę o podstawę
    prawną stwierdzenia, że wynagrodzenia wypłacone jedynemu wspólnikowi
    Sp.z o.o. (rozumiem, że z umowy o pracę) nie stanowi KUP w tej spółce.

    pzdr

    Tomek

    --------------
    Motoryzacja i piekne kobiety: Kalendarz Pirelli 2006!
    >>> http://link.interia.pl/f18d5

  • 12. Data: 2005-11-22 09:58:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tomasz,

    Tuesday, November 22, 2005, 8:40:18 AM, you wrote:

    > Jako, że już mi przeszło to mogę napisać dłużej: poproszę o podstawę
    > prawną stwierdzenia, że wynagrodzenia wypłacone jedynemu wspólnikowi

    Taka osoba nazywa się spólnikiem a nie wspólnikiem - tak w kwestii
    formalnej.

    > Sp.z o.o. (rozumiem, że z umowy o pracę) nie stanowi KUP w tej spółce.

    Ponieważ tak stanowi prawo, niestety.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2005-11-22 10:38:45
    Od: cef <c...@i...pl>

    RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Taka osoba nazywa się spólnikiem a nie wspólnikiem - tak w kwestii
    > formalnej.

    > Ponieważ tak stanowi prawo, niestety.

    Świetne uzasadnienie.
    Prawie jak Dyzma w cyrku.

  • 14. Data: 2005-11-22 10:39:07
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    > Taka osoba nazywa się spólnikiem a nie wspólnikiem - tak w kwestii
    > formalnej.

    USTAWA z dnia 15 września 2000 r.
    Kodeks spółek handlowych:

    Art. 3.
    Przez umowę spółki handlowej wspólnicy [...]
    > Ponieważ tak stanowi prawo, niestety.

    Nazwa aktu prawnego i numer artykułu?

    pzdr

    Tomek

    --------------

  • 15. Data: 2005-11-22 14:06:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Nov 2005, gonia wrote:

    > a jak sie jest jednososobowym? to nie mozemy wyplacic dywidendy

    Do dywidendy przeszkód nie widzę.

    > czy pobierac wynagrodzenia?
    > bo juz wczesniej tez ktos cos na ten temat

    Tu usiłuję sobie przypomnieć z której strony mi dzwoni - czy
    z Kodeksu Pracy (i zawierania umowy przez właściciela-pracownika
    z przełożonym - prezesem zarządu, niemożliwą jeśli właściciel
    sam jest prezesem zarządu i naruszającą zasadę podległości
    służbowej jeśli to on powołał prezesa :>) czy z jakiejś innej
    strony dodatkowo.
    Bo przyznasz że K.C. wymaga żeby umowa była oświadczeniem woli
    dwu *stron* - i nie pamiętam jak to się wykłada że nie da się
    zrobić jednej strony przedstawicielem drugiej :)

    Zaś umowa o pracy bazuje na definicji KP - "na rzecz pracodawcy
    i pod jego kierownictwem".
    Jak 'szef' (prezes) zawiera umowę z podwładnym jako
    pracownik to chyba tu leży problem...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2005-11-22 14:14:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Nov 2005, Tomasz Staszewski wrote:

    > Jako, że już mi przeszło to mogę napisać dłużej: poproszę o podstawę prawną
    > stwierdzenia, że wynagrodzenia wypłacone jedynemu wspólnikowi Sp.z o.o.
    > (rozumiem, że z umowy o pracę) nie stanowi KUP w tej spółce.

    Jako że mi tylko dzwoni ale nie mogę skojarzyć z której
    strony - to strszeszczę ;) pytania.
    1. Czy zgadzamy się z zapisem KC "nie liczy się tytuł umowy
    a jej faktyczna [realizowana] treść" ?
    I napisanie na umowie sprzedaży "umowa o pracę" nie zmieni
    faktu że to umowa sprzedaży ?
    2. Łapiemy nazwę:
    "Umowa o pracę".
    Poza spójnikiem "o" ;> mam pytania do reszty :)
    a. "umowa".
    Kto z kim miałby zawrzeć umowę ?
    Zakładam że wymóg istnienia dwu lub więcej *stron* umowy znamy
    b. "pracę"
    Definicję stosunku pracy (czyli tego zawieranego w umowie)
    z art. 22 KP znamy - przypomnę interesujący kawałek:
    "na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem"
    Czy można zawrzeć wobec tego umowę o pracę z swoim szefem
    jako pracownikiem, albo ujmujac ściślej - kimś podległym
    służbowo ?

    Brak możliwości odrzucenia zarzutów prowadziłby do wniosku
    iż nie mamy do czynienia z umową o pracę w rozumieniu KP.

    A ZUS trzeba płacić z tytułu bycia 1.os. wspólnikiem
    a nie z umowy o pracę ;)

    [uwaga: piszę "z głowy czyli z niczego" nadto nie kojarząc
    z której strony dzwoni ! - wyroki NSA AFAIR były, tylko
    co stanowiły nie pamiętam, nie mam pod ręką !]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-11-22 14:32:56
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 22-11-2005 15:14, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > A ZUS trzeba płacić z tytułu bycia 1.os. wspólnikiem
    > a nie z umowy o pracę ;)

    co do ZUSu - bo pisze z glowy;-)
    możesz płacić tak, jakbys prowadził działalność gospodarczą
    lub mozesz nie płacić wcale

    płacenie jak od działalności to nowy twór - wiele lat temu próbowaliśmy
    płacić składki od 15 tysięcy pensji - nikt od nas nie chciał tego;>
    natomiast zdrowotne jak najbardziej;>

  • 18. Data: 2005-11-22 14:39:00
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 22-11-2005 15:06, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Do dywidendy przeszkód nie widzę.

    uffffffffffffffff

> [...]
    > i pod jego kierownictwem".
    > Jak 'szef' (prezes) zawiera umowę z podwładnym jako pracownik to chyba

    jedyne co mi się udało dojrzeć na razie, to jakieś przeciwskazania w
    ramach komentarza do kodeksu handlowego, ale również i mi dzwoni, że
    jeżeli taka umowa zawarta została w ramach aktu notarialnego to jest
    dopuszczalna
    wcześniej kazano nam powoływac specjalnie prokurenta, później wycofano
    się z tego od strony ZUSu i innych ciekawych instytucji
    ale poczekam jak rozgorzeje dyskusja do czerwoności, wtedy włączę
    myślenie z szukaniem;>

  • 19. Data: 2005-11-22 15:24:46
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0511221506480.516@athlon>,

    ^^^^^^^

> [...]
    > 2. Łapiemy nazwę:
    > "Umowa o pracę".
    > Poza spójnikiem "o" ;> mam pytania do reszty :)

    Spółka z pracownikiem? Bo przynajmniej na mojej umowie tak jest napisane.

> [...]
    > z art. 22 KP znamy - przypomnę interesujący kawałek:
    > "na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem"

    Uhm. W czym widzisz problem?

    > Czy można zawrzeć wobec tego umowę o pracę z swoim szefem
    > jako pracownikiem, albo ujmujac ściślej - kimś podległym
    > służbowo ?

    Ale dlaczego w ten sposób? Przecież jako pracownik nie podlegam służbowo
    udziałowcom.

> [...]
    > z której strony dzwoni ! - wyroki NSA AFAIR były, tylko
    > co stanowiły nie pamiętam, nie mam pod ręką !]

    Dzwoniło chyba ze wszystkich stron. Pamiętam coś o samozatrudnieniu w
    jednoosobowej DG (albo w jednoosobowej[1] SC), było też modne łapanie
    przez skarbówkę na nieprawidłowe umowy pomiędzy spółką a członkiem
    zarządu (potrzebna rada nadzorcza albo pełnomocnik, ludzie robili
    automatem, że inny członek zarządu podpisywał).

    [1] Tak, właśnie taka forma mi się kojarzy.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 20. Data: 2005-11-22 15:46:45
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    wyroki NSA AFAIR były, tylko
    > co stanowiły nie pamiętam, nie mam pod ręką !]

    http://www.wardynski.com.pl/news/pl/wiadomosc.php?id
    _wiad=172

    pozdrawiam